همه ساله مرغداران از ۲ ماه مانده به شب عید اقدام به جوجه ریزی مرغ در واحدهای خود می‌کنند که متاسفانه افزایش قیمت برخی نهاده‌های تولید ناشی از ازدیاد تقاضا همچون جوجه یکروزه، ذرت و کنجاله بر نرخ تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

قیمت مرغ به ثبات رسید!/آخرین قیمت مرغ در ۴ دی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از پندارآنلاین، قیمت مرغ در دو فصل گذشته با نوسانات زیادی رو به رو بوده .قیمت مرغ دو نرخی است . قیمت مرغ در بازار با دو نرخ دولتی و آزاد پخش می شود . قیمت مرغ با توجه به منجمد و غیر منجمد بودن متفاوت است . قیمت مرغ را با ما دنبال کنید.

با وجود نابه سامانی بازار نهاده‌های دامی، قیمت هر کیلو مرغ به بالای ۴۰ هزار تومان رسید که استمرار این روند حذف این محصول پروتئین ارزان قیمت از سبد بسیاری از دهک‌های جامعه را به همراه داشت که خوشبختانه مدیرعامل پشتیبان امور دام اذعان می‌کند که با توزیع ۳ میلیون تن نهاده دامی، مرغداران مشکلی در جوجه ریزی ندارند.

 

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با توجه به تامین نهاده دامی و ترخبص از بنادر، تولیدکنندگان با خیال آسوده می‌توانند به تولید ادامه دهند، اما آنچه حائز اهمیت است امسال هم همانند سال قبل خبری از تقاضا نیست.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم‌ تا از آخرین جزییات برنامه مرغداران برای جوجه ریزی شب عید و تاثیر این ویروس در میزان تقاضا با خبر شویم:

 

بازار مرغ شب عید تعریفی ندارد

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی  از بهبود نسبی توزیع نهاده دامی خبر داد و گفت: هم اکنون ۸۰ درصد ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب و ۲۰ درصد مابقی بازار آزاد تامین می‌شود.

 

وی افزود: اگر ۱۰۰ درصد نهاده از طریق سامانه بازارگاه در اختیار مرغداران قرار گیرد، تمایل برای جوجه ریزی افزایش می‌یابد.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید و مرغداران نیست، بیان کرد: با توجه به افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت مصوب ذرت و کنجاله سویا یکماه پس از اعلام‌نرخ مصوب انتظار می‌رود که تجدید نظری در قیمت مرغ صورت گیرد.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید نخواهیم داشت، بیان کرد: با گسترش ویروس کرونا، تعطیلی برخی واحد‌ها و عدم برگزاری مراسم عروسی و مهمانی تقاضای چندانی در بازار مرغ وجود ندارد که بر التهاب قیمت مرغ در بازار دامن بزند.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: امسال برای ایام‌پایانی سال ۱۲۰‌میلیون قطعه در سالن‌ها جوجه ریزی خواهد شد که به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نبود کشش بازار، مرغداران با مشکل مازاد تولید همانند سال گذشته مواجه خواهند شد.

 

ضرورت تجدید نظر در قیمت مصوب مرغ

محمد علی کمالی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی از کاهش قیمت نهاده دامی در بازار سیاه خبر داد و گفت: طی ۱۵ روز اخیر ۴ نوبت نهاده از طریق سامانه بازارگاه در اختیار مرغداران قرار گرفته که همین امر منجر به کاهش کنجاله سویا از ۱۶ هزار تومان به ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان و ذرت از ۵ تا ۵ هزار و ۵۰۰ به ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان رسیده است.

 

وی افزود: معاونت امور دام اذعان می‌کند که ۱۰۰ درصد نهاده مورد نیاز از طریق سامانه بازارگاه در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد به طوریکه حواله کل نهاده به تولیدکننده داده می‌شود، هر چند در تبدیل حواله به نهاده شاهد مشکلاتی کمابیش هستیم.

کمالی سروستانی درباره آینده جوجه ریزی شب عید بیان کرد: با بهبود بازار نهاده‌های دامی انتظار می‌رود که میزان جوجه ریزی شب عید افزایش یابد، در این میان برخورد‌های تعزیراتی با مرغداران از جمله مشکلات اصلی محسوب می‌شود چرا که در برخی مواقع از عرضه مرغ‌های تولیدی به سمت کشتارگاه جلوگیری می‌شود.

 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: در برخی موارد نیروی انتظامی به سراغ مرغداران‌می رود تا آنها را وادار کنند که کل مرغ تولیدی را با نرخ مصوب روانه گشتارگاه کند که این امر‌نگران‌کننده است.

 

وی از استمرار روند کاهشی قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: با وجود برخورد‌های تعزیراتی، رغبت تولیدکننده به جوجه ریزی کاهش یافته که همین امر افت قیمت جوجه یکروزه در بازار را به همراه داشته است، به نظر می‌رسد که تجدید نظری در قیمت مصوب مرغ باید صورت گیرد.

 

به گفته کمالی سروستانی، با توجه به افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت نهاده‌های تولید یکماه پس از اعلام نرخ مصوب مرغ، هر چه سریع‌تر قیمت باید اصلاح شود، در غیر این صورت جوجه ریزی دچار مشکل می‌شود.

قیمت مصوب تطابقی با هزینه‌های تولید ندارد

برومند چهارآیین عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور ،  با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ تطابقی با واقعیت بازار ندارد، اظهار کرد: نرخ مصوب فعلی که مسئولان ستاد تنظیم بازار بر آن اصرار می‌ورزند، با واقعیت بازار تطابقی ندارد چرا که قیمت واکسن، دارو، حمل‌ونقل، حقوق و دستمزد رشد چشمگیری داشته است.

 

وی قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده را با احتساب ۱۰ درصد سود مرغدار ۱۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: براین اساس هر کیلو مرغ گرم با نرخ ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد.

 

اسداله نژاد با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی در بازار کاهش نسبی داشته است، بیان‌کرد: قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار سیاه به ۱۴ هزار تومان و ذرت ۴ هزار تومان کاهش یافته است.

 

این مقام مسئول از توزیع مویرگی نهاده با نرخ مصوب خبر داد و گفت: گرچه سامانه بازارگاه گرفتاری‌های خود را دارد، اما توزیع اخیر تا حدودی به تولید کمک می‌کند.

 

وی ادامه داد: با توجه به افزایش ۲ برابری هزینه سرمایه در گردش مرغداران نسبت به اوایل سال و سال گذشته، متوسط جوجه ریزی یک واحد تولیدی ۲۳ هزار قطعه‌ای بیش از یک میلیارد تومان است که تولیدکنندگان درصورتی حاضر به سرمایه‌گذاری هستند که سود منطقی به‌دست بیاورند.

 

این کارشناس صنعت طیور با اشاره به اینکه امکان جوجه ریزی با نظام قیمت‌گذاری فعلی وجود ندارد، بیان کرد: در شرایط فعلی تعدادی از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که در فضای نااطمینان تولید نمی‌کنند و دولت به جای همراهی کردن با تولیدکنندگان با ابزار سرکوب قیمت وارد میدان شده است که با این وجود فضا روشن و امیدوار‌کننده نیست.

 

چهارآیین در پایان با بیان اینکه سامانه بازارگاه تا سن ۴۰ روزگی نهاده مورد نیاز مرغداران را تامین می‌کند، گفت: با وجود تاخیر در تحویل نهاده‌های دامی، تولیدکننده مجبور به تامین از بازار آزاد با نرخ بالاست که این امر در قیمت تمام شده تولید تاثیر‌گذار است، به همین خاطر پیشنهاد داده‌ایم که به محض صدور مجوز جوجه ریزی، حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده مورد نیاز را تامین کنند تا با ورود جوجه‌ها به سالن خلا تامین جبران شود

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار