هزینه بالای خوراک دام در کنار ارزان بودن تولیدات دامی اعم از شیر، گوشت و ... نسبت به قیمت تمام شده آن در بازار دامداران را با مشکلات زیادی مواجه کرده و در سال‌های اخیر موجب تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای دامداری در گلستان شده است.

نارضایتی دامداران گلستانی از وضعیت خوراک دام

وجود مراتع و شرایط اقلیم مناسب برای پرورش دام زمینه مناسبی را برای صنعت دامداری در استان گلستان فراهم کرده، دامداری از جمله مشاغلی است که در کنار کشاورزی جزو مشاغل مهم و کلیدی استان محسوب می‌شود.

به گزارش گلستان24، در سال‌های اخیر دامداران استان با مشکلات جدی در این صنعت مواجه شدند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کمبود علوفه و قیمت بالای آن برای دام اشاره کرد. از سوی دیگر هزینه بالای خوراک دام در کنار ارزان بودن تولیدات دامی اعم از شیر، گوشت و سایر محصولات نسبت به قیمت تمام شده آن در بازار دامداران را با مشکلات زیادی مواجه کرده و در سال‌های اخیر موجب تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای دامداری استان شده است.

نارضایتی دامداران گلستانی

*کمبود و افزایش هزینه خوراک دام مهم‌ترین دغدغه دامداران گلستانی

 یک دامدار گلستانی در این باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گرگان  مهم‌ترین دغدغه دامداران را تهیه خوراک و نهاده‎های دامی عنوان کرد و گفت: هزینه بالای خوراک دام موجب افزایش هزینه تمام شده تولیدات دامی می‎شود و این امر یکی از دغدغه‎های اصلی دامداران است که باعث شده صنعت دام در استان گلستان سال به سال ضعیف‌تر شده و بر تعداد واحدهای تعطیل افزوده شود.

مهدی عامری با بیان اینکه کمبود علوفه در بازار و قیمت بالای آن مشکلات دامداران را چند برابر کرده است، افزود: در کنار این مسائل حمایت نکردن دولت از صنعت دام موجب نابسامانی این صنعت در استان شده؛ در واقع ارزان بودن تولیدات دامی اعم از شیر، گوشت و سایر محصولات نسبت به قیمت تمام شده آن در بازار دامداران را با مشکلات مالی مواجه کرده است.

وی گفت: زمانی که قیمت علوفه افزایش می‎یابد باید به آن یارانه تعلق گیرد به طوری که دامدار بتواند فعالیت اقتصادی خود را ادامه دهد و اگر این اتفاق رخ ندهد باعث دلسردی دامدار خواهد شد بنابراین دامدار مجبور است دام خود را بفروشد تا از چرخه تولید حذف نشود.

*سهمیه سبوس پاسخگوی نیاز دام‎های گلستان نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز معتقد است: نگرانی دامداران در رابطه با تهیه سبوس است در حالی‌که در بحث خوراک دام باید به کنستانتره نیز توجه کرد.

مختار مهاجر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گرگان کنستانتره را ترکیبی از موارد مورد نیاز دام عنوان کرد و گفت: کشاورزان و دامداران توجه کنند که برای ارتقای محصولات حتماً باید به جیره غذایی توجه شود اما اکثر دامداران به فکر خرید سبوس هستند در حالی‌که سبوس غذای تکمیلی دام نیست.

وی بیان کرد: سهمیه سبوس استان در حال حاضر پاسخگوی نیاز دام‎های استان نیست البته سبوس تنها غذا نیست و به عنوان چاشنی محسوب می‎شود که اگر این بحث را در نظر داشته باشیم در بحث تهیه خوراک دام کمبود نخواهیم داشت.

*جیره غذایی و صرفه‌جویی در هزینه خوراک دام

دو سال پیش بین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با تعاونی دامداران شهرستان‌های استان قراردادی منعقد شد مبنی بر اینکه دامداران در صورت تمایل از کارشناسان مرکز تحقیقات برای چگونگی جیره دام خود کمک بگیرند که به گفته رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اقدامی ارزشمند برای دامداران و صنعت دامداری استان محسوب می‎شود.

سیدعلی حسینی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان با بیان اینکه اکثر دامداران گمان می‌کنند کنستانتره غذای اصلی دام است، گفت: این تفکر غالب در میان دامداران اشتباه است چرا که بخش اصلی غذای دام را علوفه تشکیل می‌دهد و دامداران بدون اطلاع از این مسئله که کنستانتره موجب مشکلات برای دستگاه گوارش گاو و همچنین کاهش شیر و زاد و ولد می‌شود اصرار دارند تا در تغدیه دام فقط از کنستانتره استفاده کنند.

وی اضافه کرد: کارشناسان مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان جیره غذایی دام را اصلاح و بهینه‌سازی فرمول کنستانتره را انجام داده‎اند که در نهایت اصلاح ساختار در جیره غذایی دام اتفاق افتاد.

حسینی بیان کرد: این اقدام برای اولین بار در یک واحد دامداری در بندرگز انجام و با استفاده از این جیره در هزینه‌های خوراک دامداران 270 میلیون ریال صرفه‌جویی شد، همچنین جیره‌ای که برای دامدار تعریف شد به ازای  هر کیلوگرم 200 تومان کمتر از جیره غذایی که خود دامدار تهیه می‌کرد، بود.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان نقش تغذیه در صنعت دامداری را مهم اعلام کرد و افزود: بعد از اصلاح تغذیه دام در این واحد صنعتی شاهد بهبود وضعیت تولید مثل نیز بودیم چرا که قبل از اجرای طرح چهار بار تلقیح مصنوعی انجام می‌شد اما بعد از اصلاح تغذیه تلقیح مصنوعی به دو بار رسید و تعداد گوساله‌های دامداری نیز افزایش پیدا کرد، همچنین مشکلات و زمین‌گیر شدن گاو بعد از زایمان به شدت کاهش یافت.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر با تمام تعاونی‌های دامداران صنعتی در گرگان برای انجام جیره غذایی قرارداد بسته شده است و امیدواریم دامداران از این طرح استقبال کنند، چرا که هزینه‌های آنها به صورت چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: در این طرح کارشناسان به طور مستقیم وارد عمل می‌شوند و در واحد صنعتی حضور پیدا می‌کنند هزینه کارشناسان در قبال دستاوردهای بهره‌برداران مبلغ اندکی است چرا که هزینه یک قسمت از این طرح‌ها از بودجه ملی تامین می‌شود و بخش اندکی را باید بهره‌بردار تقبل کند.

*هزینه بالای جیره غذایی دام

در حالی که دامداران استان از قیمت بالای خوراک دام ناراضی هستند و مسؤولان امر دامداران را به جیره غذایی دام تشویق می‎کنند اما یک دامدار در استان معتقد است: کنستانتره موجود در بازار فاقد استانداردهای لازم است و هزینه جیره غذایی برای دامدار زیاد تمام می‎شود.

دامدار گلستانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: کنستانتره باید در کیفیت و افزایش گوشت و شیر دام تأثیر داشته باشد اما این امر اتفاق نمی‎افتد.

وی با بیان اینکه هزینه جیره‌بندی بالاست، خاطرنشان کرد: بسیاری از دامداران به دلیل هزینه‌بر بودن جیره غذایی قادر به رعایت آن نیستند چرا که جیره غذایی شامل دانه‎های روغنی، کنستانتره، ذرت و ... است که قیمت این مواد غذایی در بازار بالاست و برای دامدار پرهزینه خواهد بود.

این دامدار گفت: قیمت بالای جیره غذایی با قیمت تولیدات همخوانی ندارد از این رو دامداران رغبتی به رعایت جیره غذایی نخواهند داشت که این عوامل موجب ورشکستگی واحدهای زیادی در سال‌های اخیر شده است.

براساس این گزارش، اگر چه وضعیت مناسب آب و هوایی شرایط مساعدی را برای توسعه صنعت دامداری در استان گلستان فراهم کرده است و این امر در حوزه دامداری می‎تواند قدرت رقابت با تولید کننده را در داخل و خارج فراهم کند، اما مشکلات مهم در این صنعت که در رأس آن افزایش هزینه خوراک دام بوده چالش‎های فراوانی را برای دامدار و صنعت دامداری استان ایجاد کرده است بدون تردید مادامی که دامدار نتواند بر مشکلات موجود فائق آید چاره‌ای جز تعطیلی دامداری خود نخواهد داشت که این امر در نهایت منجر به خاموشی صنعت دامداری در استان می‌شود، بنابراین لازم است برای جلوگیری از خاموش شدن واحدهای دام در گلستان مسؤولان امر به طور جدی مشکلات این حوزه را پیگیری کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار