قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور در نشست شب‌های بندگی ایمان به روز قیامت را زمینه انجام بقیه اعمال نیک دانست.

ایمان به قیامت زمینه انجام اعمال نیک است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین ملکی در نشست مجازی شب‌های بندگی با موضوع سبک زندگی اسلامی از منظر قرآن کریم، بیان کرد: قرآن مملو از آیاتی است که زیست مؤمنانه وغیرمومنانه را ترسیم و مقایسه می‌کنند. بسیاری از افراد در جامعه امروزی به ظاهر یا به اسم مسلمان هستند اما در عمل براساس دستورات خداوند و اهل بیت عمل نمی‌کنند که این درد بسیار بزرگی است.

وی افزود: لقمان با اینکه به ظاهر انسانی معمولی است اولین کاری که در امور تربیتی فرزندش انجام می‌دهد این است که او را موحد تربیت می‌کند. یکی از سوره‌هایی که قرآن در آن به سبک زندگی مؤمنانه و غیرمؤمنانه اشاره می‌کند سوره لیل است؛ خدای متعال در این سوره در سه آیه اول به شب‌های تاریک، روز روشن و خودش قسم یاد می‌کند تا بیان کند سبک زندگی انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است که این تفاوت در مؤمنانه و غیرمؤمنانه بودن آن است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ادامه داد: در آیات بعدی خداوند سبک زندگی مؤمنانه را با بیان دو ویژگی به تصویر می‌کشد؛ اولین ویژگی که افراد مؤمن در زندگی به آن پایبندند انفاق است به طوری که از تمام دارایی‌های خود چه مادی و چه غیر مادی به دیگران می‌بخشند و دومین ویژگی تفسیر به حسنی است، یعنی در سبک زندگی مؤمنانه فرد هر عملش را در راه رضای خدا انجام می‌دهد و می‌داند نتیجه آن  در روز قیامت به کمکش می‌آید.

وی اضافه کرد: در ادامه این سوره خداوند وعده آینده خوش را به این افراد می‌دهد؛ البته این افراد در زندگی دنیوی نیز از لذایذ بی‌بهره نمی‌مانند. در مقابل این سبک، سبک زندگی غیرمؤمنانه است که در ادامه آیات این سوره بیان می‌شود.

مفسر قرآن ویژگی اصلی افراد دارای سبک زندگی غیرمؤمنانه را بخل دانست و توضیح داد: اینگونه افراد به واسطه این ویژگی در زندگی خیرشان به کسی نمی‌رسد زیرا معتقدند به پاداش خداوند نه در این دنیا و نه در آن دنیا نیازی ندارند، برخی از این افراد هم که کلا به روز قیامت ایمان ندارند.

وی گفت: خداوند در این سوره آینده اینگونه افراد را پر از گرفتاری بیان می‌کند. این افراد لذت وشیرینی زندگی مؤمنانه و انفاق در راه خدا را نیز نمی‌چشند. در آخر خداوند جایگاه اینگونه افراد را در جهنم و در میان شعله‌های آتش و افراد مؤمن و با تقوا را در بهشت می‌داند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به اینکه در این سوره خداوند به رابطه ایمان و قیامت اشاره کرده است عنوان کرد: در قرآن هزار و ۴۰۰ آیه در خصوص معاد آمده است که هدف همه آن‌ها انسان‌سازی است. یکی از اصول مهم زندگی مؤمنانه نیز همین ایمان به قیامت است.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: ایمان به قیامت زمینه انجام بقیه اعمال نیک براساس تقوا است. تقوا همان ایمان است با این تفاوت که ایمان در قلب انسان است اما تقوا تجلی ایمان به اعضا و جوارح است.

وی همچنین به نوع زندگی مؤمنانه که همواره سرشار از رشد، حرکت، فعالیت و جهاد است اشاره کرد و ادامه داد: به همین دلیل است که خداوند در قرآن به تعبیری، خطاب به افرادی که اهل جهاد نیستند می‌گوید بروید در کنار پیرمردها و پیرزن‌ها بشینید که این نشانه عظمت این موضوع در پیشگاه خداوند است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار