رییس گروه بهبود تغذیه در مورد استفاده از گروه سبزی‌ها و چگونگی مصرف آن‌ها توصیه‌هایی کرد.

سبزی‌ها را خام بخوریم یا پخته؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ لشکر بلوکی رییس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: گروه سبزی‌ها شامل انواع سبزی‌های برگ دار، انواع کلم، هویج، بادمجان، نخودسبز، لوبیاسبز، انواع کدو، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی است.

او ادامه داد: مواد غذایی این گروه نسبت به سایر گروه‌ها انرژی و پروتئین کمتری دارند و در مقایسه با میوه‌ها فیبر بیشتری دارند.

لشکر بلوکی افزود: در کل ارزش کالری زایی این گروه به غیر از بعضی از سبزی‌های نشاسته‌ای مانند سیب زمینی، ذرت و نخود فرنگی از سایر گروه‌ها کمتر است.

او گفت: گروه سبزی‌ها دارای انواع ویتامین‌های A,b و C مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیوم و مقدار قابل توجهی فیبر است.

میزان توصیه شده مصرف روزانه سبزی‌ها ۳ تا ۵ واحد است.

او در مورد نکاتی که باید هنگام استفاده از سبزی‌ها رعایت شود گفت: در هر فصل از سبزی‌های همان فصل استفاده شود و تا جایی که ممکن است از سبزی‌ها به صورت خام استفاده شود و به خاطر بسپارید که پخت طولانی مدت سبزی از ارزش غذایی و ویتامین‌های موجود در آن می‌کاهد.

او گفت: به جای آبپز کردن برای پخت سبزی‌ها از روش بخارپز استفاده شود.

لشکر بلوکی افزود: برای پختن سبزی‌ها نباید آن‌ها را خیلی خرد کرد و برای پخت حرارت زیاد ندهید و به هنگام پخت در ظرف را ببندید.

او گفت:در هر وعده غذایی حتما در کنار غذا از سبزی‌ها به صورت خام یا پخته استفاده و سعی کنید سالاد را با آبلیمو، آبغوره و روغن زیتون و با سس‌های کم چرب میل کنید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار