آیین اختتامیه نخستین مهرواره کشوری «پرواز لالایی‌ها» با معرفی برگزیدگان در چهار بخش کودک، نوجوان، بزرگسال، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به کار خود پایان داد.

برگزیدگان نخستین مهرواره ملی «پرواز لالایی‌ها» مشخص شدند
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون کشور در نخستین مهرواره کشوری «پرواز لالایی‌ها» در گرگان گفـت:در این ایام که کودکان و نوجوانان کمتر شرایط حضور در جامعه را دارند، کانون تلاش می‌کند با انجام برنامه‌های متنوع و برگزاری مهرواره‌ها، جشنواره‌ها و آموزش‌های مجازی، جای خالی فعالیت‌های فرهنگی مورد نیاز مخاطبان را پر کند.

او با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که کانون انجام می‌دهد، توجه به انتقال مفاهیم فرهنگی غنی کشور به نسل جدید است افزود: فعالیت‌هایی، چون مهرواره لالایی‌ها و جشنواره‌های قصه‌گویی از مصادیق این فعالیت‌ها است.

زمردیان اهمیت ایجاد بستر مناسب برای آرشیو قابل بازیابی این آثار بر مبنای نوع محتوا، شیوه اجرا، گویش و ریشه‌های زبانی و سرزمینی این مهم را محصول اصلی چنین مهرواره‌هایی دانست و گفت: این موضوع می‌تواند هم در حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی و هم در زمینه تولید و اقتباس مهم و کار آمد باشد.

ان این‌که جمع‌آوری لالایی هم به‌عنوان مهرواره، جذاب و جالب بوده و هم در حوزه ادبیات شفاهی حائز اهمیت است، گفت: با توجه به تعداد آثار ارسالی، گستره سرزمینی، فرهنگ و لهجه‌های متفاوت اقوام مختلف باید بتوانیم با روش‌های متفاوت این آثار را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم و با بازتولید حرفه‌ای و فاخر این آثار گنجینه مناسبی برای نسل امروز فراهم کنیم.
و قصه‌ها و استفاده از محتوای قابل استفاده و بعضا بازنگری و اصلاح برخی محتوا‌ها بر مبنای نیاز امروز ضروری است.

محبوبه رجب‌نسب مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان نیز در این مراسم گفت: لالایی‌‎ها طیف‌های رنگارنگی از آرزوها، نیایش‌ها، بیان درد و رنج مادران برای فرزندان، انتقال احساسات، عواطف و عشق به فرزند و خانواده است.

۱۳۶۰ اثر ارسالی با گویش‌های مختلف از استان‌های کشور دریافت شد .
 
از بین برگزیدگان ۳کودک، ۲ نوجوان و ۴ پدربزرگ و مادربزرگ گلستانی  هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار