اگر چه در مقررات ملی ساختمان به صراحت به رعایت نکات ایمنی در حین ساخت و اجرا ساختمان اشاره شده است اما با نگاهی به برخی ساخت و سازها در شهر گرگان، متوجه خواهیم شد که تعداد زیادی از این ساخت و سازها به رعایت نکات ایمنی توجهی ندارند.

گلایه شهروندان گرگانی از عدم رعایت نکات ایمنی در برخی ساختمان‌سازی‎ها/ تخلف در ایمنی ساختمان قابل چشم پوشی نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، اگر چه صنعت ساختمان یکی از بزرگترین بخش‎های اقتصادی کشور را تشکیل می‎دهد و به گفته کارشناسان این صنعت زمینه‌ساز مناسبی برای رشد اقتصادی، افزایش تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال محسوب می‎شود اما در این‌میان نباید به نکات ایمنی در حین ساخت‌وساز بی‌توجه بود چرا که در صورت اغماض در این‌امر شاهد وارد شدن خسارت‎های مالی و جانی جبران‌ناپذیری خواهیم بود.

اگر چه در مقررات ملی ساختمان به صراحت به رعایت نکات ایمنی در حین ساخت و اجرا ساختمان اشاره شده است اما با نگاهی به برخی ساخت و سازها در شهر گرگان، متوجه خواهیم شد که تعداد زیادی از این ساخت و سازها نه تنها به رعایت نکات ایمنی توجهی ندارند، بلکه بدون در نظر گرفتن آرامش مردم در ساعات اولیه صبح و روزهای تعطیل که مجوز فعالیت ندارند با ایجاد آلودگی‎های صوتی موجب سلب آسایش مردم می‎شوند.

*مشخص نبودن حریم ایمنی در برخی ساخت و سازها

در همین رابطه یک شهروند گرگانی ساکن محله گرگانجدید با گلایه از برخی ساخت و سازها که نکات ایمنی را رعایت نمی‎‌کنند در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در برخی ساختمان‎ها شاهد آن هستیم که در روز جمعه، تعطیلات و حتی ساعت پنج بعدازظهر به بعد مشغول کار هستند همچنین بعضی اوقات چند کامیون هم زمان اول صبح وارد کوچه می‎شوند که این امر موجب مزاحمت همسایگان و راه‌بندان کوچه خواهد شد.

معصومه حیدرزاده تصریح کرد: در همین محله گرگانجدید بعضی ساختمان‎ها حریم ایمنی خود را مشخص نکرده‎اند که این عامل خطرات زیادی را برای ساکنان اطراف این ساختمان‌ها به هم خواهد داشت.

وی بیان کرد: ما کاملأ به این موضوع واقف هستیم که ساختمان‌سازی لازم است و یکسری سر و صداها هم از ساخت و ساز جداناپذیر است اما سازنده‌های محترم هم باید رعایت حال همسایگان را در نطر داشته باشند، روز تعطیل و در ساعات پنج صبح یا پنج بعدازظهر زمان ورود کامیون به کوچه نیست.

این شهروند گرگانی خاطرنشان کرد: کامیون‎هایی که برای خاکبرداری وارد کوچه می‎شوند اصلأ ملاحظه خودروهای پارک شده در کوچه را نمی‎کنند، برای من سؤال است که آیا در گودبرداری‎ها و زمان انجام این کار قانونی وجود ندارد ؟ چه کسانی پاسخگوی مشکلات مردم در رابطه با ناایمن بودن برخی ساخت و سازهایی که در شهر انجام می‎شود، هستند؟

*ساعات کاری مربوط به انجام گودبرداری‎ها مشخص است/ اعمال قانون 14 هزار خودرو سنگین در گرگان

رئیس پلیس راهور گلستان در خصوص فعالیت کامیون‎هایی که برای گودبرداری در سطح شهر تردد دارند، گفت: ظرف چند ماه گذشته جلساتی با فرماندار گرگان، پیمانکاران ساخت و ساز و شرکت‎های بتون‌ریز در سطح گرگان برگزار کردیم در این جلسات ساعات کاری مربوط به ساخت و سازها مشخص شد.

عباس مهاجربسطامی با بیان اینکه هر ساختمانی که ساخته می‎شود بالطبع مشکلاتی برای همسایگان ایجاد می کند، افزود: متأسفانه در برخی ساخت و سازها تمکین از قوانین انجام نمی‎شود و شاهد تخلفاتی هستیم.

وی بیان کرد:در ۱۰ ماه گذشته ۱۴ هزار خودرو سنگین در گرگان اعمال قانون شد در بعضی موارد که مجوز کار ندارند کار تعطیل می‎شود در واقع مجوزی که برای ورود کامیون صادر می‎شود ساعت هشت صبح است تا شهر به یک آرامش نسبی برسد.

رئیس پلیس راهور گلستان گفت: پلیس برابر وظیفه ذاتی خود بحث روان‌‌سازی  و نظارت بر ترافیک را به عهده دارد در واقع پلیس نمی‎تواند در هر پروژه مربوط به ساخت و ساز حضور داشته باشد هر دستگاه و پیمانکار باید وظایف خود را انجام دهند.

* در نحوه اجرای موضوعات حفاظتی و ایمنی ساختمان هنوز به استانداردهای قطعی نرسیده‎ایم

رئیس سازمان نظام مهندسی گلستان نیز در خصوص فعالیت و نظارت بر کار کامیون‎هایی که عملیات خاکبرداری انجام می‎دهند، گفت: ماشین‎های سنگین براساس مجوزات اخذ شده اقدام به گودبرداری می‎کنند معمولأ در ساختمان‎سازی پیمانکاران این مجوزها را می‎گیرند پیمانکاران نیز افرادی هستند که کامیون یا دستگاه‌های سنگینی داشته و کارشان خاکبرداری و گودبرداری است.

محمد ابراهیم‌پور تصریح کرد: مجوز و عملیات ساختمان از شهرداری و نظام مهندسی گرفته می‎شود و براساس مجوز شروع عملیات باید به دستگاه‌های ذیربط همچون راهنمایی و رانندگی و مجوز خاکبرداری برای تردد ماشین‎ها گرفته شود.

وی با بیان اینکه نظام مهندسی در حوزه  خود ساختمان مسؤلیت دارد، افزود: مهندسان و ناظرین در حوزه ساختمان مسؤول هستند تا موارد ایمنی و مقررات ساختمان رعایت شود ما در تردد و یا سر و صدایی که ماشین‎های سنگین در کوچه‎ها و خیابان‎ها برای عملیات ساختمان‌سازی ایجاد می‌کنند مسوولیتی نداریم در واقع خیلی از این سر و صداها ناگزیر هستند مگر آن‎که بگوییم ساخت و سازی در شهر انجام نشود‌.

رئیس سازمان نظام مهندسی گلستان با اشاره به بحث رعایت ایمنی ساختمان در حال ساخت گفت: در این مورد مباحث مقررات ملی ساختمان وجود دارد موارد ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان مبحث دوازدهم مربوط به بحث ایمنی و حفاظت کار در حین اجراست.

به گفته ابراهیم‌پور مهندسانی که در مرحله اجرا و ساختمان دخیل هستند و مهندسان ناظر موظف به اجرای موارد ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان‎ هستند و باید در این حوزه نظارت نیز داشته باشند.

وی ادامه داد: باوجو این‎که در سال‎های اخیر با حضور مداوم مهندسان و مجریان در ساختمان‎ها فرهنگ‌سازی بهینه توسط دستگاه‌های ذیربط مثل شهرداری و نظام مهندسی برای اجرای بهتر و با کیفیت‎تر ساختمان و ایجاد ایمنی بیشتر برای سازندگان و انبوه‌سازان انجام شده است و با توجه به اینکه پیشرفت‎های خوبی هم داشتیم اما در نحوه اجرای موضوعات حفاظتی و ایمنی ساختمان هنوز به استانداردهای قطعی نرسیده‎ایم و هنوز جای کار وجود دارد.

*در صورت مشاهده در تخلف ایمنی ساختمان،کار متوقف خواهد شد

رئیس شورای شهر گرگان نیز در رابطه با چگونگی نظارت بر کار پیمانکاران ساختمان گفت: بعد از اینکه مراحل کاری و اخذ مجوزها در سازمان نظام مهندسی به اتمام می‎رسد گواهی شروع عملیات صادر و پس از دریافت این گواهی، پیمانکار می‎تواند کار خاکبرداری را انجام دهد.

محمد مرتضوی تصریح کرد: برای سهولت در این امر و ایجاد یک ارتباط مؤثر و بهتر با پیمانکاران یک ساماندهی توسط شهرداری صورت گرفته است، در واقع ساماندهی برون‌سپاری و به بخش خصوصی واگذار شده است که نظارت بر آن به عهده واحد خدمات شهری شهرداری است.

وی با بیان اینکه سال‎هاست درگیر موضوع «اول ایمنی و بعد کار» هستیم، افزود: قبل از هر فعالیت اجرایی در هر ساخت‌وساز باید ایمنی آن فعالیت را رعایت کنیم، موضوعی که به هیچ وجه قابل اغماض نیست و ارتباطی به این ندارد ساختمانی که ساخته می‎شود در گذر اصلی است یا در یک کوچه تنگ، در واقع تمام افراد و ساکنانی که در کنار آن ساختمان زندگی می‎کنند از خطرات ناایمن خواهند شد.

به گفته رئیس شورای شهر گرگان در مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان به صراحت به ایجاد راهروهای موقت با عرض حداقل یک متر و نیم و مباحث روشنایی در شب اشاره شده است و در هر ساختمانی که این موارد رعایت نشود امکان ادامه کار را نخواهد داشت و باید آن را متوقف کرد.

مرتضوی بیان کرد: مهندسان ناظر و مجری ساختمان اگر احساس کنند ساختمان از ایمنی کافی برخوردار نیست باید به شهرداری گزارش و شهرداری مکلف به برخورد است در گشت‎های شهرداری نیز اگر موارد تخلف در ایمنی ساختمان مشاهده شد از ادامه فعالیت جلوگیری می‎شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار