مدیرکل محیط زیست استان گلستان مطرح کرد:

محمدرضا کنعانی گفت: طی 40 سال اخیر در پارک ملی گلستان میانگین سالانه 200 هکتار حریق را شاهد بودیم همچنین طی دو سال اخیر با تامین اعتبارات از محل ملی توانستیم توسعه اطفای حریق را در پارک ملی گلستان انجام دهیم.

 سالانه 200 هکتار از پارک ملی گلستان می سوزد/ هر 18 هزار متر مربع توسط یک محیط بان محافظت می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از برنا؛ هر ساله با گرم شدن هوا و جوانه زدن مراتع در جنگل‌های شاهد بروز آتش سوزیهای گسترده هستیم. در این شرایط لازم است تا با اقدامات فرهنگی هر فردی به عنوان محیط‌بان از فضای پیرامونی خود محافظت کند. البته تجهیز و اقدامات به موقع نیز در مهار حریق در جنگل‌های کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هرچند با بررسی اخبار باید به  این امر تاکید کرد که بروز حریق در جنگل‌های کشور فقط به فصل گرم سال خلاصه نمی‌شود بلکه این آسیب هر لحظه محیط زیست کشور را تهدید می‌کند. 

میانگین سالانه 200 هکتار حریق در پارک ملی گلستان در 40 سال اخیر

محمد رضا کنعانی، مدیرکل محیط زیست استان گلستان به خبرنگار برنا گفت: در استان‌های شمالی کشور با مقوله حریق مواجه هستیم. جنگل‌ها در استان گلستان به شکل  تولی‌گری در مناطق تحت مدیریت است. پارک گلستان اولین مناطق تحت حفاظت است و مناطق دیگر همچون جهانما، هیرکانیان، لوور و ... نیز تحت حفاظت هستند.

او افزود: طی  40 سال اخیر در پارک ملی گلستان میانگین سالانه 200 هکتار حریق را شاهد بودیم. در دو سال اخیر با تامین اعتبارات از محل ملی توانستیم توسعه اطفای حریق را در پارک ملی گلستان انجام دهیم. در کنار آن از ظرفیت نیروی بسیج استفاده شده است.

آخرین اقدامات برای تجهیز نیروها برای مهار حریق

کنعانی تاکید کرد: طی سال گذشته هزار و  722 نیروی بسیجی را با عنوان آتش‌بان در پارک ملی گلستان مورد استفاده قرار گرفت و  11 سکونتگاه روستایی در حاشیه پارک ملی گلستان در قالب گروه‌های واکنش سریع مردمی سازمان‌دهی و 250 ساعت دوره آموزشی دوره مقابله با حریق برای این افراد برگزار شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: تعامل با تشکل‌های مردم نهاد و اصحاب رسانه برای آموزش جوامع ملی در دستور کار قرار گرفت.

80 هکتار از پارک ملی گلستان طعمه حریق شد

 مدیرکل محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه تجهیز وتامین نیروی انسانی باعث شد تا در پایان آذر99،  5 هزارمتر مربع حریق در پارک ملی گلستان رخ دهد، افزود:  طی دی 99 در منطقه دره شمالی دو حریق در منطقه داشتیم یکی با وسعت 46  هکتار و دیگری 20 هکتار  را تحت تاثیر قرار داده بودند. طی سال گذشته 80 هکتار از پارک ملی گلستان طعمه حریق شد.

کنعانی افزود: برای پارک ملی گلستان در سال‌های 98 و 99 حدود 24 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه شبکه اطفا حریق اختصاص داده شد. 30 میلیارد ریال اعتبار برای 1400 برای این منطقه پیش بینی می‌شود، تمامی اقدامات اجرایی در دستور کار است.

اقدامات برای مهار حریق در سال جاری

او تاکید کرد: تعامل با جوامع محلی، آموز‌ش‌ها و اقدامات عملیاتی استخرهای ذخیره آب، احداث آتش‌برها و ... در دستور کار قرار گرفته است. امیدواریم در سال جاری شاهد حریق‌های گسترده در استان گلستان نباشیم.

اختصاص ردیف اعتبارات مستقل برای پارک ملی گلستان

کنعانی افزود: در پارک ملی گلستان به عنوان اولین منطقه تحت پوشش مدیریت کشور ردیف اعتبارات مستقل بودجه تخصیص داده شد که کار ارزشمندی است. حدود 50 میلیارد ریال  اعتبار در سالجاری برای پارک ملی گلستان اختصاص داده شده است.

تجهیز بی‌سیم دیجیتال برای مهار هر گونه حادثه‌‌ پارک جنگلی گلستان

مدیرکل محیط زیست استان گلستان گفت: در کشور برای اولین بار از بی‌سیم دیجیتال برای حفاظت جنگل‌ها استفاده می‌شود. درضمن مرمت، بازسازی پاسگاه‌ها و خودروها از دیگر اقدامات است.

کنعانی افزود: تفاهم نامه‌ای  وزارت ارتباطات با سازمان محیط زیست استان گلستان منعقد کرده و در راستای آن پایش و هشدار حریق در استان گلستان ایجاد و در ماه جاری افتتاح می‌شود. در این سامانه 120 سنسور در پارک ملی گلستان نصب شده که این سنسورها هشدار دهنده حریق هستند. دوربین‌هایی برای پایش تصویری ایجاد و سامانه هشدار حریق هوشمندسازی شده است.

به گفته او برای تامین اعتبار مشکلی وجود ندارد.

هر 18 هزار متر مربع توسط یک محیط بان محافظت  می‌شود

مدیرکل محیط زیست استان گلستان گفت: هر 18 هزار متر مربع مساحت استان را یک محیط بان محفاظت می‌کند.  برای پارک ملی گلستان در سالجاری 10 نفر و برای منطقه حفاظت شده جهانما 4 نفر سهمیه استخدامی داشتیم. این افراد هم اکنون در مرحله آزمون‌ها میدانی هستند. در سال‌های اخیر سالانه 14 محیط بان به مجموعه افزوده شده است.

کنعانی ادامه داد:  اگر این فرآینده ادامه داشته باشد می‌توان مشکل کمبود نیرو انسانی را برطرف کرد. در کنار آن باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و جوامع محلی بهره برد.

چگونگی رسیدگی به مناطق جنگلی تحت حریق درجه یک

او درباره آخرین وضعیت رسیدگی به جنگل‌هایی که در سال‌های گذشته تحت حریق درجه یک قرار گرفتند، گفت: اگر در پارک‌های ملی حتی یک درخت قطع شود آن از پارک ملی خارج نمی‌شود بلکه در اکوسیستم طبیعت باقی می‌ماند. آتش سوزی در مراتع هم سال بعد عرصه خود را احیا می‌کند.

در زمینه تامین بالگرد کم وکاستی وجود ندارد

او درباره کم و کیف تامین بالگرد برای آتش سوزی‌ها گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تفاهم نامه با وزارت دفاع دارد که در صورت بروز حریق در کمتر از چند ساعت بالگرد در اختیار قرار می‌گیرد. در سال گذشته هم بالگرد وارد استان شده و عملیات شناسایی انجام شده است. کم و کاستی در زمینه تامین بالگرد وجود ندارد.

کنعانی تصریح کرد: سناریوهای مقابله با حریق در استان گلستان متفاوت است. سناریو سطح سه وقتی است که حریق در منطقه اتفاق بیافتد و با نیروهای موجود و محیط بانان آن را کنترل می‌کنند. بخش عمده‌ای از حریق‌ها فقط 100 تا 200 متر گسترش دارند. در حریق گسترده یا حریق سطح دو هم از ظرفیت منابع محلی برای مهار آتش سوزی استفاده می‌شود. در حریق گسترده یا حریق یک از ظرفیت بالگرد نیروهای ارتش، سپاه و ... بهره‌مند می‌شویم.

وقوع حریق گسترده طی 50 سال اخیر در جنگل گلستان

کنعانی با بیان اینکه در پارک ملی گلستان در 50 سال اخیر شاهد فراوانی وقوع حریق هستیم، گفت: نقشه پهنه بندی حریق را مطالعه و در نقاط وقوع حریق اقدامات پیشگیرانه همچون ایجاد آتش‌بر یا چادر زده و نیرو تحت عنوان آتش‌بان ایجاد می‌کنیم.

به گفته او آتش‌بان در صورت بروز هر گونه حریق اطلاع رسانی می‌کند. هزار و  722 نفر در سال گذشته نیروی دیده‌بان آتش و نیروهای محلی مستقر شد. برای کاهش حریق در جنگل‌ها باید از این فرصت استفاده کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار