حجت الاسلام سید احسان دهسار در یادداشت خود نوشت:کسی که واقعاً منتظر امام خویش است باید زیرک و با بصیرت باشد تا در بزنگاه‌ها و لغزش‌گاه‌های زندگی فریب نخورد.

دو مؤلفه اصلی سبک زندگی منتظرانه

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، حجت الاسلام سید احسان دهسار در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده به مؤلفه‌های سبک زندگی منتظرانه پرداخته است.

سبک زندگی در همه جوامع از اهمیت والایی برخوردار است زیرا روش و سبک زندگی ما بر خودمان و جامعه اثرگذار خواهد بود. در انتخاب شیوه زندگی دو راه وجود دارد؛ یا خودمان باید انتخاب کنیم و یا جامعه و محیط برایمان انتخاب می‌کند! به هر حال همه ما ناگزیر به داشتن سبک زندگی خواهیم بود پس بهتر است بهترین سبک زندگی را انتخاب کنیم که مایه سعادت‌مان در هر دو سرای دنیا و آخرت شود.

عمر و امکانات محدود

تاریخ، کلاس درسی برای همه ماست که متوجه باشیم عمر انسان و امکانات محدود است و نمی‌توانیم همه حرفه‌ها و سبک‌های زندگی را تجربه کنیم. چنان‌که امام علی علیه السلام می‌فرماید: «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر؛ [۱] فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید.» پس بهتر است بخاطر محدودیت عمر و امکانات با انتخاب سبک‌های برتر و الگوبرداری از آنها، زندگی و آینده خوبی برای خود بسازیم.

معصومین علیهم السلام سرچشمه‌های هدایت و خوشبختی

معمولاً همه ما به دنبال حیاتی جاودانه و رستگاری هستیم که برای تحقق این هدف باید به سراغ چشمه‌های حیات و الگوهای برتر عالم برویم. معصومین علیهم السلام برترین مخلوقات خداوند، سرچشمه‌های حیاتی هستند که با الهام گرفتن و تبعیت از آنان می‌توانیم به رستگاری و خوشبختی برسیم. از همین رو امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را چشمه حیات دانسته و خطاب به ایشان می‌گوئیم: «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ؛ [۲] سلام بر تو ای چشمه حیات.» به حدی شناخت و وجود امام در زندگی ما اهمیت دارد که اگر آنان را نشناسیم به مرگ جاهلیت مرده‌ایم همان‌گونه که امام حسن عسکری علیه السلام می‌فرماید: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة؛ [۳] هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است.» از آنجا که سبک زندگی، شامل همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی می‌شود از این رو، اگر سبک زندگی به روش معصومین علیهم السلام را انتخاب کنیم باید از آن سبک و روش زیستن در تمامی ابعاد زندگی‌مان بهره ببریم. سبک زندگی که مورد تأیید و رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد مورد رضایت خداوند متعال هم خواهد بود و ما را به رستگاری و سعادت خواهد رساند.

دو مؤلفه اصلی سبک زندگی منتظرانه

سبک زندگی منتظرانه، زمانی ضامن سعادت ما خواهد بود که مورد تأیید و رضایت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد. یعنی در ابعاد مختلف روابط و اعمال فردی و اجتماعی، سیاسی، عبادی، اقتصادی، خود را پیرو امام دانسته و شیوه‌ای را برگزینیم که مورد رضایت امام خویش باشد. دو مؤلفه اصلی سبک زندگی منتظرانه، بصیرت و مهدی باوری در تمام ابعاد زندگی است.

بصیرت

بسیاری از مشکلاتی که برای جوامع به وجود آمده و یا در آینده رخ خواهد داد از عدم بصیرت و آگاهی نشأت می‌گیرد. کسی که واقعاً منتظر امام خویش است باید زیرک و با بصیرت باشد تا در بزنگاه‌ها و لغزش‌گاه‌های زندگی فریب نخورد. بصیر کسی است که از هر چیزی عبرت بگیرد تا خود را از خطرات پیش رو نجات دهد چنان‌که امام علی علیه السلام می‌فرماید: «فَاِنّمَا الْبَصیرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَکر وَ نَظَرَ فَاَبْصَرَ و انتفَع بِالْعِبَرِ ثُمَّ سَلَک جَدَداً واضِحاً یتجَنَّبُ فیهِ الصَّرْعَةَ فِی الْمَهاوی وَ الضَّلالَ فِی الْمَغاوی؛ [۴] بینا کسی است که از پی شنیدن بیندیشد و با هر نگاه، بینش نو یابد و از عبرت‌ها همواره سود برد، و سپس در راهی روشن و هموار به پیش رود و خویشتن خویش را از سقوط در پرتگاه‌ها و گمراهی در کژ راهه‌ها و بیغوله‌ها نگاه دارد.» با نگاهی در طول تاریخ متوجه خواهیم شد در صورتی که بصیر نباشیم چقدر راحت دین و ایمان انسان از بین می‌رود. به عنوان نمونه می‌توان به جریان طلحه و زبیر اشاره کرد. آنها از یاران پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) بودند اما چون در زمان امتحان و آزمایش، بصیرتشان از بین رفت، راه حق را گم کرده و به مبارزه با امام و حجت خداوند برخاستند و چه بسیار افرادی که در اوایل انقلاب از افراد اصلی و طلایه دار این مرز و بوم بودند اما در موقعی که باید بصیرت‌شان را نشان می‌دادند با سادگی در زمین دشمن بازی کردند و مقابل خون شهدا و امام و ولایت ایستادند که این خود لزوم بصیرت را می‌فهماند.

مهدی باوری در تمام ابعاد زندگی‌

زندگی ما زمانی رنگ و بوی امام زمانی دارد که در تمامی ابعاد فردی و اجتماعی رفتارها و اعمالمان بر اساس رضایت ایشان باشد. یعنی با دل شکستن، بی احترامی، و گناه دل امام مان را نرنجانیم و همواره با انجام عبادات، خدمت به خلق خدا، مهربانی، انفاق و … زمینه ساز ظهور حضرت باشیم. و کاری کنیم که زینت و سرباز خوبی برای امام خود باشیم چنان‌که امام صادق علیه السلام فرمودند: «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً؛ [۵] یعنی زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما.»

پی نوشت:
[۱] نهج البلاغه، ح ۲۱.
[۲] مجلسی، بحارالانوار، ج ۹۹، ص ۲۱۵.
[۳] الوافی، ج ۲، ص ۳۹۶.
[۴] نهج البلاغه، خ ۵۳.
[۵] بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۳۱۰.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار