سرپرست اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که امسال در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان که به دلیل خشکسالی، بهره‌برداری غیراصولی از مراتع و همسایگی با صحرای قره قوم ترکمنستان در معرض بیابان‌شدن قرار داشت، طرح بیابان‌زدایی اجرا شد.

طرح بیابان‌زدایی در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گلستان اجرا شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرحیم لطفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: کپه کاری، بذرپاشی و ذخیره سازی نزولات جوی (ایجاد هلالی آبگیر) از جمله طرح های اجرا شده برای مقابله با بیابان زدایی در اراضی اولویت‌دار شمال استان به خصوص گنبدکاووس و گمیشان بود.

وی اضافه کرد: امسال به طور میانگین برای اجرای طرح بیابان زدایی در هر هکتار از اراضی شمال استان شامل کاشت بوته و نگهداری یک‌ساله، ۴۰ میلیون ریال اعتبار از محل منابع مختلف جذب شد.

لطفی ادامه داد: این اداره کل طی سه سال اخیر در ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی در معرض خطر بیابان شدن گلستان با مشارکت شرکت های تعاونی مرتع‌داری، دستگاه ها و ارگان های ذی‌نفع، طرح بیابان‌زدایی اجرا کرد.

به گفته وی در این استان شمالی ۳۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در معرض بیابان‌شدن و تبدیل به دشت رسوبی شور وجود دارد که ۱۱۶ هزار هکتار آن با شدت بالای تولید گرد و غبار در اولویت اجرای طرح بیابان‌زدایی قرار گرفته است.

طی ۳۰ سال اخیر تغییرات اقلیمی از جمله افزایش دما، کاهش بارش، افزایش تبخیر و بی نظمی در بارش در شمال استان گلستان شدت گرفته و پیامدهای منفی ناشی از آن مانند فقر مراتع و ایجاد گرد و غبار بیشتر شده است.

گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار در شرق استان مازندران و غرب استان خراسان شمالی قرار دارد.

این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

در گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر در ۳۳ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا سکونت دارند که از طریق کشاورزی و دامپروری تامین معاش می کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار