با اینکه تعداد مبتلایان به کرونا در استان گلستان مانند بسیاری از شهرها و استان‌های دیگر افزایشی است اما در یک اتفاق قابل تأمل براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان، تعداد شهرهای قرمز کمتر شده است.

 آیا می‌توان به تغییر رنگ‌های کرونایی شهرها دلخوش کرد؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان ، نمودار شیوع کرونا در استان مانند سایر نقاط کشورمان صعودی است، تعداد بیماران در مدت یک هفته تا 10 روز از 180 نفر به 689 نفر رسیده است. وضعیت شهرهای استان هم تا روز شنبه که در ستاد مقابله با کرونای استان اعلام شد، مطلوب نبود و 7 شهرستان قرمز، 5 شهرستان نارنجی و دو شهرستان زرد بودند.

آنطور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفته شاخص بستری‌شدگان کرونایی در استان بالاتر از شرایط قرمز بوده و در بندرگز طبق گفته‌های استاندار گلستان، وضعیت فاجعه بار بوده است.

اما اینکه چه اتفاقی رخ داده که بندرگز با آن وضعیت فاجعه بارش و شاخص بستری بیش از 19 در 100 هزار نفر در حالیکه این عدد برای شهرهای قرمز 3 نفر در 100 هزار نفر جمعیت است، به یکباره اوضاعی تغییر کرده و از قرمز و بلکه سیاه به وضعیت نارنجی درآمده، جای تأمل دارد.

از سوی دیگر تعداد موارد ابتلا و تست‌های مثبت کرونا و بستری‌شدگان هم رو به افزایش بوده و جالب است که از 180 مورد بستری تا 680 نفر، روزانه این تعداد اعلام می‌شد و خیلی پرشتاب بود اما با اینکه بارها اعلام شده که تعداد موارد شناسایی و ابتلا بیشتر شده و به گفته عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان میزان ابتلا سه برابر شده است اما وضعیت شهرها به گونه دیگری اعلام شده است.

علی متکی، سخنگو و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی استان درباره آخرین وضعیت رنگ بندی کرونایی شهرهای استان اظهار داشت: تعداد شهرهای قرمز در استان در روزهای اخیر کمتر شده و از 7 شهرستان به 3 شهرستان رسیده است. برهمین اساس شهرستان‌های گرگان، مینودشت و گالیکش در شرایط قرمز کرونایی قرار دارند.

وی گفت: شهرستان‌های بندرگز، کردکوی، علی آبادکتول، گنبدکاووس، آزادشهر و کلاله نیز در شرایط نارنجی و هشدار قرار گرفته‌اند و تعداد شهرهای زرد در استان نیز بیشتر شده است.

متکی افزود: در حال حاضر شهرستان‌های مراوه تپه، آق قلا، رامیان، گمیشان و بندرترکمن در شرایط زرد قرار گرفته‌اند.

وی درباره انتقاداتی که درخصوص تغییر یکباره وضعیت شهرها با توجه به صعودی بودن آمار کرونا به ویژه شهرستان بندرگز مطرح شده است تنها به این جمله که " رنگ بندی‌های اعلامی است" بسنده کرد.

با اینکه تعداد مبتلایان و مراجعات به مراکز درمانی استان افزایش پیدا کرده است اما نسبت تعداد کسانی که بستری می‌شوند با تعداد بیمارانی که ترخیص می‌شوند کمتر شده است.

بنابراین دلخوش کردن به تغییرات رنگی در شهرها شاید چندان درست نباشد و مردم با توجه به سرعت شیوع بیماری و افزایش تعداد موارد ابتلا و البته افزایش تعداد بیماران بدحال باید بیش از گذشته مراقب باشند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

ضمن اینکه گلستان از جمله استان‌هایی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن بین 33 تا 55 درصد گزارش شده و به نظر می‌رسد تداوم این شرایط بدون همراهی و مشارکت مردم، روزهای سخت و نفس گیری را رقم خواهد زد.

با توجه به اینکه نگرانی از شیوع انواع جهش یافته کرونا از جمله هندی و آفریقای جنوبی که سخت‌تر و پیچیده‌تر از نوع انگلیسی است وجود دارد و طبق تأکید وزیر بهداشت باید فاصله ها و رعایت پروتکل‌ها را افزایش داد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار