رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گلستان با تاکید بر ضرورت استفاده از روش‌های جدید روانشناسی برای مقابله با بحران ناشی از کرونا گفت: "هنر درمانی" به عنوان یک شیوه موثر، نقش زیادی در کاهش مشکلات درون خانواده همزمان با گسترش آسیب‌های روحی دوران قرنطینه کرونا دارد.

هنر ‌درمانی، روش کاربردی مقابله با بحران‌های روحی دوران کرونا است

به گزارش گلستان ۲۴؛ دکتر بهرام بختیاری‌سعید روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هنردرمانی به عنوان یک ابزار فرافکن در کاهش مسائل و مشکلات درون خانواده، کاربردی فراگیر در زمان بحران کرونا دارد که در یکی از راهکارهای آن، افراد در قالب داستان طنز و خندیدن  کنار یکدیگر، فرصتی برای حل خطاهای رفتاری پیدا می کنند.

وی افزود: خانواده ها در قالب رفتارهای نمایشی مانند پانتومیم و همچنین نقاشی، جایگاه و نحوه برخورد با شرایط قرنطینه را در کنار بچه ها اجرا می کنند که پیامد آن در تحلیل روانشناختی اعضا موثر است.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گلستان گفت: هنر در همه زمان ها به‌ویژه دوران شیوع انواع بحران، نیروهای متعارض درون فردی، بین فردی و جامعه را  بهبود داده و سازگاری بهتری برای صاحب آن اثر ایجاد می‌کند.

بختیاری سعید اظهار داشت: هنر درمانی باید افراد را به سطحی از توانایی برساند که درک مناسبی از ظرفیت و توانائی فردی خود به دست آورند و آماده مقابله با مشکلات شوند.

وی با اشاره به گستردگی کاربردهای هنر درمانی افزود عناصری هنری که انتخاب می شوند اهمیت زیادی در درمان دارند و به همین دلیل باید متناسب با سن فرد و حالات درونی و عاطفی او مورد استفاده قرار بگیرند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره گلستان گفت: به عنوان نمونه برای افراد سالمند و کم توان جسمی باید از عناصری مانند خمیرهای نرم یا خاک رسی که به راحتی تغییر شکل می دهند استفاده شود.

وی با اشاره به کاربرد هنر درمانی در درمان های فردی، گروه درمانی، زوج درمانی و خانواده درمانی تصریح کرد:  هنر درمانی در بیمارستان های عمومی و روانی، موسسات بهداشتی روانی، کلینیک های خصوصی، سرای سالمندان، برنامه های توانبخشی برای معلولین جسمانی، زندان ها و حتی افراد سالمی که قصد زندگی موفق تری دارند کاربرد دارد.

هنر درمانی یک شیوه مفید و قابل استفاده در درمان و بهداشت روانی است که با روش های  مختلف فرصت های بی نظیری را برای بروز و به چالش کشیدن هیجانات می آفریند و به کمک آن، فرد وارد فرایند خلق اثر هنری می‌شود و ضمن این تجربه‌ تازه، از نظر جسمی، روحی و عاطفی بهبود می‌یابد.

هدف از فعالیت‌های هنر درمانگرانه رشد هویت، شخصیت و نیز برانگیختن احساس موفقیت در افراد از طریق ابزارهای ابتکاری خودمحور است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار