مدیرکل هواشناسی گلستان از ورود سامانه سرد و بارشی به استان خبرداد و گفت که کاهش دما و بارش برف از پیامدهای این سامانه است.

خودنمایی زمستان در گلستان/ برف و بوران فراگیر می شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، سامانه سرد و بارشی از روز چهارشنبه وارد گلستان شده که کاهش دما، بارش باران و برف و اختلال در تردد جاده ای را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: فعالیت سامانه سرد و بارشی که از روز گذشته (چهارشنبه) از سمت غرب و شمال به استان نفوذ کرده از بعدازظهر پنج شنبه شدت می گیرد.

نوربخش داداشی با بیان این که هم اکنون ارتفاعات استان سفیدپوش شده است، افزود: این سامانه باعث بارش باران متناوب، ریزش برف در نواحی کوهستانی و کوهپایه ای، پدیده مه، کاهش هشت درجه ای دما و وزش باد خواهد شد.

وی بیان کرد: اوج فعالیت این سامانه از جمعه بعدازظهر بوده و بارش برف در برخی از نقاط شهری به خصوص در بامداد شنبه پیش بینی می شود.

مدیرکل هواشناسی گلستان با بیان این که فعالیت این سامانه تا شنبه ادامه دارد، اظهارکرد: در این مدت آبگرفتگی برخی معابر و اختلال در ترددهای جاده‌ای دور از انتظار نیست.

توصیه  کشاورزی هواشناسی 

همچنین هواشناسی استان طی اطلاعیه ای به کشاورزان و باغداران توصیه کرد: با توجه به کاهش دما و ماندگاری دمای زیر صفر به باغداران توصیه می شود نسبت به برداشت پرتقال سریعا اقدام کنند.

باغداران نسبت به پوشش تنه درختان یکساله و دو ساله اقدام کنند.

گلخانه داران و نهالستان داران با توجه به کاهش نسبی دما نسبت به راه اندازی سیستم گرمایشی و پوشش لوله ها اقدام کنند.

پیمانکاران فضای سبز و بلوارها نسبت به پوشش تنه درختان فضای سبز و بلوارها اقدام کنند.

به دلیل برودت هوا و شرایط جوی تا اطلاع ثانوی از هر گونه سم پاشی و کوددهی در مزارع خودداری شود.

در حاشیه رودخانه ها توقف نکنید

سرپرست دفتر مطالعات پایه شرکت آب منطقه ای گلستان هم گفت: با توجه به هشدارسطح نارنجی اداره کل هواشناسی استان، از عصر پنج شنبه (۴ دی ماه) لغایت شنبه (۶ دی ماه)، بارندگی در سطح استان، ریزش برف در نواحی مرتفع و کوهستانی و کوهپایه ای سردسیر (شرق و شمال شرق استان)، مه غلیظ و وزش شدید باد در برخی نقاط، کاهش محسوس دما (۶ تا هشت درجه سانتیگراد) و همچنین آبگرفتگی برخی معابر را پیش بینی و اعلام کرده است.

حسین دهقان اظهار کرد: براساس هشدار هواشناسی و بارندگی گسترده در سطح استان، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و سیلاب وجود دارد.

وی بیان کرد: لذا شرکت آب منطقه ای گلستان از هم استانی ها و عموم مردم تقاضا دارد در حاشیه رودخانه های دایمی و فصلی استان توقف نکنند و از نزدیک شدن به رودخانه ها، مسیل ها، مخازن سدها و مناطق مستعد وقوع سیل، خودداری کنند.

ضرورت بررسی عایق بندی کنتورها و لوله های آب

آب و فاضلاب گلستان هم طی اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مبنی بر کاهش محسوس دمای هوا و بروز یخبندان طی شب و روزهای آینده، ضرورت دارد هم استانی ها نسبت به کنترل عایق بندی تاسیسات آب (کنتور، لوله ها و شیر آلات آب) خصوصاً در مناطق کوهستانی مبادرت کنند و در صورت بروز هرگونه حادثه در انشعابات آب و فاضلاب، مراتب را به مرکز ارتباطات مردمی شرکت آب و فاضلاب استان گلستان اعلام کنند.

گفتنی است که جلسه مدیریت استان و شهرستان هم تشکیل شده و در آن به دستگاه های خدمات رسان هشدارهای لازم داده شده است.

استاندار گلستان در جلسه ستاد مدیریت بحران اظهارکرد: بر اساس پیش بینی هواشناسی طی پنج شنبه و جمعه آینده شاهد برودت ۶ تا هشت درجه ای دمای هوا و بارش باران و در نقاط کوهستانی شاهد بارش قریب به ۵۰ سانتی متر برف خواهیم بود لذا همراهی مردم و دستگاه‌های اجرایی الزامی است.

هادی حق شناس در بخش دیگر از سخنان خود یادآور شد: در گلستان قریب به ۱۴ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌شود و اگر چنانچه مردم دمای خانه‌های خود را یک تا دو درجه کاهش دهند نیازی به قطع گاز واحدهای تولیدی نظیر واحدهای تولید آجر نیست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار