برخی داروها، چه آنهایی که پزشک تجویز می کند و چه آنهایی که بدون نسخه از داروخانه تهیه می کنید و حتی برخی مکمل ها می توانند باعث افزایش فشار خون شوند. گاهی برخی از این داروها با داروهایی که برای کنترل و کاهش فشار خونتان مصرف می کنید تداخل ایجاد می کنند و اثر آنها را خنثی می کنند.

چه داروهایی فشار خون را بالا می برد؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ برخی داروها، چه آنهایی که پزشک تجویز می کند و چه آنهایی که بدون نسخه از داروخانه تهیه می کنید و حتی برخی مکمل ها می توانند باعث افزایش فشار خون شوند. گاهی برخی از این داروها با داروهایی که برای کنترل و کاهش فشار خونتان مصرف می کنید تداخل ایجاد می کنند و اثر آنها را خنثی می کنند.

اگر نگران هستید دارویی که مصرف می کنید فشار خونتان را بالا ببرد فهرست داروهایی که در ادامه مطلب معرفی کرده ایم را به یاد داشته باشید. شناخت این داروها به ویژه برای کسانی که فشار خون بالا دارند یا داروهای فشار خون مصرف می کنند اهمیت بیشتری دارد چون مصرف آنها می تواند خطر بالا رفتن ناگهانی فشار خون یا تداخل با داروهای دیگر را داشته باشد.

 

داروهای مسکن

برخی مسکن ها و داروهای ضد التهابی باعث جذب آب، مشکلات کلیوی و افزایش فشار خون می شوند. مهم ترین این داروها شامل موارد زیر است:

● ایندومتاسین

● استامینوفن

● آسپرین، ناپروکسن سدیم و ایبوپروفن

● پیروکسیکام

توصیه ما به شما این است که به طور منظم فشار خونتان را اندازه بگیرید و کنترل کنید. با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین مسکن را با توجه به وضعیت شما تجویز کند. اگر ناچار به ادامه مصرف مسکنی هستید که فشار خون را بالا می برد پزشک برای تغییر سبک زندگی به شما توصیه هایی می کند یا داروهای دیگری برای کنترل فشار خونتان تجویز می کند.

 

داروهای ضد افسردگی

مغز انسان مواد شیمیایی مثل سروتونین، نورپینفرین و دوپامین را ترشح می کند. این مواد بر روی خلق و خوی ما تاثیر می گذارند. داروهای ضد افسردگی در واقع پاسخ بدن به این مواد شیمیایی تغییر می دهند. این مواد شیمیایی خود عامل یالا رفتن فشار خون هستند. از جمله داروهای ضد افسردگی که باعث افزایش فشار خون می شوند موارد زیر را می توان نام برد:

● ونلافاکسین

● مونوآمین

● ضد افسردگی های سه حلقه ای

● فلوکستین

اگر داروی ضد افسردگی مصرف می کنید توصیه ما این است که به طور منظم فشار خونتان را بررسی کنید. اگر فشار خونتان بالا رفته یا خوب کنترل نشده است با پزشکتان مشورت کنید تا داروی جایگزین برایتان تجویز کند.

 

قرص های هورمونی ضد بارداری

قرص های جلوگیری از بارداری و سایر دستگاه های هورمونی پیشگیری از بارداری هورمون هایی دارند که با تنگ کردن عروق خونی کوچکتر، باعث افزایش فشار خون می شوند. تقریبا بر روی همه قرص ها، برچسب ها و حلقه های واژینال پیشگیری از بارداری احتمال بالا رفتن فشار خون به عنوان یکی از اثرات جانبی هشدار داده شده است. اگر سن شما بالای 35 سال است، اضافه وزن دارید یا سیگار می کشید خطر بالا رفتن فشار خون با استفاده از این محصولات بیشتر هم می شود.

البته این بدان معنا نیست که استفاده از محصولات ضد بارداری هورمونی در همه زنان باعث بالا رفتن فشار خون می شود. اما اگر نگران هستید حداقل هر 6 تا 12 ماه یک بار فشار خونتان را اندازه بگیرید. اگر از قبل فشار خون بالا دارید روش دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید. از آنجا که تقریبا همه انواع قرص های پیشگیری از بارداری می توانند فشار خون را بالا ببرند، اگر از قرص ضد بارداری یا دستگاهی استفاده کنید که دوز کمتری استروژن داشته باشد احتمال افزایش فشار خونتان کمتر خواهد شد.

 

کافئین

تقریبا 200 تا 300 میلی گرم کافئین کافی است تا فشار خون شما را موقتا بالا ببرد.

کافئین مانع از ترشح هورمونی می شود که عروق خونی را باز نگه می دارد و در نتیجه خون به راحتی از آنها عبور می کند. افزایش موقتی فشار خون حاصل این فرایند است. کافئین همچنین به ترشح بیشتر کورتیزول و آدرنالین منجر می شود؛ هورمون هایی که سرعت جریان خون را بالا می برند و باعث افزایش فشار خون می شوند. با این حال شواهد کافی برای اینکه اثبات کند کافئین در طولانی مدت باعث افزایش فشار خون می شود وجود ندارد.

نمونه هایی از داروها و محصولات دارای کافئین:

● قرص کافئین

● قهوه

● نوشیدنی های انرژی زا و سایر نوشیدنی های دارای کافئین

درصد کافئین قهوه ها با هم فرق می کند بنابراین نمی توان به راحتی گفت چند فنجان قهوه در روز می توانید بنوشید. همچنین برخی مطالعات نشان داده اند که قهوه ماده ای دارد که فشار خون را کاهش می دهد و بنابراین هرگونه اثر تحریک کننده ای را خنثی می کند.

برای اینکه ببینید آیا کافئین فشار خونتان را بالا می برد یا خیر، 30 دقیقه پس از نوشیدن یک فنجان قهوه یا نوشیدنی کافئین دار فشار خونتان را اندازه بگیرید. اگر فشار خونتان 5 تا 10 واحد بیشتر از فشار خون همیشگی تان بود آن را به حساب تاثیر کافئین بگذارید.

 

داروهای سرماخوردگی

دکونژستانت ها یا ضد احتقان ها رگ های خونی را تنگ می کنند. در نتیجه جریان خون از عروق به راحتی انجام نمی شود و فشار خون بالا می رود. دکونژستانت ها همچنین باعث کم تاثیر شدن برخی داروهای فشار خون می شوند. آنتی هیستامین دکونژستانت، سودوافدرین و فنیل افرین از جمله داروهای دارای دکونژستانت هستند. پیش از مصرف داروهای سرماخوردگی یا آلرژی، برچسب آن را بخوانید و ببینید آیا دکونژستانت دارد یا خیر. اگر فشار خون بالا دارید بهتر است داروهای دکونژستانت مصرف نکنید. برای افراد با فشار خون بالا داروهای سرماخوردگی خاص وجود دارد که با مشورت پزشک می توانند مصرف کنند.

 

مکمل های گیاهی

بهتر است پیش از مصرف هر نوع گیاه دارویی یا مکمل های آن با پزشک خود مشورت کنید؛ به ویژه اگر فشار خون بالا دارید یا داروی فشار خون مصرف می کنید. این تصور که گیاهان دارویی به دلیل طبیعی بودن هیچ عوارضی ندارند اشتباه است. گیاهان دارویی می توانند باعث افزایش فشار خون شوند یا با داروهای فشار خونتان تداخل ایجاد کنند. از جمله این مکمل های گیاهی می توان موارد زیر را نام برد:

● آرنیکا یا سوسن کوهی Arnica montana

● نارنج Citrus aurantium

● افدرا ma-huang

● جینسنگ

● گوارانا Paullinia cupana

● شیرین بیان Glycyrrhiza glabra

● هوفاریقون یا علف چای Hypericum perforatum

 

داروهای بیولوژیک

داروهای بیولوژیک که در درمان بیماری های خاص استفاده می شوند اثرات جانبی از جمله فشار خون بالا دارند. برخی از این داروها سلول های خاصی را هدف قرار می دهند و برخی دیگر از سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با انواع بیماری های خود ایمنی و سرطان استفاده می کنند.

به طور خاص مهار کننده های رگزایی و برخی آنتی بادی های مونوکلونال می توانند باعث افزایش فشار خون شوند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

● بواسیزوماب

● جفیتینیب

● ایماتینیب

● پازوپانیب

● راموسیروماب

 

سرکوب کننده های سیستم ایمنی

این داروها تقریبا برای همه کسانی که پیوند عضو انجام داده اند تجویز می شوند. برخی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی باعث افزایش فشار خون می شوند؛ احتمالا به دلیل تاثیری که بر عملکرد کلیه می گذارند.

نمونه هایی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی که می توانند فشار خون را بالا ببرند:

● سیکلوسپورین

● تاکرولیموس

اگر از این نوع داروها مصرف می کنید به طور منظم فشار خونتان را اندازه بگیرید. اگر فشار خونتان افزایش نشان می دهد یا تحت کنترل نیست با پزان مشورت کنید تا داروی جایگزین برایتان تجویز کند. تغییر سبک زندگی و تجویز داروهای دیگری برای کنترل فشار خون بالا از دیگر توصیه ها و تجویزهای پزشک است.

 

محرک ها

داروهای محرک مثل متیل فنیدیت باعث افزایش یا نامنظم شدن ضربان قلب و افزایش فشار خون می شوند. اگر با مصرف این نوع داروها دچار افزایش فشار خون شدید با پزشک خود مشورت کنید. او می تواند داروی جایگزین دیگری برایتان تجویز کند. توصیه هایی برای تغییر سبک زندگی یا تجویز داروهای اضافی دیگر برای کنترل فشار خون از جمله اقدامات دیگر پزشک است.

 

داروهای غیر قانونی

داروهای غیر قانونی با تنگ کردن عروق خون رسان قلب باعث افزایش فشار خون می شوند. این کار ضربان قلب را افزایش می دهد و به عضله قلب آسیب می رساند.

نمونه هایی از داروهای غیر قانونی که بر عملکرد قلب تاثیر می گذارند:

● آمفتامین ها از جمله مت آمفتامین

● استروئیدهای آنابولیک

● کوکائین

قطع مصرف داروهای غیر قانونی بزرگترین کمکی است که به خودتان و سلامتتان می کنید. پزشک به شما کمک می کند با مشاوره درمان های دارویی اعتیاد خود به این داروها را ترک کنید.

 

منبع: بهپو 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار