یکی از مراکز نیکوکاری گرگان کمر همت خود را برای فقرزدایی و محرومیت زدایی بسته و تلاش می‌کند رفاه حداقلی را برای مردم نیازمند فراهم کند.

بفرمایید نیکوکاری به صرف محرومیت زدایی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، امروز ۱۴ اسفند ماه به نام روز جشن نیکوکاری نامگذاری شده تا در آستانه سال جدید افراد نیازمند را فراموش نکنیم و در حد توان خود به آن‌ها کمک کنیم.

روز نیکوکاری یک روز در سال بوده و در نهایت یک هفته به این نام اختصاص پیدا می‌کند، اما در این بین مراکزی به نام مرکز نیکوکاری هستند که در طول سال نیازمندان را از یاد نبرده و تمام فعالیت خود را برای کمک به این قشر از جامعه اختصاص می‌دهند.

آقای علی بیانی مدیر مرکز نیکوکاری و کارآفرینی ثامن الائمه گرگان است، او رفاه حداقلی و محرومیت زدایی برای مردم سرزمینش را یکی از مهمترین برنامه هایش می‌داند.

بیانی فعالیت‌های نیکوکاری خود را ادامه دهنده راه پدربزرگش می‌داند و می‌گوید این میراثی است که به او رسیده و باید به آن عمل شود.

مرکز نیکوکاری ثامن الائمه از سوی جمعیت هلال احمر استان به عنوان مرکز برتر نیکوکاری به تهران معرفی شده و از سوی کمیته امداد استان هم به عنوان یکی از مراکز فعال شناخته می‌شود با این حال بیانی معتقد است این‌ها برایش کافی نیست و تمام تلاشش را می‌کند تا بهترین خدمات را به جامعه مخاطب خود که همان نیازمندان هستند ارائه دهد.


به مناسبت روز نیکوکاری گفتگویی پیرامون فعالیت‌های این مرکز نیکوکاری انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.


*از چه سالی فعالیت مرکز ثامن الائمه شروع شد؟

بعد از وقوع سیل سال ۹۸ در بیشتر شهر‌های استان تصمیم گرفتم چنین مرکزی را با هدف کمک به مردم نیازمند منطقه و محرومیت زدایی تاسیس کنم اواخر سال ۹۸ مجوز این مرکز تایید شد و حدود یک سالی است که در ۱۰ شاخه علمی، اشتغال، درمانی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی، ازدواج، گردشگری و... در حال فعالیت هستیم.


*چرا روستای تقی آباد را به عنوان مرکز فعالیت خود قرار دادید؟

من اصالتا تقی آبادی هستم و از آنجایی که مرکزیت روستا‌های شرق گرگان تقی آباد بود دفتر مرکزی را در این منطقه گذاشتیم.


*در حال حاضر چند نفر تحت پوشش شما از خدمات بهره مند می‌شوند؟

در حال حاضر ۱۰ هزار نفر تحت پوشش ما هستند.

تعدادی از فعالیت‌های شاخص خود را نام ببرید؟

طی یک سالی که از شروع فعالیت ما می‌گذرد حدود یک میلیارد تومان به نیازمندان خدمات دهی داشتیم و بزرگترین کاری که انجام دادیم توزیع ۲ هزار و ۴۰۰ بسته معیشتی شامل ۱۱ قلم مورد نیاز معیشتی از جمله برنج و گوشت و لوازم بهداشتی و ... بین نیازمندان بود، همچنین در ماه مبارک رمضان روزانه بن خرید ۳۰۰ قرص نان و در مجموع ۹ هزار قرص نان بین نیازمندان توزیع شد.

 

مشارکت در برنامه های فرهنگی ورزشی، حمایت از گروه های ورزشی، سرکشی به  خانواده های نیازمند و ... از دیگر برنامه های مرکز ماست که در ابعاد گسترده اجرا می شود.

*بیشترین حوزه فعالیت مرکز نیکوکاری شما در چه بخش‌هایی است؟

ما تصمیم داریم در ۳ بخش اشتغال، درمان و ازدواج پررنگ‌تر عمل کنیم از همین رو تفاهم نامه‌های متعددی با دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف به امضا رساندیم. برای مثال در حوزه ازدواج تمام اقدامات لازم برای برگزاری یک مراسم عروسی اعم از تهیه جهزیه، اجاره سالن، اجاره لباس، موسیقی، گلفروشی، فیلمبرداری و عکاسی و ... با مراکز متعدد صحبت کردیم و قرار شد در طول ماه چندین سهمیه رایگان و یا تخفیف ۶۰ الی ۷۰ درصدی برای ما در نظر بگیرند تا افراد نیازمند با کمترین هزینه این مراسم را برپا کنند.

*در حوزه درمان چه اقداماتی انجام داده اید؟

در حوزه درمان تلاش کردیم با انجمن بیماری‌های خاص تفاهم نامه امضا کنیم و به افراد نیازمند خدمات دهیم، در بحث دارو هم با خیران و داروخانه‌ها در این زمینه صحبت کردیم تا دارو‌های زیر مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای نیازمندانی که از سوی ما معرفی می‌شوند رایگان شود.

*در حوزه اشتغال چطور؟

در مرکز نیکوکاری ستاد اجرایی کارگاه اشتغال زایی ایجاد کردیم و برای افراد نیازمند اشتغالزایی کردیم. با ایجاد کارگاه‌هایی مانند کالای خواب، جهزیه، سرویس عروس و ...، و همچنین در بخش کشاورزی و دامی با فراهم کردن تسهیلات موجب اشتغال زایی شدیم.


*برای اعتماد سازی بین خیرین با مرکز نیکوکاری چه اقداماتی انجام دادید؟

تلاش کردیم خیران را در جریان تمام روند کار‌های موسسه قرار دهیم و در زمان توزیع کالا و یا انجام خدمات ازآن‌ها دعوت کردیم تا ازنزدیک ناظر بر روند کار باشند و خدا را شکر در این زمینه موفق بودیم.

*گویا در زمینه ساخت خانه برای نیازمندان هم فعال هستید؟

بله تصمیم داریم در چند روستا از طریق کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و اداره کل بهزیستی خانه درست کنیم، در حال حاضر دو قطعه زمین از سوی دو خیر برای این کار اهدا شده و تسهیلات این کار هم از سوی کمیته امداد تهیه شده است.


*شما در زمینه جلب مشارکت‌های مردمی موفق بوده اید، چه اقداماتی در این زمینه انجام داده اید؟

یکی از کار‌هایی که انجام دادیم و در زمان کرونا خیلی نتیجه گرفتیم این بود که به سراغ خانواده‌هایی که عزیزی را در ایام کرونا از دست می‌دادند می‌رفتیم با توجه به ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداری سوم و هفتم و ... برنامه‌های مرکز را توضیح می‌دادیم و اکثر این افراد هزینه مجالس را به نیت فرد فوت شده برای توزیع بسته معیشتی و یا پخت غذا برای نیازمندان در اختیارمان می‌گذاشتند.

*چه برنامه‌هایی برای آینده دارید؟

تصمیم داریم با کمک کمیته امداد در روستا‌ها افراد بالای ۶۰ سال نیازمند را شناسایی کنیم و تحت پوشش قرار دهیم، همچنین یک بازارچه برای فروش تولیدات مردم روستا تهیه کنیم تا به اقتصاد آن‌ها کمک شود.

فعالیت مراکز نیکوکاری صرف نظر کمک‌هایی که به قشر آسیب پذیر می‌شود به لحاظ معنوی، اجتماعی و فرهنگی دارای کارکرد‌های ویژه‌ای است که از جمله آن‌ها می‌توان به گسترش و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ احسان و انفاق، کمک به همنوع و انسجام اجتماعی اشاره کرد. فلسفه انتخاب روز نیکوکاری هم ترویج فرهنگ ایثار و نیکوکاری در جامعه است و چه زیباست اگر در این گونه فعالیت‌ها مشارکت داشته باشیم.
 

با توجه به شرایط کرونایی افرادی که تمایل دارند می توانند  کمک های نقدی خود را به صورت الکترونیکی از طریق آنی پرداخت و کد دستوری #۱*۰۱۷*۸۸۷۷* و یا کمک های نقدی از طریق شماره کارت ۰۲۲۶-۹۹۹۷-۹۹۱۸-۶۰۳۷ و شماره حساب ۰۱۱۱۸۰۴۶۸۹۰۰۸ نزد بانک ملی واریز و همچنین با مراجعه به سایت امداد به نشانی emdad . ir در جشن نیکوکاری امسال مشارکت کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار