سرانجام صدای اعتراض جاماندگان سهام عدالت پس از سال ها به گوش نمایندگان مجلس رسید و کمیسیون تلفیق بودجه با ثبت نام ۷میلیون نفر از جاماندگان این سهام در سراسر کشور موافقت کرد.

خبر خوب/سهام عدالت جدید برای ۷ میلیون جامانده قطعی شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ توزیع سهام عدالت میان اقشار کم درآمد جامعه در دولت های نهم و دهم کلید خورد اما در آن زمان برخی اقشار واجد شرایط به دلیل ناآگاهی ، ضعف اطلاع رسانی و یا دورافتاده بودن محل زندگی خود از شهرها و مشکلات دیگر، پیگیری لازم را برای ثبت نام در این طرح انجام ندادند. برخی دیگر از افرادی که باید در شمول دریافت این سهام قرار می گرفتند نیز اساسا از دریافت این سهام محروم ماندند.

 

در سال های گذشته ناعادلانه بودن توزیع سهام عدالت چندان مورد توجه و اعتراض واقع نمی شد چرا که این سهام عایدی قابل توجه و ملموسی نداشت اما آزادسازی این سهام در اواخر بهار امسال و در اوج رونق بورس ناگهان مشخص کرد که سهامداران عدالت مالک دارایی قابل توجهی شده اند.

 

این شرایط، اعتراض جاماندگان سهام عدالت را به دنبال داشت و مسئولان اجرایی این سهام نیز اظهار می کردند از نظر قانونی راهی برای پذیرش دوباره مشمولان جدید وجود ندارد.

جاماندگان ؛ ۵ تا ۱۰ میلیون نفر

 

اولین بار محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بود که از لزوم بازنگری در قانون برای باز شدن راه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت سخن گفت. در آن زمان برآوردهایی از ۱۰ میلیون جامانده از این سهام وجود داشت و بعدتر صحبت از ۵ میلیون جامانده به میان آمد اما در پیشنهاد اخیر نمایندگان این رقم تغییر کرده است.

روز گذشته سرانجام مجلس مسیر قانونی برای پذیرش جاماندگان سهام عدالت را هموار کرد و با توجه به تصویب تحت پوشش قرار گرفتن ۷ میلیون نفر افراد جدید به مشمولان این سهام، به نظر می رسد به زودی شاهد ثبت نام جاماندگان خواهیم بود.

 

کمیسیون تلفیق مجلس خواسته میلیون ها جامانده سهام‌عدالت را برآورده کرد

عضو کمیسیون تلفیق مجلس که این خبر را اطلاع رسانی کرده در این باره به تسنیم این چنین توضیح داده است؛ با توجه به اهمیت موضوع توزیع عادلانه سهام عدالت ، پیشنهادی مبنی بر ثبت‌نام مجدد واجدان و مشمولان و جاماندگان این سهام در کمیسیون تلفیق مطرح شد.

 

پس از بحث و بررسی هایی که اعضای کمیسیون تلفیق درباره این پیشنهاد و ساز وکارهای قانونی آن انجام دادند، با نظر به ماهیت عادلانه این پیشنهاد، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با ثبت‌نام ۷میلیون جا مانده از سهام عدالت موافقت کرد.

 

گام بعدی چیست؟

 

ابراهیم عزیزی درباره گام های بعدی لازم برای سهام دار شدن جاماندگان نیز توضیح داد: از نظر قانونی، گام بعدی این است که مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر ثبت‌نام ۷میلیون جامانده سهام عدالت، به صحن علنی مجلس برود و تصویب نهایی نمایندگان برسد که این امر نیز با توجه به نظر مثبت اکثر نمایندگان با ضرورت توزیع عادلانه سهام عدالت مخالف جدی ندارد و تصویب نهایی این مصوبه ، قطعی به نظر می‌رسد.

 

به هر دلیل از سهام عدالت جا مانده اید، حق‌تان محفوظ است

 

وی تصریح کرد: اعطای سهام عدالت به اقشار کم درآمد و محروم بر مبنای اصل ضروری توزیع عادلانه ثروت میان طبقات گوناگون جامعه صورت گرفته است و بنابراین کسانی که به هر دلیل از ثبت‌نام قبلی سهام عدالت جامانده‌اند، باید این حق برایشان محفوظ باشد که در ثبت نام جدید شرکت کنند.

 

این عضو کمیسیون تلفیق به این نکته نیز اشاره کرده است که احتمالا نمایندگان در خصوص جزئیات پیشنهاد کمیسیون و نحوه ثبت‌نام متقاضیان و واگذاری سهام عدالت جدید، نقطه نظرهایی داشته باشند اما  با شناختی که از فضا و روحیه حاکم بر مجلس و نمایندگان وجود دارد، به نظر می‌رسد مشکلی برای تصویب نهایی کلیات این طرح نداشته باشیم.

 

مشمولان جدید چه کسانی هستند؟

 

برای مشخص شدن مشمولان جدید دریافت سهام عدالت باید در انتظار اعلام مسئولان اجرایی این سهام باشیم اما به نظر می رسد از هم اکنون می توان برخی جاماندگان را نیز گمانه زنی کرد. در واقع بر اساس آنچه پیش از این پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرده حدود ۲ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت افرادی هستند که در نوبت اول توزیع این سهام مراحل ثبت نام را طی کرده اند و حتی برگه سهام نیز برای آنها صادر شده اما مشکلاتی در سامانه ها و ساختارهای اجرایی این طرح وجود داشته که مانع تخصیص سهام به آنها شده است.

 

کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز اعلام کرده اند  حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش آنها جزو جاماندگان سهام عدالت به شمار می آیند.

 

به این ترتیب حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جاماندگان سهام عدالت از هم اکنون مشخص هستند و ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار جامانده دیگر نیز باید از سوی مسئولان اجرایی این طرح تعیین شوند.

 

شایان ذکر است پیش از این گفته می شد در صورتی که قرار بر اعطای سهام عدالت به جاماندگان باشد، مشمولان توسط وزارت رفاه – بدون ثبت نام – شناسایی شده و سهام به آنها تخصیص می یابد اما از آنجا که ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون تلفیق بر ثبت نام جاماندگان تصریح کرده است، به نظر می رسد بخشی از جاماندگان از طریق فراخوان و ثبت نام و تائید مراجع قانونی به مشمولان جدید این سهام تبدیل شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار