در یکی از روستاهای گلستان درختانی کاشته شده اند که شنیدن ماجرای کاشته شدن آن ها لبخند به روی لب ها می آورد.

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، از زمانی که سرعت پیشرفت علم و تکنولولوژی افزایش پیدا کرده نیاز جهان برای دسترسی به آسایش هم افزایش داشته است، اما ما آرامشی که در سایه طبیعت سرسبز و جنگل و ... است را فروخته ایم تا به آسایش برسیم.

این صحبت‌های مردی است که سه سال از عمر خود را صرف کاشت درخت کرده تا آرامش از دست رفته را به طبیعت و زندگی انسان‌ها بر گرداند.

آقای "عبدالمجید زیتونلی" از اهالی روستای "قورچای" در بخش مرکزی شهرستان آزادشهر است که در مقطع کارشناس ارشد مکانیک سیالات شاخه تبدیل انرژی تحصیل کرده و حالا دانش خود را در راه احیای طبیعت از دست رفته به کار بسته است.

می گوید از نظر عرفی و دینی هر جا درخت باشد باران می‌بارد و روزی می‌آید، اما از نظر ترمودینامیک آفتاب یک نعمت الهی است که اگر از سطح زمین برگشت داشته باشد هوا خشک می‌شود و باران نمی‌آید، درخت نظم دهنده طبیعت است اگر درخت نباشد بارانی نیست و اگر بارانی نباشد برکتی هم نیست.

زیتونلی معتقد است کشور به سوی خشک سالی می‌رود و در کنارش اقتصاد هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و آرامش واقعی زمانی تحقق پیدا می‌کند که ما جنگل و طبیعت را در کنار هم داشته باشیم به همین دلیل تصمیم گرفتم بنا به رشته تحصیلی خودم کاری برای کشور انجام دهم تا غصه‌ها در این زمینه به سرآید.

کاشت چهار هزار نهال به یاد چهار هزار شهید

او از فروردین سال ۹۷ به یاد چهار هزار شهید استان گلستان اقدام به غرس نهال در روستای قورچای و چند روستای دیگر کرده است، برای هر درختی که کاشته پلاکی تهیه کرده و نام یکی از شهدا را بر روی آن نوشته است.

زیتونلی با اشاره به اهمیت توجه به آرمان‌های بیش از ۲۰۰ هزار شهیدی که خونشان را نثار وطن کرده اند، می گوید: ما این شهدا را با بدن‌های خونینشان لای کفن سفید گذاشته ایم و این دو رنگ در پرچم کشورمان وجود دارد، آن‌ها برای نجات کشور از جان خود گذشتند و حالا وظیفه ماست که رنگ سبز بالای پرچم مان را زنده نگه داریم با شعار روستای سبز در ایران سبز و ایران سبز در جهان سبز.

او در رابطه با سختی‌هایی که در مسیر کاشت این درختان طی کرده است، می گوید: من این درختان را در مرتع عمومی و حاشیه جاده کاشته ام و زمانی که شروع به انجام آن کردم فردی گفته بود من قصد تصرف اراضی را دارم و مردم با شنیدن این حرف علیه من تحریک شدند، اما من به آن‌ها گفتم دو روز فرصت دهید تا درختان را جا به جا کنم، اما در این دو روز این کار را نکردم، از آنجایی که کشورمان به شهدا و اموات و گذشتگان احترام زیادی می‌گذارد ما این درختان را پلاک گذاری کردیم تا مردم متوجه شوند ما چه هدفی داریم، حتی جلوی درب منازل اهالی اقدام به کشت درخت کردیم و آن درخت را به نام افراد درگذشته آن منزل وقف کردیم تا مردم متوجه نیت اصلی ما شدند.

زیتونلی در ادامه اضافه می کند: هدف من این است که زیبای مثمربکاریم و با احترام به رنگ سبز بالای پرچم مان به نظر من هر فرد ایرانی که یک درخت نکارد ایرانی نیست.

او می گوید: کاشت درخت به تنهایی مهم نیست و موضوع مهم "داشت" است چراکه در فصل بهار خود درختان رویش دارند، اما از زمانی که نهالی کاشته می‌شود تا به بار بنشیند مردی کهن می‌خواهد تا از این نهال‌ها نگه داری شود.

کاشت بیش از ۴ هزار درخت به تنهایی میسر نیست، زیتونلی می‌گوید با توکل به ایزد منان پا در این راه نهاده و خانواده و همسرش خیلی در این راه به او کمک کرده اند و اگر حمایت‌های همسرش نبود او به اینجا نمی‌رسید.

عشق و علاقه آقای زیتونلی به درختان و نهال کاری به قدر زیاد است که او حتی در مراسم عروسی پسرش رسم هدیه دادن پارچه در بین ترکمن‌ها را شکسته و به جای پارچه‌ای که بلااستفاده می‌مانده به هر یک مهمانان نهال گردو به نیت خوشبختی تمام زوج‌های جوان اهدا کرده است.

خرید تجهیزات آبیاری

با توجه به شیب منطقه آبیاری درختان کاشته شده ازسوی آقای زیتونلی کاری مشکل است، اما او بیکار ننشسته و تجهیزات آبیاری سیاری تهیه کرده است تا درختان کاشته شده را سیرآب کند و در این راه اهالی روستا اجازه داده اند تا به رایگان از چاه‌های آبشان برداشت کند.

او ازسال ۹۶ که ایده کاشت درختان به ذهنش رسیده و آن را اجرایی کرده تا به امروز ۸۸۰ میلیون تومان از هزینه شخصی خود صرف کاشت و نگه داری این درختان کرده است.

او خود را پرسنل افتخاری منابع طبیعی می‌داند و می‌گوید از مسئولان منابع طبیعی گله‌مند است که چرا دردل جنگل ساخت و ساز انجام می‌دهند و چوب‌های جنگل به دوکارخانه نئوپان می‌رود.

زیتونلی می‌گوید: از منابع طبیعی می‌خواهم به جای کاشت دو یا سه میلیون نهال که در  آمارها گفته می شود  تنها ۱۰ درخت بکارند، اما همین تعداد را به بهره برداری برسانند و اینگونه نباشد که عمر این درختان مانند گل کوتاه باشد.

آقای زیتونلی برای ترویج جوانان به کاشت درخت بیکار ننشسته واز طرح‌های تشویقی برای ایجاد علاقه در بین آن‌ها استفاده کرده است، در این رابطه می‌گوید: ۲۰۰ دست لباس و تعدادی توپ به جوانان منطقه تحت عنوان اینکه جوانان نمونه‌ای هستند و در این زمینه فعالیت می‌کنند اهدا کرده است.

خریداری تانکر برای آبیاری درختان که برای احشام هم مورد استفاده قرار گیرد و تهیه ۶ موتور برای آبیاری مراتع تنها دو مورد از اقدامات بی شمار این علاقه‌مند به طبیعت است.

اگر سری به صفحه اینستگرام اقای زیتونلی بزنید لبخندرضایت بخش  در کنار ادای احترام به درختانی که کاشته جزئی جدا نشدنی از این عکس های اوست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار