توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی برای بهبود خدمات‌رسانی به مردم از برنامه‌های محوری دولت در گلستان بود که در نتیجه آن طی هشت سال گذشته با اجرای ۱۶ پروژه شاخص بیش از ۱۰۰ هزار مترمربع فضای بهداشتی ساخته و در اختیار مردم استان قرار گرفت.

بهبود شاخص سلامت گلستان با ساخت ۱۰۰ هزار مترمربع فضای بهداشتی و درمانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در اقصی نقاط گلستان در سال های اخیر سرعت زیادی گرفته و با وجود مشکلات و تنگناهای مالی ناشی از تحریم‌های اقتصادی، تحولات چشمگیری در این حوزه رخ داده و هم اینک دورترین مناطق روستایی استان نیز از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند هستند.

احداث و تجهیز پروژه‌های مهمی مانند اورژانس و بخش تروما و مرکز سوختگی بیمارستان پنج آذر، سلامت‌کده طب ایرانی و مکمل گرگان، بیمارستان فاطمه الزهرا(س) مینودشت، بیمارستان حضرت معصومه (س) آزادشهر، فاز دوم بیمارستان رسول اکرم (ص) کلاله، بیمارستان شهدای بندرگز، ۱۰ کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی، بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبد، ۳۰ مرکز خدمات جامع روستایی، سه پایگاه سلامت شهری، اورژانس هوایی، ۱۳۰ خانه بهداشت روستایی و بیمارستان ۶۴ تختخوابی علوی مراوه تپه از جمله اقدامات هشت ساله دولت های یازدهم و دوازدهم در گلستان بود.

ساخت، تکمیل و تجهیز مراکز بیمارستانی 

بیمارستان ۶۴ تختخوابی حضرت معصومه(س) آزادشهر با زیر بنای چهار هزار و ۳۰۰ متر مربع و پنج میلیارد ریال اعتبار در دولت تدبیر و امید افتتاح و به بهره برداری رسید و خدمات مختلفی در زمینه زنان و زایمان، داخلی، اطفال و جراحی عمومی و خدمات تصویربرداری مانند رادیوگرافی و سونوگرافی در این بیمارستان ارائه می‌شود.

همچنین بیمارستان فاطمه الزهرا (س) مینودشت در سال ۱۳۵۹ فعالیت خود را در قالب زایشگاه آغاز کرد و در سال ۱۳۸۰ به بیمارستان عمومی با میانگین ۲۵ تخت بستری در رشته‌های زنان و زایمان، داخلی و جراحی عمومی تغییر کاربری یافت و با انجام بازسازی و ایجاد ۱۵۵ تخت با متراژ ۱۱ هزار متر مربع و اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت.

این بیمارستان خدمات درمانی در زمینه‌های مختلف تخصصی از جمله زنان و زایمان، داخلی، اطفال و جراحی عمومی و خدمات تصویربرداری مانند رادیوگرافی و سونوگرافی ارائه می‌دهد.

بیمارستان ۹۶ تختخوابی شهدای بندرگز شامل بخش‌های جراحی اطفال، آی سی یو، سی سی یو، زنان، زایشگاه، اورژانس و رادیولوژی نیز با صرف ۳۵ میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت.

بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس با ۹۶ تخت و بخش‌های جراحی، بستری، اطفال، داخلی، آنکولوژی و سی‌سی‌یو و آی‌سی‌یو و دیالیز در متراژ ۱۱ هزار متر مربع با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال در سال‌های آغازین دولت یازدهم افتتاح و به بهره برداری رسید.

در سال ۹۶ نیز بخش داخلی شامل بستری بیماران مغز و اعصاب و POST CCU  و بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان NICU  با هزینه ۱۸ میلیارد ریال در این بیمارستان مورد بهره برداری قرار گرفت و همچنین با توجه به نیاز شرق گلستان به بخش مراقبت‌های ویژه در شرایط کرونایی، سال گذشته ۶ تخت جدید آی سی یو با کمک ۲۰ میلیارد ریالی نیکوکاران به این بیمارستان اضافه شد.

همچنین بخش آنژیوگرافی بیمارستان پیامبر اعظم(ص) گنبدکاووس پس از ۱۵ سال با تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمک نیکوکاران این شهرستان در ۱۹ بهمن ماه سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

فاز دوم بیمارستان رسول اکرم (ص) کلاله نیز با ظرفیت ۹۰ تخت بیمارستانی شامل ۱۰ اتاق سی سی یو، ۱۰ تخت آی سی یو، بخش اطفال و نوزادان و بخش بستری داخلی مردان و زنان با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی در دولت دوازدهم به بهره برداری رسید و برای تکمیل ساختمان این فاز ۱۱۰ میلیارد هزینه شده است.

راه‌اندازی ۶۹۳ تخت بیمارستانی در گلستان

در این پیوند رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان گفت: با اجرای عملیات ساخت و تجهیز چهار بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا(س) مینودشت، شهدای بندرگز، حضرت معصومه(س) آزادشهر و پیامبر اعظم(ص) گنبدکاووس در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید، گام اساسی برای جایگزینی فضاهای فرسوده بیمارستانی با مراکز درمانی جدید برداشته شد.

عبدالرضا فاضل اظهارداشت: با ساخت و تجهیز بیمارستان‌های جدید و سایر مراکز خدمات رسان حوزه بهداشت و درمان، تعداد تخت‌های بیمارستانی فعال استان برای پذیرش و بستری بیماران از ۲ هزار و ۱۷۷ مورد در سال ۹۲ با افزایش ۳۲ درصدی به ۲ هزار و ۸۷۰ تخت رسید.

وی افزود: در راستای سیاست‌های محرومیت زدایی دولت تدبیر و امید عملیات ساخت و تجهیز بیمارستان‌ ۶۴ تختخوابی در شهرستان محروم و مرزی مراوه‌تپه پایان یافته و بیمارستان ۹۱ تختخوابی گالیکش، ۹۱ تختخوابی رامیان، ۶۴ تختخوابی گمیشان و ۶۰۰ تختخوابی آیت الله طاهری گرگان نیز در حال ساخت است.

 

ساخت و تجهیز اورژانس و بخش ترومای بیمارستان پنج آذر گرگان

وی اظهار داشت: ساخت و تجهیز اورژانس و بخش تروما و مرکز سوختگی بیمارستان پنج آذر و مرکز سلامتکده طب ایرانی و مکمل گرگان از دیگر پروژه های شاخص اجرایی بهداشت و درمان گلستان طی هشت سال اخیر است.

مرکز تروما و اورژانس شهید نبوی مرکز آموزشی درمانی پنج آذر گرگان به عنوان بزرگترین پروژه طرح تحول سلامت در گلستان دی ماه سال ۱۳۹۷ با حضور دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به بهره برداری رسید.

این مرکز در هفت طبقه و با زیر بنای ۱۱ هزار متر مربع با امکانات تصویربرداری و تاسیسات، فوریت‌های پزشکی، ۲۶ تخت، اتاق عمل، اورژانس، بخش احیا، داروخانه، آزمایشگاه و ۴۸ تخت بستری اورژانس، ۴۲ تخت اتاق عمل و ۱۱ تخت بستری آی سی یو، مراقبت‌های ویژه مغز و اعصاب، فضای آموزشی و آمفی تئاتر ساخته شد.

همچنین بیمارستان سوختگی مرکز آموزشی درمانی پنج آذر گرگان با اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد ریال و با مساحت پنج هزار و ۵۰ متر مربع و ۲۰ تخت فعال اوایل فعالیت دولت تدبیر و امید افتتاح و به بهره برداری رسید.

سلامتکده طب ایرانی و مکمل گرگان نیز در راستای توسعه ارایه خدمات طب سنتی ایرانی و مکمل در استان با حضور اعضای هیات علمی و متخصصان طب سنتی در مساحت هزار و ۹۰۰ متر مربع و اعتبار ۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ افتتاح شد.

ساخت و تجهیز ۳۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به فعالیت ۳۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی در این استان گفت که این مراکز خدمات جامع سلامت روستایی در سال ۱۳۹۷ با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال و با زیربنای کل ۱۵ هزار و ۷۵ متر مربع در سطح استان احداث و به بهره برداری رسید.

فاضل افزود: جمعیت بیش از ۸۷۱ هزار نفری ساکن روستاهای گلستان تحت پوشش خدمات ۱۳۰ خانه بهداشت و ۳۰ مراکز جامع سلامت هستند.

وی گفت: ۱۰ کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی با اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد ریال و با زیر بنای ۱۳ هزار و ۳۹۰ متر مربع توسط دولت تدبیر و امید در گلستان احداث و پس از تجهیز به بهره برداری رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: در این کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی انواع خدمات تخصصی از جمله پزشک متخصص، آزمایشگاه، دندانپزشکی و چشم پزشکی ارایه می‌شود.

فاضل یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت گلستان را راه‌اندازی اورژانس هوایی دانست و گفت: این اورژانس هوایی با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ به این دانشگاه تحویل داده شد.

وی افزود: در طی یک سال گذشته ۶ دستگاه سی‌تی‌اسکن ۱۶ اسلایس و یک دستگاه توموتراپی (نسل جدید شتاب دهنده خطی برای درمان سرطان) و ۲ دستگاه پمپ قلب برای گنبدکاووس و گرگان به مجموع تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه افزوده شده و همچنین یک دستگاه ماموگرافی پیشرفته نیز در کلینیک قائم علی آبادکتول به خدمت رسانی به مردم شریف منطقه مشغول است.

به گفته وی قرارداد خرید دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان آق قلا و یک دستگاه ام‌آرآی برای گرگان منعقد شده و تهیه ۲ دستگاه ام‌آرآی دیگر برای گنبدکاووس و علی آبادکتول در دست اقدام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اظهارداشت: در یک سال اخیر اکثریت قریب به اتفاق ۱۷ بیمارستان دانشگاهی استان (با احتساب مراوه‌تپه) به دستگاه‌های اکسیژن ساز و تانک‌های ذخیره اکسیژن تجهیز شدند و همچنین با کمک و مساعدت خیران، تجهیزاتی مانند سونوگرافی پیشرفته و دستگاه فوق تخصصی APC برای ارایه خدمت به بیماران گوارش و کبد گنبدکاووس تامین گردید.

فعالیت هزار و ۸۷۸ پزشک در گلستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: تا سال ۹۲ تعداد پزشکان استان هزار و ۶۳۳ نفر بود که این آمار هم اکنون به هزار و ۸۷۸ نفر رسیده و به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۴.۳۵ پزشک متخصص و فوق تخصص در استان فعالیت دارند.

وی افزود: تعداد مراکز بهداشتی درمانی گلستان نیز در هشت سال گذشته با سه مورد افزایش به ۱۴۶ واحد رسیده و در مجموع ۲۳ پایگاه اورژانس شهری و ۳۴ پایگاه اورژانس جاده‌ای به مردم استان خدمات رسانی می‌کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار