فصل زایش حیات وحش پارک ملی گلستان با مشاهده زایمان گونه‌های جانوری قوچ، میش، کل و بز وحشی در مناطق گوناگون این ذخیره‌گاه زیست‌کره آغاز شد.

آغاز فصل زایش حیات وحش در پارک ملی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ رییس پارک ملی گلستان روز پنجشنبه با اعلام این خبر به ایرنا گفت: بیش از هفت هزار راس انواع گونه‌های علفخوار قوچ، میش، کَل و بز، آهو، مرال و شوکا در این پارک زیست می‌کنند که بر اساس پیش بینی با توجه به اقدامات حفاظتی محیط بانان، مشارکت جوامع محلی و حمایت سازمانی امسال جمعیت این گونه‌ها به بیش از ۹ هزار راس می‌رسد.

مهدی تیموری افزود: در پارک ملی گلستان با وجود بارش برف اواخر اسفند پارسال و اوایل فروردین امسال و اقدامات انجام شده برای مرمت و بازسازی چشمه‌ها و منابع آبی، علوفه به مقدار کافی برای تغذیه جانوران در این پارک وجود دارد.

وی گفت: افزایش مشارکت مردم در حفاظت از حیات وحش، آموزش و فرهنگ سازی برای جلوگیری از شکار غیرمجاز، نقش مهمی در پایداری جمعیت گونه‌های ارزشمند جانوری در زیستگاه‌های کشور به‌ویژه پارک ملی گلستان دارد.

زایش حیات وحش همه ساله در این پارک از نیمه دوم فروردین آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در بیش از ۹۲ هزار هکتار گستره جای داده است.

این پارک از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و بویژه بخاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار