جشنواره «سرباز قاسم» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. این جشنواره توسط دفتر نشر معارف در دو بخش داستان و خاطره برگزار شد.

روایت همرزم حاج قاسم از منش متفاوت سردار مقاومت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم، مراسم اختتامیه جشنواره ادبی «سرباز قاسم» به همت نشر معارف برگزار شد. در این جلسه مهدی کرد فیروزجایی به عنوان دبیر جشنواره ضمن خیر مقدم به حضار با ارائه گزارشی از فرایند برگزاری جشنواره، گفت: بعد از شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی نشر معارف در کنار بقیه فعالیت‌های فرهنگی که در جهت ترویج جهاد و شهادت و معارف بزرگ اسلامی است، به خاطر تجلیل از سردار دلها و تشویق نویسندگان اقدام به برگزاری جشنواره با موضوع سردار شهید قاسم سلیمانی کرد.

وی ادامه داد: این جشنواره ادبی در دو بخش داستان و خاطره با موضوع شهید سپهبد قاسم سلیمانی، مقاومت و مشایعت میلیونی و استثنایی این مرد بزرگ برگزار شد. تقریباً 50 اثر به این جشنواره ارسال شد که بعد از چند نوبت تمدید به خاطر استقبال خوب نویسندگان سرتاسر کشور امروز به خط پایانی خود رسید.

فیروزجایی با معرفی داوران این جشنواره گفت: محمدرضا شرفی خبوشان، ابراهیم اکبری دیزگاه و علی اصغر عزتی‌پاک کار ارزیابی و داوری این آثار را برعهده داشتند. 

مسعود پیرمرادیان، مسئول نشر معارف، نیز در ادامه برنامه در سخنانی کوتاه گفت: رهبر معظم انقلاب بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی در یک سخنرانی فرمودند که باید به حاج قاسم به دید یک مکتب و راه نگاه شود. وقتی یک نفر مکتب می‌شود، یعنی اینکه آن شخص در تمام ابعاد شخصیتی‌اش اعم از فردی، اجتماعی و الهی در عرصه‌های مختلف زندگی اعم از فکری و اندیشه‌ای، سیاسی، تعاملات اجتماعی، مجاهدت و مقابله با دشمن، حبی و عاطفی و حسی و ... دارای یک جهان‌بینی است و باید به تمام این ابعاد و جوانب نگاه عمیق شود. نشر معارف جهت ترویج این نگاه از نویسندگان خواست که در حوزه داستان و روایت مشارکت داشته باشند که خوشبختانه استقبال خوبی نیز شد.

 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین بهداروند، نویسنده و همرزم شهید قاسم سلیمانی نیز با اشاره به این که سردار شهید قاسم سلیمانی مشهور به سردار و فرمانده مقاومت بود، یادآور شد: او نه فقط برای ما ایرانی‌ها بلکه برای همه مردم جهان اینطور تعریف می‌شود. هر کجا که پرچم مقاومت و کمک به مظلومان بالا بود، او را دوستی بی‌حاشیه، پدری مهربان، سیاستمداری زیرک و ولایتمداری واقعی می‌دیدند.

وی افزود: هر کس یک بُعد ظاهری و یک نمود واقعی دارد. حاج قاسم از جمله افرادی بود که بود و نمودش یکی بود. نفاق در رویکردهای فردی، سیاسی، سازمانی و عبادی نداشت. شجاع، با شهامت و عابد بود. گریه‌هایش معروف بود. همانطور که در ظاهر گریه می‌کرد، در خلوت هم همانطور بود. اهل درجا زدن و جا خالی کردن نبود. اهل گاهی به میخ و گاهی به نعل زدن نبود. اهل مذاکره از موضع قدرت بود، نه مذاکره در هر حالی. 

بهداروند اضافه کرد: حالا بعد از یک سال از شهادت این سردار عزیز، عزاداری بس است. باید نشان داد که اگر واقعاً ناراحت و عزادار هستیم، برای مکتب حاج قاسم کاری انجام دهیم. رهبر انقلاب بعد از امام(ره) فقط به این مرد بزرگ نسبت مکتب دادند. با این اوصاف سردار شهید قاسم سلیمانی یک معیار برای شناخت کسانی است که با تغییر شرایط، تغییر می‌کنند. شخصیت او که بخشی از آنها را متذکر شدیم، شاخص‌های زیادی دارد که نسل جوان امروز تشنه شنیدن این مفاهیم است.

 

به گفته این نویسنده ادبیات دفاع مقدس؛ کسی که مکتب است یعنی در تمام جهات و ابعاد حرفی برای گفتن در مقابل دشمن دارد. این حرف‌ها و نظرها با پژوهش‌های فراوان باید به روی کاغذ بیاید که منحرف نشود. یکی از آن کارها همین جشنواره‌هایی است که برگزار می‌شود.

در پایان دبیر جشنواره اعلامیه هیئت داوران را قرائت کرد و برگزیدگان معرفی شدند. بر این اساس، میثم امیری و مجید استیری در بخش خاطره به ترتیب به عنوان نفرات اول و دوم معرفی شدند. همچنین در بخش داستان نیز طیبه مهدی‌زاده و سید محمدهادی شفیعی و علی آرمین به صورت مشترک به عنوان برگزیدگان این بخش معرفی و تجلیل شدند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار