نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در گلستان و مقایسه توسعه استان با دیگر استان ها، گفت: متاسفانه اراده توسعه در مدیریت استان گلستان دیده نمی شود.

عیسی امامی/اراده توسعه در مدیریت گلستان دیده نمی شود

به گزارش گلستان 24، عیسی امامی در گفتگو با خبرنگار مهر به نام گذاری دهه چهار انقلاب توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: معظم له دهه چهارم را با دقت تمام و به دلیل نگرانی هایی که در موضوعات بین المللی و فشارهایی که از ناحیه استکبار بر ایران بود، با تدبیر حکمیانه و بلندشان پیشرفت و عدالت نامگذاری کردند.

وی با اشاره به نامگذاری هر سال توسط مقام معظم رهبری، افزود: به موازات نام گذاری دهه، برای تحقق این هدف معین و آرمانی، نامی را برای هر سال انتخاب می کنند و این موضوع بیانگر این واقعیت است که برای تحقق این هدفگذاری باید برنامه ریزی هایی را داشته باشیم تا به مهندسی توسعه دست پیدا کنیم.

نگاه تبلیغاتی و شعار گونه مسئولان نسبت به شعار سال

وی با ابراز تاسف درباره عدم توجه ویژه دولت ها به این نام گذاری ها، گفت: طی سال های گذشته دولت ها با نگاه خود کار را پیش بردند و متاسفانه به برنامه هی توسعه و اسناد بالادستی توجه نکردند.

امامی که معتقد است نامگذاری سالها توسط دولت ها خیلی کمرنگ دیده شده، از نگاه تبلیغاتی و شعار گونه مسئولان نسبت به نام گذاری ها انتقاد کرد و این موضوع را عاملی برای عقب ماندن از برنامه توسعه کشور دانست.

نامگذاری ها توسط دولت ها خیلی کمرنگ دیده شده و بیشتر نگاه تبلیغاتی و شعار گونه وجود دارد و این موضوع عاملی برای عقب ماندن از برنامه توسعه کشور است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، سپس به فشارهای اقتصادی از سوی دشمن به کشور اشاره کرد و گفت: نیاز بود در زمانی که این فشارها وارد می شود، با روحیه جهادی تلاش کنیم، اما چون توجه خاصی نکردیم و بیشتر شعار دادیم، بضاعت فعالیت های ما هم خیلی کم بود و در تحقق این شعار هم خیلی موفق نبودیم.

وی با بیان این که ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، برای کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور سوق دادن اقتصاد داخلی به سمت ظرفیت ها کشور و بخش خصوصی بود، افزود: به خاطر همین معظم له اصرار ورزیدند تا سطح مشارکت مردم و به این وسیله ضمن خصوصی سازی بخش اقتصادی و وابستگی به توانایی داخلی، تاثیر گذاری فشارهای بین المللی بر اقتصاد داخلی را کاهش دهند.

وی با بیان این که ارتباط دولت و مردم نیازمند تعریف یک رابطه منطقی بود، بیان کرد: سال ۹۴ موضوع همدلی و هم زبانی مطرح شد، از سویی تصمیمات مهم بین المللی را در پیش داشتیم و می طلبید این اراده ملی طوری پیش رود که به یک رابطه خوب تبدیل شود و دولت و مردم یک صدا در مسیر تحقق این شعار مقدس قدم بردارند.

دولت هنوز برای تحقق شعار سال برنامه ریزی انجام نداده است

امامی با تاکید بر این که شعار سال می طلبد تا در همه موضوعات مانند مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مدیریت دولت رابطه منطقی بین دولت و ملت ایجاد شود، ادامه داد: متاسفانه شواهد نشان می دهد هنوز آن دقت لازم درباره موضوع به این مهمی در دولت وجود ندارد و برنامه ریزی درستی برای تحقق شعار نشده است.

وی بیان کرد: دولت تلاش دارد در مبحث اقتصاد مقاومتی گام بردارد و یک سری امکانات را فراهم کرده است، در این راستا هم فعالان بخش اقتصادی باید ورود کنند و هم دستگاه ها باید شرایط را هموار کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه همه لایه های خدمت در نظام، هماهنگ با مسیر توسعه کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی نیستند و به خاطر همین ساختار اداره کشور یک ساختار کهنه و بازدارنده شده است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید به عنوان یک اولویت جدی، هماهنگ کردن همه لایه های خدمت را در مسیر خصوصی سازی و اجرای اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار دهد تا زمانی که طرحی ارائه می شود، هم وحدت نظر وجود داشته باشد و هم اراده جمعی در آن دیده شود و در این صورت است که مردم با آرامش برای سرمایه گذاری و مشارکت در برنامه های دولت رو به جلو می روند.

صعف در اجرای سیاستهای خصوصی سازی و اقتصاد مقاومتی

وی که معتقد است این سیاست گذاری در استان گلستان هم دیده نمی شود، گفت: در استان ما همچنان رنگ و بوی پارچه و بنر برای نام گذاری سال دیده می شود. این کم توجهی است و از آن جا که نام گذاری سال توسط مقام معظم رهبری حکم ولی به شمار می رود، یک تصمیم شرعی را ایجاد می کند.

امامی اضافه کرد: اگر به این رهنمودها توجه می کردیم به راحتی از وضعیتی که دشمن پیش روی ما گذاشته است عبور می کردیم و کمترین فشار بر کشور وارد می شد.

وی در پاسخ به این که دولت در برخی موارد از موانع قانونی در خصوصی سازی گله می کند، گفت: بسیاری از افراد دارند از ظرفیت قانون برای سرمایه گذاری استفاده می کنند، پس می توان از طریق قانون بخش خصوصی را فعال کرد و ظرفیت های خوبی هم از نظر قانونی در این باره وجود دارد.

اگر به این رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه می کردیم به راحتی از وضعیتی که دشمن پیش روی ما گذاشته است عبور می کردیم و کمترین فشار بر کشور وارد می شد.

وی بیان کرد: همین سیاست های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی، موقعیت روشنی را پیش روی دولت و مجلس گذاشته است. مجلس هم شرایط خوبی را برای پیاده سازی این سیاست ها پیاده کرده است، اما ضعف ما در اجرا است.

امامی ادامه داد: آنقدر قانون داریم که در این که کدام را اجرا کنیم مانده ایم؛ مشکل ما این است که تعبیر و تفسیر متفاوت در بین آحاد مدیران رخ می دهد. چون اشکال جدی ما در ساختار این است که در همه سطوح، چینش مدیران به نحوی است که همه مدعی اظهار نظر هستند.

مخالفت لایحه های کارشناسی در مدیریت استان مانع از حضور بخش خصوصی شده است

وی با بیان این که اگر درخواستی را به دستگاهی ببرید، کنار آن باید دهها نفر اظهار نظر کنند و اگر کسی مخالفت کند ماه ها طرح به چالش کشیده می شود، گفت: در حال حاضر موارد زیادی داریم که طرح هایی با موضوع سرمایه گذاری که من نماینده می توانم از پشتوانه قانونی استفاده کنم تا در استان اجرا شوند، با دخالت برخی افراد ماه ها منتظر پاسخ روشنی از مسئولان استان هستند.

امامی بیان کرد: این تاخیرها به این دلیل است که خواست و اراده افراد نیست و طرف مسئول توجه به مشکلات جامعه و معضلات اجتماعی ندارد.

وی با بیان این که هر کس دنبال منافع خود است و از دیدگاه خود کارها را پیش می برد، افزود: اگر هم طرحی موفق به اجرا شود آنقدر زمان می برد که هزینه های آن بالا می رود و غیر اقتصادی می شود.

وی بیان کرد: در استان مرکز حمایت از خدمات سرمایه گذاری را ایجاد کردیم ولی به ثمر ننشست؛ در دستگاه قضایی هم چنین واحدی برای حمایت از بخش خصصوی داریم، ولی با همه این موارد، این موضوع موفق نبوده است.

در مدیریت استان هر کس دنبال منافع خود است و از دیدگاه خود کارها را پیش می برد اگر هم طرحی موفق به اجرا شود آنقدر زمان می برد که هزینه های آن بالا می رود و غیر اقتصادی می شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا با بیان اینکه افرادی که تصمیم می گیرند قدرت اجرایی مدیران را گرفته اند و این را در تمام طول مدت مسئولیت دیده ام، گفت: خیلی از مدیران در مقابل کارشناسی لایه های پرسنل خود قدرت تصمیم گیری ندارند و برخی نگرانی ها را پیش خودشان فرض می کنند و مقابل فشارد افراد لایه مدیریتی تسلیم می شوند.

وی بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته یک فرماندهی برای تصمیم گیری همه کسانی که درگیر سرمایه گذاری هستند، وجود دارد.

امامی از تلاش برای مهندسی سرمایه گذاری در استان خبر داد و گفت: در دولت های مختلف برخی افراد این مهندسی را دچار مشکل کردند و اگر کسی مانع شده محاکمه نشده و پاسخی هم از وی خواسته نشده و متاسفانه تا جایی پیش رفته که باعث خطا و رشوه هم شده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان به اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی دولت امید داشت، گفت: نگاه دولت به معنی اهم، باید مهندسی توسعه را ببیند و هدف توسعه برای نظام را باور داشته باشد و خود را مسئول این توسعه بداند. همه مسئول هستند و باید انجام دهند ولی روایات زیادی چه در سطح کلان و چه در سطح استان شنیده شده که کار امروز را به فردا واگذار می کنند.

وی از هدف گذاری کشورهای منطقه برای افزایش صادرات و سرمایه گذاری خبر داد و گفت: ترکیه اعلام کرده است که بدون نفت ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته است، آیا وضعیت کشور ما هم با احتساب صادرات نفتی به همین صورت است؛ همین ترکیه در سال ۲۰۲۳ هدف گذاری خود را به ۵۰۰ میلیارد دلار قرار است برساند، اما ما که مدعی روحیه انقلابی هستیم نشاط اقتصادی نداریم.

استان های دیگر در بخش توسعه موفق تر از گلستان عمل کرده اند

امامی با طرح این سوال که چرا همه دولت ها که در کارهای خود سر و صدا داشته اند، به اهداف چشم انداز نرسیده اند، اضافه کرد: رقبای ما در منطقه موفق تر عملکرده اند و این موفقیت در داخل کشور و به صورت استانی هم به چشم می خورد زیرا استان های دیگر در بخش توسعه موفق تر از گلستان بوده اند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نحوه مدیریت استان های دیگر با استانداردهای توسعه جور در می آید و خواستند که توسعه یابند.

وی که معتقد است استان های دیگر به دلیل این که طبیعت استان ما را نداشتند، خود خواستند که باید ارزش افزوده ایجاد کنند و نگرانی ها و دغدغه های مردم را کاهش دهند، گفت: متاسفانه اراده توسعه را در مدیریت استان خود نمی بینم.

حضور وزیر خارجه در مجلس نگاه مجلس به مذاکرات را مثبت تر کرد

این مسئول در ادامه، به موضوع مذاکرات هسته ای و حضور وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مجلس باید بداند این تصمیم مهم بین المللی چه مواردی را تحت پوشش خود قرار دارد و این موضوع جزو مطالبات مردمی نیز هست.

وی بیان کرد: این که مجلس نشستی با وزارت امور خارجه داشت، خیلی کمک کرد تا هم به اطلاعات مجلس و هم نگاه مثبت مجلس بیشتر شود.

امامی افزود: مجلس در تمام طول مذاکرات از تیم هسته ای حمایت کرد. دغدغه ها از ناحیه متقابل است، زیرا با دشمن جدی مانند آمریکا و برخی دیگر کشورها رو به روهستیم و آن ها با منافع خودشان موارد را ترسیم می کنند.

وی ادامه داد: از سویی قرائتهای متفاوت از این نشست در رسانه های غربی منتشر شده بود و نیاز شد تا گفتگویی در همین رابطه با وزیر امور خارجه داشته باشیم.

نسبت به طرف مقابل مذاکره خوشنود نیستیم

وی با بیان این که ما به تیم هسته ای خود اعتقاد و اعتماد داریم، افزود: مقام معظم رهبری به صورت قاطع حمایت جدی انجام دادند و ما هم مرتب بحث را پیگیری می کردیم و مجلس همراهی با تیم مذاکره کننده بود.

امامی ادامه داد: شخص آقای لاریجانی هم تصمیمات تیم مذاکره را به تصمیم نظام تلقی کردند و نشان می دهد سران سه قوه در جریان بوده اند.

وی با بیان این که نسبت به طرف مقابل مذاکره خوشنود نیستیم، گفت: البته در بیانیه هنوز مشخص نشده است که ابتدا قطع نامه صادر می شود بعد تحریم ها لغو می شود و این که لغو تحریم ها مرحله ای است یا نه، لذا باید بررسی شود آیا باید نخست ما وضعیت هسته ای را در نقاط مختلف مشخص کنیم  و انتظارات و انعطاف لازم را نشان دهیم بعد قطع نامه صادر شود یا موارد دیگر مطرح است.

در بیانیه هنوز مشخص نشده است که ابتدا قطع نامه صادر می شود بعد تحریم های لغو می شود و این که لغو تحریم ها مرحله ای است یا نه.

وی بیان کرد: این ها مواردی است که باید به صورت جدی بررسی و مشخص شود و باید در تنظیم سند نهایی تیم مذاکره کننده با حساسیت تمام سند نهایی را پیگیری کنند.

امامی گفت: افرادی هم اعتقاد دارند که تصمیماتی گرفته شده که نباید رخ می داد و تصمیم نهایی حتما باید مجلس در گرفته شود، در هر حال این تلنگر بیشتر از این جهت است که تیم مذاکره برای سند نهایی حساس باشند زیرا شیطنت آمریکا آغاز شده و ما را در توافق نهایی به تاخیر می اندازد./مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار