بهره‌برداری از ۹۳ پروژه گردشگری با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری، پایان جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین و مشاهده دوباره مرگ و میر مشکوک پرندگان در خلیج گرگان از جمله رویدادهای خبری هفته گذشته گلستان بود.

رویدادهای خبری گلستان در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی ۹۳ پروژه گردشگری گلستان با اعتبار هزار و ۴۱۴ میلیارد ریال با حضور ویدئو کنفرانسی دکتر حسن روحانی رییس جمهوری به صورت متمرکز در شهرستان ساحلی بندرترکمن به بهره‌برداری رسید.

هتل ۸۳ تختخوابی در بندرترکمن، چند خانه مسافر، اقامت‌گاه بوم‌گردی، سفره خانه سنتی، دفتر خدمات مسافرتی و مهمانپذیر از جمله این طرح ها است که با بهره برداری از آن ها ۵۴۰ فرصت شغلی مستقیم برای مردم استان گلستان ایجاد شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در این مراسم گفت: با وجود فعالیت‌ بدخواهان نظام و تبلیغات گسترده آنان با هدف ایران‌هراسی، تعداد گردشگران خارجی در ایران طی سال های اخیر حدود ۲ برابر شده است.

ولی تیموری اظهار داشت: تعداد گردشگران خارجی که وارد ایران شده بودند در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بود که این رقم قبل از شیوع کرونا در سال گذشته به ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر رسید.

**

دکتر محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در سفر ۲ روزه به گلستان که از صبح دیروز جمعه آغاز شد، در مراسم افتتاح برخی پروژه‌های روستایی این استان در گرگان، علی آبادکتول، رامیان، کلاله، مراوه‌تپه و گنبدکاووس حضور یافت.

وی در مراسم افتتاح یک باب مدرسه خیرساز در گرگان از بیمه رایگان ۱.۵ میلیون روستایی در کشور خبر داد و گفت : هزینه اختصاص یافته برای این طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال است.

محمد امید اظهار داشت: دولت تدبیر و امید با ارائه تسهیلات ارزان قیمت، سهم اشتغال روستاییان در سبد اشتغال کشور را از سه درصد به ۳۰ درصد رساند و این روند همچنان نیز ادامه دارد.

وی همچنین در دیدار با نماینده ولی فقیه در گلستان با تصریح بر اینکه دولت توجه ویژه به توسعه روستاها بویژه در مسائل زیرساختی و اشتغال دارد، گفت: با پیشرفت حاصله برخورداری روستاها از شبکه ملی گاز و اطلاعات به ۸۶ و ۹۴ درصد افزایش یافت.

**

استاندار گلستان  در آیین استقبال نمادین از ورود امام خمینی (ره) به ایران این انقلاب را عاملی برای نقش‌آفرینی جوانان برای رسیدن به پیشرفت روز افزون با تکیه بر دانش و توان بومی دانست و بر ادامه این مسیر تاکید کرد.

هادی حق‌شناس با گرامی‌داشت چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جشن‌های دهه فجر گفت : رسیدن به پیشرفت در علوم گوناگون، اختراعات فراوان و سرآمدی در تولید علم و دانش، از جمله نتایج اتکا به توان نیروهای نخبه بومی است که تداوم آن برای رسیدن به توسعه همه جانبه ضروری است.

**

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به اتمام عملیات اصلاح مسیر کانال آبی ورودی به تالاب بین‌المللی گمیشان گفت که با اجرای این طرح و بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ای در ۱۰ روز گذشته روزانه ۱۰۰ هکتار به مساحت این پهنه آبی افزوده شد.

وحید خیرآبادی اظهار داشت: عملیات آبگیری تالاب گمیشان از طریق لایروبی و اصلاح مسیر کانال سرریز خزر از اول بهمن ماه آغاز شده و بر اساس مشاهدات میدانی علاوه بر آب‌گیری هزار هکتار در ۱۰ روز نخست، روند افزوده شدن بر مساحت پهنه آبی این تالاب همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: فرسایش بستر کانال خزر در سال های قبل سبب شد که عمق این دالان آبی ۱.۵ متر پایین از سطح تالاب گمیشان قرار بگیرد و در نتیجه آن با توقف جریان آب ورودی به تالاب، روناب های موجود در کانال خزر به صورت مستقیم وارد دریای خزر شده و هیچ سهمی از آن نصیب تالاب گمیشان نگردد.

**
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان گفت که از سال ۹۲ تاکنون ۱۴ هزار و ۸۰۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان جذب شده که این رقم نشان دهنده رشد ۱۸۹ درصدی است.

حجت الله خلیل زاده اظهار داشت: در این مدت ۱۴۴ واحد صنعتی راکد و نیمه تعطیل با اعطای تسهیلات رونق تولید به چرخه تولید بازگشتند.

وی با اشاره به این که زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه گذاری در ۲۲ شهرک و نواحی صنعتی گلستان فراهم است افزود: گازرسانی به هشت شهرک و ناحیه، ایجاد امکانات مخابراتی ، رشد تامین برق از ۱۲۲ به ۱۷۵ مگاوات، افزودن تصفیه خانه‌ فاضلاب و تجهیز ۶ شهرک از جمله این طرح ها است.

**

چهاردهمین جشنواره اقوام ایران زمین که به صورت مجازی از نهم آبان در گرگان آغاز شده بود یکشنبه ۱۴ بهمن ماه به کار خود پایان داد.

در شب پایانی این جشنواره چندین گروه موسیقی از اقوام ایران در تالار فخرالدین اسعد گرگانی به اجرای زنده پرداختند که این موسیقی برای علاقمندان از طریق فضای مجازی به صورت مستقیم پخش شد.

جشنواره فرهنگ اقوام ایران‌زمین امسال به‌دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ با هدف افزایش نشاط اجتماعی و معرفی فرهنگ اقوام با حفظ تمامی بخش‌های متنوع برای اولین بار در فضای مجازی برگزار ‌شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در ارتباط تصویری با این جشنواره گفت که جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در گرگان به عنوان برندی معتبر و شاخص در حوزه گردشگری به بلوغ رسیده است.

پویا محمودیان اظهار داشت: برگزاری این دوره جشنواره در فضای مجازی می‌تواند سنگ بنایی برای برگزاری مجازی آن در سال‌های آتی در کنار اجرای حضوری باشد.

**

فرمانداران و مدیران دستگاه‌های دخیل در مدیریت تالاب‌های غرب گلستان و خلیج گرگان آخرین راهکارهای مدیریت بهینه و احیای این پهنه‌های آبی را بررسی کردند.

**

همزمان با دهه فجر بهره‌برداری از ۹ استخر پرورش ماهیان گرمابی با ظرفیت تولید ۲۷ تن و سرمایه‌گذاری پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال با حضور برخی مدیران گلستان و شهرستان گنبدکاووس به صورت متمرکز در روستای "کورکلی" این شهرستان آغاز شد.

غلامحسن قزاق رییس اداره شیلات گنبدکاووس در این مراسم افزود: با اجرای این پروژه‌ها ۲۷ تن به ظرفیت تولید ماهیان گرمابی شرق گلستان اضافه شد و تعداد استخرهای دو منظوره شهرستان‌های تحت پوشش اداره شیلات گنبدکاووس به ۱۲۴ مورد رسید.

**

فرمانده سپاه نینوا گلستان گفت که این نهاد همزمان با دهه فجر ۲ هزار و ۳۱۵ برنامه با موضوعات دفاعی، امدادی، امنیتی، ورزشی، بهداشتی ، روشنگری و تربیتی در استان برگزار می‌کند.

سردار علی ملک شاهکویی افزود :انجام رزمایش کمک مومنانه با توزیع ۱۵ هزار بسته معیشتی و پوشاک، سرکشی از خانواده شهدا و ایثارگران، افتتاح ۱۵ پروژه محرومیت زدایی و آغاز ساخت ۲۰۰ پروژه محرومیت‌زدایی از طرح های این نهاد در سالروز چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

**

یکسال پس از مشاهده هزاران قطعه پرنده مهاجر تلف‌شده در خلیج گرگان به علت ابتلا به بوتولیسم، ده ها لاشه چنگر و فلامینگو در این پهنه آبی کشف شد.

گشت و پایش کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست در سرحدات مرزی ۲ استان مازندران و گلستان در محدوده شهر نوکنده از توابع شهرستان بندرگز به کشف این لاشه ها منجر گردید.

تیم های نظارتی از ورودی نوکنده وارد خلیج گرگان شده و در حال بررسی تعداد لاشه ها و پیدا کردن علت این اتفاق هستند.

محرابی مدیرکل دامپزشکی گلستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید این مطلب اظهار داشت: برای تشخیص علت تلفات، نمونه برداری این لاشه ها به مرکز تشخیص بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور فرستاده می شود.

**

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت که علت افزایش مستمر مبتلایان به کرونا در بندرگز و ماندگاری طولانی مدت این شهرستان در وضعیت قرمز و نارنجی شیوع ویروس همچنان نامشخص است.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: شهرستان بندرگز در همه سه دوره شیوع کرونا در شرایط شکننده و پرخطر قرار داشت که با گذشت یکسال از شیوع این ویروس همچنان از علت آن بی خبریم.

وی افزود: دلایل بالا بودن آمار بالای کرونا در بندرگز مورد بررسی قرار گرفته اما موفق به یافتن دلیل آن نشدیم.

**

رییس اداره طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به افزایش تولید طیور در این خطه شمالی گفت که روزانه ۱۳۰ تن تخم مرغ در استان تولید می‌شود که ۱۰ تن آن از نوع محلی و توسط روستاییان به بازار مصرف عرضه می‌شود.

حبیب الله تاشی اظهار داشت: در یک روند افزایش تدریجی تولید روزانه تخم مرغ صنعتی در استان گلستان از ۶۰ تن در سال گذشته به افزون بر ۱۲۰ تن در سال جاری رسید که رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: روستائیان گلستان نیز به طور میانگین روزانه  ۱۰ تن تولید تخم طیور محلی به ویژه مرغ دارند که بیشتر به مصرف غذایی و پرورش تولید کنندگان می رسد.

**

شهردار گرگان با اشاره به باز بودن پرونده شکایت برخی شرکت‌ها و اشخاص از این نهاد در محاکم قضایی گفت که شهرداری در صورت محکوم‌شدن مجبور به پرداخت جریمه و غرامتی افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال است.

عبدالرضا دادبود اظهار داشت: تعدادی از این پرونده ها در محلات چشم انداز، شهرک امام و پیرامون بلوار صیاد مطرح شده که تلاش می کنیم با استفاده از یک تیم حقوقدان و مجرب مبلغ محکومیت احتمالی در این پرونده ها را به حداقل برسانیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار