استاندار گلستان از برقراری نخستی پرواز گلستان به اکتائو قزاقستان در ابتدای سال جدید خبر داد.

برقراری اولین پرواز گرگان به اکتائو از فروردین سال ۱۴۰۰

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از  گرگان، هادی حق‌شناس شامگاه یکشنبه در همایش شب فرهنگی ایران و قزاقستان با حضور اسخت اورازبای سفیر جمهوری قزاقستان در ایران، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و برخی مقامات کشوری و استانی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های مختلفی که در گلستان به‌خصوص در زمینه کشاورزی وجود دارد، این استان می‌تواند مناسبات تجاری خوبی با قزاقستان داشته باشد.

حق شناس بیان داشت: در تلاش هستیم تا در فروردین‌ماه سال آتی، اولین پرواز گلستان به اکتائو را راه‌اندازی کنیم و این پرواز می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از ارتباطات دیگر باشد.

وی سابقه سکونت قزاق‌ها را در گلستان بیش از یک‌صد سال عنوان و تصریح کرد: پذیرش مردم کشور برادر و دوست (قزاقستان) در این استان، یکی از افتخارات گلستان و جمهوری اسلامی است که بدون هیچ مشکلی مانند سایر اقوام ایران‌زمین همراه با صلح و آزادی در کنار مردم زندگی می‌کنند.

نام‌گذاری هفته آخر اسفندماه به‌عنوان هفته فرهنگی ایران - قزاقستان 

استاندار گلستان یادآور شد: هفته آخر اسفندماه می‌تواند ازاین‌پس به‌عنوان هفته فرهنگی ایران - قزاقستان نام‌گذاری شود و گلستان آمادگی ایجاد دبیرخانه دائمی این هفته را همراه با برگزاری مراسم‌های مختلف و متنوع دارد.

حق‌شناس در ادامه به اتصال خط آهن اینچه برون به خط آهن عریض ترکمنستان و انتقال کالا از این خط به قزاقستان پس از 6 سال اشاره کرد و گفت: این اتصال در کنار کاهش هزینه‌ها و زمان، می‌تواند در جابجایی کالاهایی که نیاز به واگن‌های یخچال دار دارند، مؤثر باشد.

ویخاطرنشان کرد: ایجاد بندر سبز خزری در حاشیه دریای خزر با توجه به ظرفیت گلستان در تولید تخم‌مرغ و سایر کالاها به‌خصوص کشاورزی، می‌تواند در واردات کالاهایی همچون نهاده‌های دام و طیور، چوب و غیره از قزاقستان تأثیر زیادی داشته باشد.

استاندار گلستان تأکید کرد: تلاش داریم تا از همه ظرفیت‌های استان اعم از ریلی، هوایی و دریایی در جهت تقویت روابط مختلف بین ایران و قزاقستان استفاده کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار