پارک‌های جنگلی یکی از بهترین مکان‌ها برای گذران اوقات فراغت است که برخی آن را با ورزش کردن و برخی دیگر با استعمال مواد مخدر پر می کنند.

خطر تبدیل پارک‌های جنگلی به حیات خلوت معتادان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، پارک‌های جنگلی یکی از مناطقی است که افراد زیادی برای بهره بردن از فضای آرامش بخش، تنفس اکسیژن خالص، پیاده روی، دوچرخه سواری و پرداختن به انواع ورزش‌ها به آنجا می‌روند.

در کنار افرادی که برای تفریح و گردش و ورزش کردن به این پارک‌های جنگلی مراجعه می‌کنند متاسفانه دیده شده افرادی هم اقدام به استعمال مواد مخدر می‌کنند که برای سایر شهروندان خوشایند نیست و سیمای بصری پارک‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به عنوان مثال در پارک جنگلی النگدره  یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری استان گلستان و کشور  یکی از مناطق مورد علاقه مردم شهر گرگان برای پیاده روی و دوچرخه سواری است، اما مدتی است شهروندان گرگانی از امنیت این پارک گله‌مند هستند، چراکه وجود افراد معتاد و ایجاد مزاحمت‌هایی برای شهروندان از جمله مواردی است که موجب ناراحتی شهروندان گرگانی شده است.

آقای سعیدی یکی از شهروندان گرگانی است که هرروز برای پیاده روی به پارک جنگلی النگدره می‌رود، او در این باره گفت: فضای پارک خوب است، اما از نظر امنیت مشکل دارد چرا که معتادان زیادی برای مصرف مواد به اینجا می‌آیند و بعد از استعمال هم وارد محوری که خانم‌ها و آقایان پیاده روی میکنند شده و مزاحمت ایجاد میکنند.

او افزود: این احساس ناامنی معمولا ظهر‌ها و شب‌ها در ساعات خلوت بیشتر برای شهروندان محسوس است.

به سراغ تعدادی از مسئولان رفتیم و در این زمینه با آن‌ها گفتگو کردیم.

مسعود سلیمانی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز گلستان در این باره گفت: نقش دستگاه‌های متولی در پیشگیری از وقوع جرم خیلی پر رنگ است، اما وقتی گشت کافی وجود نداشته باشد و روشنایی محوطه هم در شب کم باشد، انگیزه مجرمان برای ارتکاب جرم بیشتر می‌شود.

آموزش ۷۰۰ بسیجی برای گشت زنی در النگدره

سلیمانی در خصوص اقدامات دادسرای گرگان در بحث ایجاد امنیت افزود: سال گذشته در دادسرای گرگان ۷۰۰ نیروی بسیجی آموزش داده شد و قرار است با دریافت کارت ظابطیت در قالب گشت رضویون کار گشت در النگدره را انجام دهند.

او ادامه داد: متولی پارک جنگلی النگدره شهرداری گرگان است و باید اقدامات لازم برای تامین امنیت را انجام دهد.

مجید زائری رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گلستان هم در این رابطه گفت: با هماهنگی فرمانده شهرستان و رئیس پلیس میتوان تعداد گشت‌ها را بیشتر کرد تا کمتر شاهد استعمال دخانیات در این پارک جنگلی باشیم.

به سراغ ستوده نیا ئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری گرگان رفتیم و در رابطه با اقداماتی که برای امنیت در پارک جنگلی النگدره انجام شده گفتگو کردیم.

یحیی ستوده نیا گفت: زمانی که شهرداری پارک جنگلی النگدره را از منابع طبیعی تحویل گرفت تمام ۲۰۰ پایه ستون برق موجود در پارک مشکل داشت و فرسوده بود.

او افزود: اداره برق طراحی جدید انجام داد تا سیستم را از حالت سیمی خارج کرده و زیرزمینی کند، اما بخاطر هزینه بالا اداره برق توان مالی انجام اینکار را ندارد و با این وجود شهرداری ۶۶ ستون را که دارای ایراداتی بودند تعمیر و نوسازی کرد.


سقوط شاخه و برگ، علت خاموشی‌ها در النگدره

ستوده نیا گفت: اگر هم مواقعی خاموشی موردی وجود دارد به دلیل سقوط شاخه‌ها روی سیم‌های برق است که با همکاری اداره برق در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل رفع می‌شود.

او ادامه داد: ۳ نفر در ۳ شیفت کاری حفاظت مسیر پیاده روی را انجام می‌دهند که یک نفر در ابتدای راهبند ودو نفر دیگر در مسیر رفت و برگشت توسط موتور مشغول گشت زنی هستند.


ستوده نیا یادآور شد شهرداری گرگان در اطلاع رسانی‌های مختلف به مردم اعلام کرده در شب به پارک جنگلی مراجعه نکنند تا علاوه بر حفظ امنیت از حمله وحوش مصون بمانند.

او گفت: شهرداری موظف است برای هر پارک نگهبان داشته باشد که دارد، باید روشنایی پارک را تامین کند که میکند به استثناء پارک‌هایی که اداره برق به دلیل صرفه جویی در مصرف دستور داده خاموش یا ۵۰ درصد کاهش روشنایی داشته باشیم، اما نمی‌شود این موضوع را نادیده گرفت که بحث امنیت یک موضوع همه جانبه است و تنها مربوط به شهرداری نمی‌شود از طرفی حضور نگهبانان ما به اندازه حضور ماموران انتظامی نمیتواند مفید باشد.

ستوده نیا افزود: گرچه حدود ۳ سال است که در مبادی ورودی النگدره ۲ دوربین مداربسته وجود دارد که تمامی ورود و خروج‌ها را ثبت میکند، اما در حال حاضر دستور بررسی وضعیت امنیت پارک در زمان‌های خلوت صادر شده تا گشت زنی در آن زمان‌ها افزایش پیدا کند.

لذت در دل طبیعت بودن و بهره مندی از فضای آرامش بخش این پارک‌ها زمانی برای مردم معنی دار می‌شود که احساس امنیت کنند و این احساس امنیت به همکاری نهاد‌های مختلف بستگی دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار