رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس گفت: ۷۰ هزار و ۷۱۱ نفر از مردم این شهرستان با اجرای طرح شهید سپهبد "حاج قاسم سلیمانی" با عنوان مدیریت و کنترل کرونا به شیوه محله و خانواده محور از دهم آذر تاکنون از نظر بیماری کووید ۱۹ مورد ارزیابی و غربالگری تلفنی قرار گرفتند.

۷۰ هزار نفر از مردم گنبدکاووس غربالگری کرونا شدند

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرحیم پالیده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تیم‌های مراقبتی در طرح شهید سلیمانی، افراد مشکوک شناسایی شده در غربالگری تلفنی را برای بررسی بیشتر به مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده و بعد از ویزیت توسط پزشک، برای اقدامات تشخیصی به مراکز منتخب معرفی می‌کنند.

وی افزود: تاکنون بیش از ۲ هزار مورد تست سریع آزمایشگاهی (رپید) و پی سی آر از افراد مشکوک و علامت‌دار در تماس با بیماران کرونا انجام شد و امکان انجام تست رپید در مراکز روستاهای معین (کُرند، داشلی برون، اینچه برون و باغله مرامه) فراهم و اکنون درحال انجام است.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس با اشاره به اینکه در مدت اجرای این طرح حدود ۵۰۰ نفر از بیماران مبتلا قطعی به کرونا شناسایی و در منازل خود قرنطینه و ۱۵ نفر آنان نیز به بیمارستان‌ها ارجاع شدند، گفت: همچنین حدود ۲ هزار نفر از افراد در تماس با این بیماران رهگیری و از نظر علائم بیماری مورد ارزیابی و بیماریابی قرار گرفتند.

پالیده اظهار داشت: افزون بر هزار نفر از نیروهای مرکز بهداشت، داوطلبان بسیجی و هلال احمر در اجرای این طرح در ۴۵ محله شهر گنبدکاووس و ۲ محله شهر مرزی اینچه‌برون همکاری دارند و برای هر محله سه تیم "مراقبتی، نظارتی و حمایتی" سازماندهی شده است.

وی مهمترین وظایف تیم‌های مراقبتی فعال در طرح شهید سلیمانی را غربالگری عمومی با اولویت گروه‌های پرخطر مانند سالمندان، مراقبت از بیماران شناسایی شده و رهگیری افراد در تماس با آنان عنوان کرد و گفت: تیم‌های نظارتی نیز بر رعایت شیوه نامه بهداشتی در اماکن عمومی و اصناف موجود در محلات هدف نظارت دارند.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس ادامه داد: تیم‌های نظارتی از ابتدای اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی تاکنون ۱۱۷ صنف متخلف را به دلیل رعایت نکردن شیوه‌نامه بهداشتی پلمب کردند.

پالیده، وظیفه تیم‌های حمایتی را تحت پوشش قراردادن بیماران آسیب پذر و تامین سبد غذایی برای این افراد اعلام کرد و گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ سبد غذایی در اختیار بیماران کم درآمد محلات هدف گنبدکاووس قرار گرفته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز به ایرنا گفت: وضعیت شهرستان از لحاظ شیوع کرونا زرد است و تعداد بیماران در مقایسه با هفته‌های قبل روند نزولی دارد اما بررسی میدانی کارشناسان مرکز بهداشت نشان دهنده کاهش استفاده از ماسک شهروندان است که در صورت ادامه این روند احتمال تغییر رنگ گنبد به سمت نارنجی وجود دارد.

فرهاد بدیعی افزود: هم اینک ۷۴ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در مراکز درمانی گنبدکاووس بستری‌ هستند  ۵۵ درصد آنان از مردم این شهرستان و بقیه از شهرستان‌های همجوار هستند.

طبق آخرین اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی گرگان، باوجود کاهش تعداد مبتلایان کرونایی بستری در مراکز درمانی گلستان؛ به سبب افزایش مناطق نارنجی از ۴ به ۶ شهرستان (گرگان، بندرترکمن، بندرگز، کردکوی، علی‌آبادکتول و مینودشت) خطر شیوع ویروس برای روزهای آینده در سطح استان بیشتر شد.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: اکنون تعداد مبتلایان کرونایی بستری در مراکز درمانی گلستان ۴۰۶ نفر است و ۹۲ بیمار بدحال نیز در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی گلستان نگهداری می‌شوند.

 سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز جمعه ۱۹ دی‌ماه گفت که تاکنون یک میلیون و ۲۷۴ هزار و ۵۱۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۱۸ نفر رسیده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار