آیت‌الله سیدمحمدرضا طاهایی میبدی از علما و روحانیون برجسته منطقه گرگان و دشت بود که در اعتراض‌ها و تظاهرات علیه رژیم پهلوی نقشی پررنگ و همواره در صف مقدم حضور داشت.

آیت‌الله میبدی در صف مقدم مبارزه با طاغوت نقش پررنگی داشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، 23 دی ماه سال گذشته آیت‌الله سیدمحمدرضا طاهایی میبدی، مدیرحوزه علمیه رضویه گرگان در سن 99 سالگی به علت بیماری و کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

آیت‌الله میبدی از روحانیون و علمای برجسته استان گلستان بود که همواره در صف مقدم اعتراض‌ها و تظاهرات‌ها علیه رژیم پهلوی قرار داشت و حضورش برای جوانان مایه قوت قلب بود.

این عالم وارسته خیلی خود را وارد مسائل حزبی و گروهی نکرد و برای همین بود که مردم کوچه و بازار از هر قشری به او علاقه مند بودند. تمام عمر آیت‌الله میبدی طبق گفته فرزندش و به گواه فعالیت‌ها و اقداماتش صرف علم آموزی و خدمت به دین و مردم شد.

آیت‌الله میبدی شخصیتی بانفوذ بین جوانان انقلابی استرآباد بود و علاوه بر وجهه مذهبی و دینی به عنوان یک فرد مصالحه‌گر و میانجی بین مردم جایگاه والایی داشت و همواره اهالی منطقه برای حل اختلافات خانوادگی و حتی برخی دعاوی حقوقی به ایشان مراجعه می‌کردند.

زندگی ساده و بی‌آلایش آیت‌الله میبدی در کنار سواد و جایگاه بالای علمی و اخلاق حسنه از عوامل حُسن شهرت و نفوذ زیاد ایشان بود.

در حوالی 1330 و در دوران اوج فعالیت حزب توده و کمونیست و گروه‌های ضددین در منطقه گرگان و دشت، آیت‌الله میبدی با همراهی 10 نفر از روحانیان اقدام به تشکیل جمعیت یاوران قرآن برای مقابله با این جریان‌ها کرد که این گروه با فعالیت‌های مستمر نقش زیادی در حفظ و گسترش اسلام و جلوگیری از نفوذ افکار کمونیستی و القائات نهیلیستی (هیچ‌انگاری) در منطقه داشت.

آیت‌الله میبدی را می‌توان از چهره‌های تأثیرگذار مبارزات اجتماعی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه گرگان و دشت دانست که امضای وی در برخی اعلامیه‌های اعتراض‌آمیز مردم این شهر به یادگار مانده است.

او در حماسه پنجم آذرماه سال 57 گرگان نیز به همراه دیگر علمای این شهر در صف نخست راهپیمایی تاریخی مردم این شهر علیه رژیم طاغوت حضور داشت.

آیت‌الله میبدی، تربیت طلاب و روحانیون را برای دفاع از نظام و انقلاب اسلامی مورد توجه قرار دارد و مدرسه علمیه رضویه را بنا گذاشت و در همه این سال‌ها شاگردان بسیاری را تربیت کرد که برخی شاگردان او از طلاب و روحانیون مبارز منطقه بودند و بعضی از آنان مانند حجت‌الاسلام روحانی‌فرد در این مسیر به شهادت رسیدند.

این روحانی فاضل در طول عمر پربار خود، اقدامات و خدمات فرهنگی و معنوی زیادی انجام داده است که تجهیز مسجد جامع گرگان به کتابخانه با بیش از هزاران جلد کتاب در سال 1352 از جمله اقدامات ماندگار ایشان در راستای ترویج اندیشه و دانش اسلامی بود. کتابخانه‌ای که با گذشت حدود 4 دهه همچنان محل رجوع مردم، طلاب و دانشجویان است.

هر چند از این عالم وارسته کتابی به چاپ نرسیده اما یادداشت‌ها و مباحث فراوان ایشان به صورت کامل جمع‌آوری شده و آماده انتشار است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار