رئیس پلیس فتای گلستان از باند کلاهبرداری که در گنبدکاووس اقدام به سرقت اطلاعات بانکی با استفاده از کارتخوان های جعلی می کردند، خبرداد.

دستگیری سارقان حساب  های بانکی با اسکیمر در گنبد

به گزارش گلستان ۲۴؛ سرهنگ ابراهیم پرسا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در زمینه کلاهبرداری اینترنتی نمی توان به صراحت گفت که قشر بی سواد جامعه در دام کلاهبرداران می افتد بلکه قشر مرفه و یا قشر تحصیلکرده، بیشترین کاربران استفاده از تراکنش های بانکی اینترنتی بوده و در دام صفحات جعلی افتاده و یا قربانی کارتخوان های جعلی می شوند.

وی افزود: بنابراین این امر نشان می دهد که قربانی شدن این صفحات شدن به سطح تحصیلات ربطی ندارد و باید فرهنگ سازی در این زمینه صورت گیرد تا مردم به راحتی رمز عابر بانک خود را در اختیار فروشندگان قرار ندهند و یا به صفحات جعلی آشنا باشند.

پرسا بیان کرد: مقرر شده همه بهره برداران حساب های بانکی رمز یکبار مصرف کارت خود را فعال کنند اما بسیاری به بانک مراجعه نکرده و همچنین زیرساخت ها هم از سوی بانک ها آماده نیست.

وی از رو به افزایش بودن جرائم کلاهبرداری اینترنتی خبر داد و گفت: در سال گذشته موضوع هتک حیثیت رتبه دوم جرائم سایبری را تشکیل می داد اما اکنون کلاهبرداری رتبه دوم را گرفته است.

پرسا با بیان این که رویکرد پلیس فتا در سال ۹۷ و ۹۸ توجه ویژه به موضوع هتک حیثیت بود، افزود: چون این امر با آبروی کاربران ربط دارد پلیس تلاش می کند که در این حوزه ما قربانی کمتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: در زمینه برداشت غیرمجاز هم تلاش فتا کاهش این جرم است اما تا زمانی که خود مردم توجهی به این مسأله نداشته باشند این امر محقق نمی شود.

پرسا گفت: ساده ترین مسأله ای که مردم باید رعایت کنند حفظ رمز اول و دوم کارت بانکی خود است و به راحتی به فروشنده ها و سایر افراد اعتماد نکرده و رمز خود را در اختیار آن ها قرار ندهند زیرا با دستیابی به رمز اول می توان در دستگاه خودپرداز رمز دوم را هم فعال کرد.

وی اظهارکرد: همچنین برخی از گزینه های وسوسه انگیز و اپلیکیشن ها با عناوین جذاب مانند موضوعات صیغه یابی، همسریابی، اینترنت رایگان، ماهواره های جیبی و غیره برای کاربران وسوسه انگیز بوده و به آن ها رجوع می کنند که بسیاری از این موضوعات، افراد را به صفحات جعلی هدایت می کنند و در آن جا همه اطلاعات حساب های بانکی آن ها از دست می رود و خیلی از کاربران با پیامک تخلیه موجودی خود روبرو می شوند.

اسکیمر در گنبدکاووس

رئیس پلیس فتای گلستان گفت: مدتی قبل عده ای رهگذر در گنبدکاووس در پوشش فروش میوه مغازه ای را به مدت چند روز اجاره کرده کرده و از مردم کلاهبرداری می کردند.

پرسا اضافه کرد: آن ها دو کارتخوان در اختیار داشتند که در مقابل دید مشتریان نبود و کارت های عابر بانک را به کارتخوان جعلی (اسکیمر) می کشیدند و رمز هم توسط صاحب کارت داده می شود.

وی توضیح داد: این کارتخوان های جعلی همه اطلاعات مغناطیسی کارت را در دستگاه اسکیمر ذخیره و به محض این که خریدار مغازه را ترک می کرد رمز را در جایی یادداشت کرده و با کارت های خام مشابه که در اختیار داشتند در فرصت چند روز عیناً آن را کپی و برای اینکه از خود ردی به جای نگذارند کارت را در سایر استان ها خالی می کردند.

پرسا بیان کرد: با پیگیری های پلیس فتای شهرستان گنبدکاووس تعدادی از این کلاهبرداران دستگیر شدند و دو نفر باقی مانده اند که سرنخ هایی از آن ها به دست ما رسیده است و تحقیقات برای دستگیری آن ها ادامه دارد.

وی تصریح کرد: این افراد اماکنی را انتخاب می کنند که بیشترین تردد در آن جا وجود داشته و یا در تیررس دوربین های مدار بسته نباشد. آن ها همچنین از پلاک های مخدوش و سرقتی استفاده می کنند.

پرسا گفت: این پرونده در پلیس فتای گنبد شاکیان زیادی داشت.

وی توضیح داد این افراد در مراحل بعد شهرهای مازندران و در ادامه کرج و تهران را برای کلاهبرداری انتخاب کردند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار