گلستانی ها با وجود داشتن ۱۱۸ کیلومتر نوار ساحلی از بندر محروم هستند و ایجاد بندرچوب خواجه نفس هم در تلاطم جزر و مد تصمیمات مسئولان قرار دارد.

آرزوهای در گل نشسته گلستانی ها در بندرخواجه نفس/ بندر چوب در جزر و مد تصمیمات مسئولان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، محرومیت شهرهای غربی و سواحل خزر در گلستان، بی رمق شدن صید و صیادی باعث شده مسئولان به فکر راه های جدیدتری برای رونق و توسعه سواحل خزر باشند.

 

طرح های متعددی از جمله ایجاد قطب گردشگری در جزیره آشوراده در طی سال های اخیر به این منظور پیگیری شد و حتی کلنگ سایت پشتیبان جزیره آشوراده به مساحت 22 هکتار در سواحل بندرترکمن نیز زمین خورد ولی در عمل به دلیل ملاحظات زیست محیطی یا عدم مصوبات شورای عالی شهرسازی این اقدامات به جایی نرسید.

 

سواحل زیبای ترکمن که هر ساله مورد استقبال بسیاری از گردشگران و مسافران قرار می گیرد باعث شده که مسئولان را به این فکر بیاندازد که طرح های توسعه گردشگری آبی را در این منطقه پیگیری کنند و از این رو فقدان بندر در گلستان بیش از گذشته نمایان شد.

 

از نخستین موضوعات برای این تحول به دلیل پسروی آب دریای خزر ایجاد بندری به منظور پهلوگیری کشتی های تفریحی و مسافربری در خواجه نفس بود و پس از آن بندر به منظور واردات چوب و واردات غله نیز با حضور «هادی حق شناس» در استان گلستان مطرح شد.

 

البته در ماه های نخست مطرح شدن موضوع بندر مسئولان عنوان کردند که دولت اعتباری برای ایجاد بندر در گلستان ندارد و لذا رویای بندر خواجه نفس در همان روزهای نخست در ذهن ها به گل نشست.

 

*عدم حمایت مالی دولت از ایجاد بندر در گلستان

«اله یار اسعدی» در این باره در جلسه شورای هماهنگی حمل و نقل استان گلستان عنوان کرده بود که  «رسوب‎های آستارا جمع می‎شود و به گلستان می‎آید که آبراهه‎های موجود را غیرقابل بهره‎ برداری کرده است که در آینده‎ای نه چندان دور آبراهه‎های گلستان به بحران دریاچه ارومیه گرفتار خواهند شد و انقطاع دریای خزر از خلیج گرگان اتفاق می‎افتد.«

 

رئیس بنادر و دریانوری گلستان معتقد بود که فعال شدن بنادر در استان یکی از مطالبات مردم است ولی دولت سرمایه ای برای این کار ندارد و باید بخش خصوصی وارد میدان شود.

 

اما با توجه به اهمیت موضوع بندر خواجه نفس که می تواند پیشران توسعه استان گلستان شود سرمایه گذاران بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری در  ایجاد این بندر شدند.

 

بخش خصوصی از بهمن سال گذشته زیر ساخت این بندر را (لایروبی، ساخت اسکله، موج شکن) را پذیرفته است و بیان می شود که تاکنون بالغ بر 210 میلیارد تومان هزینه برای این کار صرف شده است.

 

البته این اقدامات ممعمولا توسط دولت اتفاق می افتد و به نظر می رسد که برای رونق گرفتن این منطقه و ایجاد بندر باید دولت نیز اهتمام بیشتری داشته باشد.

 

*پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی ساخت اسکله به منظور بارانداز چوب در خواجه نفس

بنا به گفته مدیر بنادر و دریانوردی گلستان این بندر که نخستین بندر خصوصی کشور به شمار می رود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پروانه آن تا پایان سال نیز تمدید شده است.

 

بنا به گفته اسعدی طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در مرحله نخست ساخت اسکله انجام و به عنوان بارانداز چوب این بندر راه‌اندازی می‌شود.

 

رویای شنیدن سوت کشتی در بندرخواجه نفس و پهلو گرفتن آن به نظر می رسد با حضور «هادی حق شناس» استاندار گلستان که پیشینه فعالیت در سازمان بنادر را دارد کار چندان سختی نیست.

 

مردم گلستان چشم در راه توسعه تجارت دریایی هستند و قطعا بندر خواجه نفس آن اقدام میمون و مبارکی است که باعث می شود موانع صادرات کالا به کشورهای روسیه و قزاقستان کمتر شود.

 

* ایجاد بندر در گلستان منجر به استقرار ده ها شرکت بزرگ می شود

«هادی حق شناس»، استاندار گلستان در خصوص اهمیت این بندر می گوید: ایجاد بندر دریایی از دغدغه های ما در استان است و تلاش ما بر این است تا در مدت حضور در این استان بتوانیم به این هدف برسیم.

 

استاندار گلستان ابراز داشت: تلاش داریم در خواجه نفس بندر ایجاد کنیم و برای شروع این کار با واردات چوب کار خود را آغاز خواهیم کرد چرا که در بین سه استان شمالی تنها این امکان در گلستان وجود دارد و مسائل زیست محیطی و نزدیکی بنادر استان های شمالی به جنگل این اجازه را به دیگر استان های حاشیه خزر نمی دهد.

 

حق شناس متذکر شد: بندر یکی از استعدادهای بزرگ این استان است و ایجاد آن منجر به استقرار ده ها شرکت بزرگ از قبیل گمرک، بانک، استاندارد، حمل و نقل و غیره می شود.

 

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد بندر در این استان گفت: سازمان بنادر و دریانوردی ظرف مدت نهایتاً ۲ ماهه مطالعات لازم جهت ایجاد و احیای بندری تجاری و گردشگری در شهرستان ترکمن را بررسی و اعلام خواهد کرد.

 

روز گذشته نیز «محمد راستاد» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، «محمدرضا رضایی»، رئیس کمیسیون عمران مجلس با حضور «کمال علی پورم، نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه و «جلال ایری» نماینده مردم غرب استان گلستان و دیگر مدیران ارشد استانی از محل بندر خواجه نفس بازدید کردند و جلسه جمع بندی نیز در این خصوص با استاندار گلستان برگزار کردند.

 

مهمترین خروجی این سفر نیز ایجاد بندر سبز خزری در گلستان بود و به نظر می رسد که ممنوعیت برداشت چوب از جنگل و فاصله سواحل گلستان با جنگل این فرصت را فراهم کرده است که نسبت به این مهم اقدام شود.

 

در حال حاضر واردات چوب با پوست به دلیل این محدودیت ها ممنوع است و شاید ایجاد بندر در این منطقه نیز مشکلات تامین نهاده مرغداران را نیز کمتر کند.

 

*ایجاد بندر در گلستان ضروری است

«محمدرضایی»، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که ایجاد بندر در گلستان ضروری است و حیف است استانی با دارا بود بیش از ۱۰۰ کیلومتر ساحل فاقد بندر باشد.

 

وی می گوید: بنا شد در خصوص بندر سبز در گلستان مطالعات دقیق تری داشته باشیم.

 

*طرح جامع برای بندرگلستان مطرح شود

«محمد راستاد»، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر نیز اعتقاد دارد که ایجاد بندر در گلستان موجب افزایش دسترسی های گلستان می شود و همچنین زمینه سرمایه گذاری در این استان را ارتقا می دهد.

 

مدیر عامل سازمان بنادر یادآور شد: طرح جامع باید برای بنادر استان مطرح شود و امیدواریم بتوانیم یک بندر را در استان گلستان ایجاد کنیم.

 

راستاد بیان کرد: به دنبال آن هستیم که با کمک کمیسیون عمران مجلس، دولت و نمایندگان استان به راه اندازی بندر در گلستان کمک کنیم.

 

البته این بندر با مشکلاتی از جمله پسروی آب رو به رو است و باید دید که لایروبی چه میزان می تواند در فعال نگاه داشتن بندر موثر باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار