نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس:

سنگدوینی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس گفت: روابط تجاری ایران و ترکمنستان مدتی است قطع شده و وزارت خارجه جدیت و عزم لازم را برای توسعه روابط با این کشور همسایه ندارد.

وزارت خارجه عزم لازم را برای توسعه روابط با ترکمنستان ندارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ترکمنستان را یکی از کشورهای مهم برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران اعلام و اظهار کرد: ۱۵ محصول کشاورزی در گلستان تولید می‌شود که می توان با ترکمنستان و از طریق آن به آسیای میانه و چین آن ها ارسال کرد ولی به دلیل بسته بودن مرزها و عدم پیگیری وزارت خارجه عملا روابط ما با این کشور قطع شده است.

وی افزود: از وزیر خارجه در مجلس سوال کردم و این را تذکر دادم که بهبود روابط مرز گلستان را باید با جدیت دنبال کنند و وزیر نیز اعلام کرد با جدیت دنبال می کند ولی جدیت و عزم لازم را نمی بینم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس با بیان این که مسیر ریلی ایجاد شده با ترکمنستان هم ظرفیت خوبی است که استفاده نمی‌شود، اضافه کرد: باید با کشور ترکمنستان ارتباط با قرار و مشکلات را حل کنیم.

سنگدوینی تصریح کرد: مردم ترکمنی در استان گلستان و کشور ما زندگی می کنند در ترکمنستان نیز خویشاوند دارند و این مساله بهترین ظرفیت برای ما محسوب می شود.

وی با تاکید بر این که هم وزارت خارجه و هم وزارت نفت باید مذاکره کنند تا شاهد توسعه روابط باشیم، گفت: پس از اختلافات ایران و ترکمنستان سر مسائل صادرات گاز این کشور به ایران، اقدام موثری برای بهبود روابط انجام نشد و اکنون هم شاهد بسته بودن مرزها به دلیل کرونا هستیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس درباره پیگیری مسئولان گلستان هم گفت: تا جایی که خبر دارم دکتر حق شناس، استاندار گلستان این مساله را دنبال را کرده و با استاندار یکی از استان های ترکمنستان صحبت کرده اند.

وی با بیان اینکه شرایط سخت شده ولی مشکلات قابل حل است و باید ارتباطات را برقرار کرد، یادآور شد: اگر این مسیر باز شود علاوه بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری می توان توان مهندسی را هم صادر کرد و باعث ایجاد شغل شد.

سنگدوینی گفت: منطقه آزاد اینچه برون که همه دنبال آن هستند، اگر تصویب شود، شرایط خوبی را برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه خواهد داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار