نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: استان گلستان قطب اصلی تولید محصولات استراتژیک کشور است مشکل اساسی استان ما خام‌فروشی محصولات کشاورزی است.

مشکل اساسی گلستان خام‌فروشی محصولات کشاورزی است/ گندم باکیفیت بزرگترین مزیت استان گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، غلامرضا منتظری عصر امروز در دیدار با سیدخالق سجادی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان اظهار کرد: اگر فروش نفت به صورت خام اشکال دارد و دولت باید تلاش کند از وابستگی به فروش نفت خام دست بردارد بقیه محصولات تولیدی کشور از جمله محصولات کشاورزی که دست‌رنج هزاران کشاورزان است، هم ایراد دارد.

وی تصریح کرد: علت عمده‌ای که استان‌هایی مانند استان گلستان که اقتصادشان متکی بر کشاورزی است چنانچه به دنبال ایجاد و تقویت صنایع تبدیلی و بالا بردن ارزش افزوده محصولات تولیدی خود روی نیاورند متوسط درآمدی مردم‌شان روز به روز با توجه به مشکلاتی اقتصادی که دامنگیر کشور است، پایین‌تر خواهد آمد، همین مسئله مهم است.

نماینده گرگان: مدامی که محصولات کشاورزی خام‌فروشی شود اشتغال و ارزش‌افزوده معنی پیدا نمی‌کند/ باکیفیت‌ترین گندم تولیدی کشور در گلستان باید موجب «جهش تولید» و رونق کارخانجات آرد استان را فراهم کند

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مدامی که یک کشور تنها به خام‌فروشی محصولاتش روی بیاورد وابسته هست و افزایش سرانه درآمدی، اشتغال مولد و ارزش‌افزوده معنی پیدا نمی‌کند.

منتظری تاکید کرد: وقتی با افتخار عنوان می‌شود که گندم تولیدی استان گلستان با کیفیت‌ترین گندم کشور است و از آن به عنوان یک مزیت مهم نام برده‌ می‌شود که استان‌های دیگر گندم تولیدی این استان را با گندم خودشان مخلوط می‌کنند تا آردشان باکیفیت شود، چنانچه برنامه‌ریزی لازم نداشته باشیم که از این گندم مرغوب در همین استان با بهره‌گیری از ظرفیت‌ کامل کارخانجات آرد استان، محصول به دست آمده تبدیل به سایر محصولات با ارزش افزوده بالا شود، عملا کاری برای مردم انجام نداده‌ایم.

وی ادامه داد: رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی همین موضوعات مهم و جلوی دیدگان ما است که باید با تکیه بر ظرفیت و توجه به توانمندی و منابع داخلی،                                                                                  زمینه اشتغال پایدار و افزایش سطح درآمدی خانوارهای مردم استان شود به شرطی که مدیران با اعتقاد و بدور از شعارزدگی، تمام هم و غم‌شان رضای خدا و خدمت به مردم باشد.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان گلستان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت خرید تضمینی گندم، تولید آرد، سویا، برنج، روغن و شکر و سیلوهای استان و همینطور خرید تضمینی گندم گفت: خوشبختانه وضعیت استان ما بسیار خوب است و امسال هم قیمت تضمینی گندم به موقع اعلام شد و از این جهت کشاورزان دغدغه‌ای در این مورد نداشته‌اند.

* مدیرکل غله گلستان: استان گلستان از استان‌های پیشرو در امر تولید و خرید تضمینی گندم و دانه روغنی کلزا است

سیدخالق سجادی اظهار کرد: در سالجاری بیش از ۸۲۰ هزار تن گندم در قالب ۱۳۹ هزار و ۶۹۴ محموله از کشاورزان استان گلستان خریداری شده است، که ۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

وی با اشاره به خرید تضمینی ۵۵۸ هزار و ۶۱۱ تن گندم در سال گذشته تصریح کرد: خرید گندم در سال جاری با ۴۷ درصد افزایش به بیش از ۸۲۰ هزار تن رسیده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان خاطرنشان کرد: استان گلستان از استان‌های پیشرو در امر تولید و خرید تضمینی گندم و دانه روغنی کلزا است و رتبه برتر خرید این محصولات را در کشور به خود اختصاص می‌دهد.

سجادی ادامه داد: گلستان از استان‌های پیشرو و ممتاز در امر خرید تضمینی گندم است که هر ساله مازاد گندم استان را به جهت تامین گندم کیفی دیگر نقاط کشور از طرق ریلی و جاده‌ای به استان‌های کشور ارسال می‌کند.

* گندم گلستان از نظر ویژگی‌های کیفی، همچنان رکورددار کیفیت گندم در سطح کشور است/ استان گلستان ۲۵ کارخانه فعال در حوزه تولید آرد دارد

وی با بیان اینکه گندم گلستان از نظر ویژگی‌های کیفی، همچنان رکورددار کیفیت گندم در سطح کشور است، گفت: گندم گلستان با داشتن ۱۲ تا ۱۳ درصد پروتئین، ۲۸ الی ۳۰ درصد گلوتن مرطوب و ۷۸ الی ۸۰ کیلوگرم وزن هکتوتیر، مرغوب‌ترین گندم کشور به شمار می‌رود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان با بیان اینکه این استان ۲۵ کارخانه فعال در حوزه تولید آرد دارد، افزود: کیفیت موجود در گندم‌های استان سبب شده بخش‌های خصوصی سایر استان‌ها پس از خرید، آن را برای افزایش کیفیت آرد با سایر گندم‌ها مخلوط کنند.

گفتنی است در این نشست پیشنهاد شد نشستی بین مجمع نمایندگان استان، استاندار گلستان و مسوولان غله و مجموعه‌های ذیربط برای تصمیم‌گیری نحوه فروش محصولات و صنایع تبدیلی وابسته برگزار شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار