مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هر بار که پیک جدیدتر کرونا را تجربه کردیم، با موارد ابتلا و فوت به صورت شدیدتر مواجه شدیم و این به رفتار ما و ویروس بر می‌گردد.

هشدار، پیک‌های جدید کرونا درگیری بیشتری ایجاد می‌کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، مسعود ضیایی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون سه پیک را پشت سر گذاشتیم و بعد از هر پیک موارد بیماری کاهش یافت اما دوباره پیک‌های جدیدتر را تجربه کردیم و در شرایط مساوی با پیک قبلی افراد بیشتری درگیر بیماری شدند.

وی گفت: عموما پس از آن که آمار کاهش می‌یابد نوعی عادی‌انگاری در جامعه اتفاق می‌افتد که در همین روند پروتکل‌ها به خوبی رعایت نمی‌شود و باز هم با موارد ابتلا به صورت شدیدتر مواجه می‌شویم.

متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: در بُعد اجتماعی با توجه به مناسبت‌های پیش رو اگر این عادی‌سازی تشدید شود، میزان سرایت ویروس کرونا افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: با ورود کرونای انگلیسی به کشور اگر از همین الان رعایت همه جانبه را در دستور کار قرار ندهیم با فاجعه بزرگ در اواسط بهمن و اسفند روبه‌رو خواهیم بود.

ضیایی گفت: باید بدانیم که میزان سرایت کرونای انگلیسی ۵۰ تا ۷۰ برابر بیشتر از ویروس قبلی بوده اما راه‌های پیشگیری از انتقال و ابتلا همین مواردی است که تاکنون توصیه شده است. 

وی اظهار داشت: واکسیناسیون حداقل تا سال آینده اتفاق نمی‌افتد و تنها راه نجات از کرونا رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است.

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران کرونایی است، افزود: از طرفی زمان هم می‌گذرد و خستگی و افسردگی ناشی از طولانی شدن دوره شیوع کرونا باعث می‌شود که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یابد بنابراین با کاهش این موارد، میزان مراجعات به بیمارستان‌ها افزایش خواهد یافت پس باید رعایت همه جانبه را همچنان در دستور کار داشته باشیم.

اولین مورد ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی این ویروس اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری کووید ۱۹ بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت و این روند نزولی ادامه دارد.

با این وجود وضعیت کنترل کرونا شکننده بوده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی‌ها همچنان ضروری است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار