انقلاب اسلامی ایران محصول سرمایه اجتماعی است و تداوم انقلاب نیز به پویا بودن سرمایه اجتماعی و بها دادن به آن توسط قوای حاکمه است.

سرمایه اجتماعی ضامن استمرار گفتمان انقلاب اسلامی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، در سرمایه اجتماعی مولفه‌هایی چون مشارکت، اعتماد و ارتباطات  نقش تاثیرگذاری در حفظ و استمرار گفتمان انقلاب اسلامی دارد. جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس تاکنون با اعتماد و اتکاء به این سرمایه توانست موانع بسیار سختی را از مسیر پیشرفت کشور بر دارد و در عرصه بین‌الملل با قدرت بالا ایفای نقش کند و حتی یک نوع نظام توانمند در حکمرانی و مردمداری به افکار عمومی و سیاستمداران معرفی کند.

انتخابات یکی از عرصه‌های حضور حیات‌بخش سرمایه اجتماعی است و شرکت شورانگیز و اعتقادی مردم ایران در ۴۰ انتخابات که غالبا بالای ۶۰ درصد بوده نشان از هم‌اعتقادی و همگرایی حاکمیت با سرمایه اجتماعی دارد.

حضرت امام (ره) در وصیتنامه الهی سیاسی خود به نقش مردم در جمهوری اسلامی داشته و از مسوولان می‌خواهد که خود را وقف خدمت به مردم کنند و رهبر بزرگوار انقلاب به دفعات بر مردمی بودن نظام تاکید داشته و مفهوم مردم‌سالاری دینی را به عنوان یک مفهوم نو در فهم گفتمان انقلاب اسلامی بیان داشته و در بیانیه گام دوم به صراحت به آن اذعان کردند و کانون اتکاء خود را در گام دوم بر جوانان  نهادند.

حفظ سرمایه اجتماعی مهمتر از بکارگیری سرمایه اجتماعی است و برای این هدف باید برنامه داشت، برنامه‌ایی که در گذر عمر نظام موجب افزایش اعتماد، مشارکت و ارتباطات مردم و حاکمیت شود، برنامه‌ایی که در آن نیازهای مادی و معنوی و مطالبات انباشته شده و سوالات پاسخ داده نشده و ضررهای ناشی از عملکرد دولتها و خاص دولت مستقر دیده شود و در گام دوم در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و سیاست خارجی برای هریک از قوای حاکمه یک وظیفه سازمانی و رسالت انقلابی تلقی شود و به سهولت به بوته عمل دراید.

افزایش سرمایه اجتماعی نیاز به رضایت مردم و جامعه نخبگانی از عملکرد قوای حاکمه و نهادهای انقلابی و دینی دارد. حل مشکلات اقتصادی با اتکاء به منابع داخلی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای مردم یک اصل موثر در اعتماد بیش از گذشته به نظام خواهد بود و عملکرد مثبت دولت دال مرکزی این افزایش اعتماد است.

کاهش حضور مردم در انتخابات مجلس یازدهم علامت روشن در نارضایتی مردم از عملکرد دولت است و برای رفع این نقص بزرگ و افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ضروری است در فرصت باقی مانده دولت ۱۲ با همکاری قوای دیگر به‌ویژه مجلس شورای اسلامی در مهار گرانی، تورم افسار گسیخته، بی‌ثباتی بازار ارز و سرمایه و نیز ثبات قیمت مسکن و نیز حمایت از تولید گران خاص کشاورزان و کارگران بیشتر از گذشته کوشا باشند و راه علاج و امید به گشایش را از سرمایه ملی و منابع درونی به‌دست آورند و چشم به حرف و اشاره و چشمک امریکا و تروئیکا اروپا دوختند فرصت‌سوزی است و موجب رنج و زجر روزافزون مردم بنابراین در شرایط شرمساری نمی‌توان توقع حضور حداکثری مردم در انتخابات آتی داشت.

نکته مهمتر اینکه جلب مستمر اعتماد مردم و توسعه ارتباطات مردمی با قوای حاکم منوط به این است که راه دسترسی به تسهیلات و اعتبارات برای همه یکسان باشد، انقلاب کردیم که رانت و باند بر اقتصاد و منابع مالی و فرصت‌های شغلی سایه نیفکند و هر روز غبار شوم آن از سیمای اقتصاد، اجتماع و ادارات ایران پاک شود ولی در این زمینه بعضی حکمرانان شرمنده مردم شدند و رفاه خود و فرزندانشان را بر زدایش رنج و سختی از زندگی مردم ترجیح دادند خیلی از آنها در کسوت روحانی بوده و در سخنان و خطبه‌هایشان از عدالت مولا علی (ع) و آیه‌های عدالت گفتند ولی در عمل رنج مردم را افزودند دیروز شاهزاده‌گان و فرزندان دربار سلطنت‌سوار بر رانت و باند بودند و امروز واژه‌ایی به نام «آقازاده» اسکی رانت و باند را در اختیار دارند.

استمرار گفتمان انقلاب اسلامی در پرتو بها دادن به سرمایه اجتماعی ممکن است و این زمانی عملی خواهد شد که چتر انقلاب اسلامی هر روز وسیع‌تر شود و قاطبه ملت را در خود جای دهد. 

تشکل‌ها، جناح‌ها و احزاب چتر خود را باز می‌کنند و آن را هم کامل می‌دانند در حالی که چنین نیست، نظام ولایت فقیه، نظامی است که رافت و رحمت آن شمولیت ملی و فراملی دارد و به تعبیر پرمعنای شهید بهشتی «جذب حداکثری و دفع حداقلی» از ویژگی‌های خط امام است و در این خصوص رهبر فرزانه انقلاب به اطناب سخن گفتند.

انتخابات ریاست جمهوری در گام دوم و نیز در آغاز قرن ۱۵ شمسی باید با چتر وسیع گفتمان انقلاب همسو شود و حضور بالای ۷۰ درصد مردم را بار دیگر تجربه کرده و در قرن نو به آمریکا و پیروانش بفهماند که حافظ انقلاب سرمایه اجتماعی است و تحریم این سرمایه یعنی شکست هژمون آمریکا و تسریع زوال مرام سلطه‌گری و استکباری‌گری است.

کلام آخر اینکه تاسیس احزاب فراگیر و پایدار در پرتو گفتمان انقلاب اسلامی و قانون اساسی، توسعه نظارت همگانی و پاسخ به هنگام و اثربخش مسوولان به مطالبات مردم، بها دادن به بعد اسلامیت نظام و ارزش‌هایی که هزاران شهید برای تحقق آنها داده شد و تمرکز قوای حاکمه بر عینیت یافتن آرمان‌های انقلاب اسلامی  از اصول گفتمان انقلاب اسلامی است و مردم برای تحقق آنها انقلاب کردند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار