سهم مردم از ذخایر گازی ایران در قبل از انقلاب و طی سالیان متمادی شاهنشاهی بسیار ناچیز بود که حتی برخی استان های این کشور همچون گلستان را می توان نام برد که تا سالها بعد از انقلاب هم گازرسانی به شهرها و روستاهای آن، برای مردم این استان ها وجود خارجی نداشت؛ تا اینکه سهم این استان از نعمت گاز به ۹۷ درصد در سال ۹۹ رسید.

جبران کوتاهی های 2500 ساله در 42 سال / بهره مندی ۹۷ درصد خانوار روستایی گلستان از نعمت گاز

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، تداوم رشد اقتصاد جهانی، نیازمند منابع انرژی است و مطالعات مختلف نشان می­دهد، منابع هیدروکربنی تا سال ۲۰۵۰ همچنان به عنوان عمده ترین منابع تامین انرژی جهان باقی خواهند ماند.

بررسی روند این منابع و توزیع جغرافیایی آنها نشان می‌دهد تا افق ۲۰۲۵ میلادی تنها پنچ کشور حوزه خلیج فارس شامل جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، کویت، عراق و امارات متحده عربی به عنوان عمده‌ترین تولید کنندگان نفت و کشورهای ایران، روسیه، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی پنج تولید کننده اصلی گاز در آن زمان خواهند بود. در این میان جایگاه ایران از چند جهت قابل بررسی و تامل است.

ایران، دومین دارنده ذخایر گازی جهان

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران با برخورداری از حدود ۳۳.۲ تریلیون متر مکعب از ذخایر اثبات شده گاز جهان و سهمی معادل ۱۷.۲ درصد، جایگاه دوم را در میان دارندگان ذخایر عمده گاز جهان به خود اختصاص داده است.

ایران، سومین تولید کننده گاز طبیعی در جهان

بر اساس آخرین آمارهای رسمی ، ایران با پالایش و تولید بیش از۲۲۳.۹ میلیاردمتر مکعب گاز طبیعی و سهمی معادل ۶.۱ درصد، جایگاه سوم را در میان تولیدکنندگان بزرگ گاز طبیعی به خود اختصاص داده است.

ایران، چهارمین مصرف کننده گاز طبیعی در جهان

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران با مصرف بیش از۲۱۴.۴ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و سهمی معادل ۵.۸ درصد، جایگاه چهارم را در میان عمده‌ترین مصرف کنندگان گاز طبیعی به خود اختصاص داده است.

سهم ناچیز مردم از نعمت گاز در قبل از انقلاب

گاز طبیعی هم‌‌اکنون در جهان به عنوان انرژی برتر محسوب می‌شود و ایران اسلامی با داشتن ذخایر عظیم گاز طبیعی به عنوان دومین دارنده ذخایر شناخته شده جهان از این حامل انرژی با ارزش پس از روسیه دارای مقام دوم در رتبه‌بندی جهانی است.

با نگاهی گذرا به پیشینه تولید و گازرسانی در سطح کشور در قبل از انقلاب و ۳۰ سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گام‌های بسیار بزرگی در این راستا برداشته شده است.

به عنوان مثال تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی (تا سال ۵۷) تنها ۵۱هزار خانوار تحت پوشش گاز طبیعی قرار داشتند که هم‌‌اکنون این تعداد به مرز ۲۳ میلیون مشترک نزدیک شده است.

از دیگر شاخص‌های نشانگر نقش و اهمیت گاز طبیعی در اقتصاد ملی می‌توان به گازرسانی به شهرها و روستاها در اقصی‌نقاط میهن اسلامی اشاره کرد، به گونه‌ای که در سال‌های پیش از انقلاب در سراسر کشور تنها 5 شهر و یک روستا گازرسانی شده بود. در حالی که هم‌اکنون بیش از 700شهر و بیش از 6600 روستا به شبکه عظیم گازرسانی کشور پیوسته‌اند.

مدیر عامل شرکت گاز استان گلستان:

۹۷ درصد روستاییان گلستان از نعمت گاز بهره مند شدند

برخلاف قبل از انقلاب و حتی چندین سال پس از آن که مردم برای گرم کردن منازل و پخت پز در شهرها از نفت و در روستاها از چوب جنگل ها استفاده می کردند؛ با توجه به راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در استان گلستان، با توجه به گفته مدیر عامل شرکت گاز استان گلستان، شاهد پیشرفت شگرفی در این حوزه هستیم.

علی طالبی، مدیر عامل شرکت گاز در استان گلستان در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: تعداد مشترکین بعد از انقلاب این شرکت تا پایان دیماه به ۶۰۱ هزار و ۹۹۷ مشترک رسیده است که از این بین تعداد مشترکین شهری ۳۶۸ هزار و ۲۳۹ هزار مشترک و تعداد مشترکین روستایی ۲۳۳ هزار و ۷۵۸ هزار مشترک است.

وی بابیان اینکه قبل از انقلاب روستایی دارای گازکشی نداشتیم؛ گفت: پس از انقلاب تعداد روستاهای دارای انشعاب گاز استان گلستان به ۸۹۴ روستا رسیده است.

مدیر عامل شرکت گاز استان گلستان با بیان اینکه گاز رسانی به ۱۳ روستا در دست اقدام است؛ افزود: ۹۷ درصد روستاییان استان گلستان از نعمت گاز برخوردار شدند.

طالبی تصریح کرد: در حال حاضر و برای گاز رسانی به روستاها و شهرها ۹ هزار و ۷۸۸ کیلومتر شبکه سازی شده که به واسطه آن ۲۹۹ هزار و ۵۱۰ انشعابات نصب شده است.

نگاه ویژه نظام به محروم ترین روستاها و شهرهای شرق گلستان

اگر گذری به وضعیت شهرستان های کلاله و مراوه تپه در طول تاریخ داشته باشیم؛ با توجه به اینکه این دو شهرستان از جاده اصلی دور یا در مرز قرار دارند؛ این دو شهرستان از بسیاری از خدمات محروم بودند.

اما طی سال های اخیر شاهد توجه ویژه نظام به این دو شهرستان هستیم.

فرماندار کلاله:

پس از انقلاب ۱۰۱ روستای کلاله ازنعمت گاز بهره مند شدند

محمد ابراهیمی فرماندار کلاله در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: از ۱۱۱ روستای شهرستان کلاله، پس از انقلاب ۱۰۱ روستای این شهرستان گازرسانی شد و مردم از استفاده نفت و چوب جهت مصارف خود رها شدند.

وی افزود: به برکت نظام و انقلاب اسلامی در حال حاضر ۱۴ هزار مشترک شهری و ۲۰ هزار مشترک روستایی از نعمت گاز برخوردار شدند.

فرماندار کلاله با بیان اینکه در سال ۹۹ در این خصوص پروژه ای نداشته ایم، گفت: در حال حاضر آماده ترین نقطه برای گازرسانی در این شهرستان، حاجی بیک علیا و سفلی می باشد که مجوز بنیاد مسکن ندارد.

ابراهیمی تاکید کرد: برای گاز رسانی به ۸ روستای باقیمانده شهرستان کلاله، باید مجوز از وزیر گرفته شود.

فرماندار مراوه تپه:

۹۰ درصد خانوار شهرستان مراوه تپه از نعمت گاز برخوردار شدند

امانگلدی ضمیر، فرماندار مراوه تپه نیز در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: شروع عملیات گازرسانی برای شهرستان مراوه تپه از سال ۸۹ بود که تاکنون ۸۱ درصد خانوار این شهرستان از این نعمت برخوردار شدند و تا پایان سال، این میزان به ۹۰ درصد خواهد رسید.

وی افزود: از سال ۱۳۹۰ تاکنون ۷۳ روستای شهرستان مراوه تپه گازدار شد و در همین راستا اعتباری بالغ ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که به واسته آن حدود ۱۲ هزار خانوار این شهرستان از نعمت گاز بهره مند شدند.

در حالی انقلاب اسلامی ایران در مدت ۴۲ در سطح کشور و بخصوص در استان گلستان در حوزه گازرسانی به شهرها و روستاها با پیشرفت صددرصدی و ۹۷ درصدی روبرو بوده که قبل از این انقلاب مردم علاوه بر دغدغه های دیگر خود، دغدغه صف های طولانی دریافت نفت را هم داشتند و اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم، این خدمات را حتی دشمنان این انقلاب و نظام هم نمی توانند انکار کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار