با ترویج ادب در جامعه می‌توانیم به رشد و تعالی انسان کمک کنیم فرد با ادب اهل عبادت و انس با خداوند است و از این طریق می‌توانیم مشکلات را در جامعه حل کنیم.


رعایت ادب از انسان یک فرد تجلی یافته می‌سازد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، در جامعه امروز و در جهان هستی باید بیش از گذشته بر روی واژه ادب و ترویج آن در زندگی فردی و اجتماعی سرمایه گذاری کنیم. وقتی ادب در زندگی انسان‌ها جاری باشد، زندگی تنظیم می‌شود، تمام توهین‌ها، ناسزاها، بداخلاقی‌ها و حق‌الناس‌ها به دلیل نبود ادب است. بارزترین ویژگی قمر بنی‌هاشم (ع) ادب ایشان بوده است و باید این امر را در جامعه بیشتر ترویج بدهیم تا یک جامعه پویا و پیشرفته داشته باشیم.  

هدف از بعثت پیامبر اسلام (ص)، کامل کردن مکارم اخلاق بوده است. «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام ...» جامع تمام خوبی‌ها در ادب خلاصه می‌شود. اما صفت ادب یک صفت اخلاقی در کنار بقیه صفات نیست. بلکه صفتی جامع محسوب می‌شود که تمام خوبی‌ها در آن جای می‌گیرد. جامعیت ادب است که از انسان یک فرد تجلی یافته می‌سازد.

حضرت علی (ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه  به امام حسن (ع) به صفت ادب اشاره می‌کند. همچنین امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه یکی از وظایف پدر نسبت به فرزند را ادب معرفی می‌کند. امام صادق (ع) در زیارتنامه حضرت عباس (ع) به چهار ویژگی اشاره می‌کند که از جمله این ویژگی‌ها تسلیم، تصدیق، وفا و خیرخواهی است و جامع هر چهار صفت ادب است. چرا که ادب انسان را با وفا می‌کند و اگر صفت ادب در انسان وجود داشته باشد فرد به اوج انسانیت می‌رسد.

فردی که ادب داشته باشد از بهره عقلی و شعور بالایی برخوردار است. این صفت ادب صفتی است که از حضرت ام البنین (ع) به حضرت عباس (ع) رسیده است. حضرت ام البنین در خانه حضرت علی (ع) هرگز از حضرت فاطمه زهرا (س) پیشی نگرفتند و حتی نام خود را تغییر دادند. همین رفتار بود که از قمر بنی هاشم(ع) مودب‌ترین انسان را ساخت و هیچ جا از امام خود پیشی نگرفت.

با ترویج ادب و کار کردن بر روی این موضوع و سرمایه‌گذاری برروی ادب می‌توانیم رشد انسانی و جامعه پیشرفته‌ای را داشته باشیم. انسان مودب اهل عبادت و نماز و طاعت و انس با خداوند است. این ادب فرد است که پیوندش را با حضرت حق، توحید و نبوت و انس با قرآن بیشتر می‌کند. با ترویج ادب در جامعه می‌توانیم تمام مشکلات را حل کنیم.  

 

ارسال نظر

آخرین اخبار