مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: امسال با توجه به شرایط خشکسالی، در کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان بر ممنوعیت کشت شالی و سایر محصولات پر آب طلب در سال آبی جاری را به‌ویژه توسط آب چاه‌ها تأکید شد.


آب منطقه‌ای گلستان: کشت غرقابی شالی فقط به اراضی نسق محدود شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، سیدمحسن حسینی اظهار کرد: در گلستان از قدیم‌الایام حدود ۱۵ هزار هکتار نسق قدیمی برنج وجود داشته که از طریق آب‌های سطحی و رودخانه‌ها آبیاری می‌شوند و در سال‌های خشکسالی، کشاورزان این نسق‌ها با تجربه‌ای که دارند، میزان سطح کشت را مدیریت می‌کنند.

وی افزود: در سنوات گذشته به دلایلی مانند ارزش اقتصادی بیشتر برنج، توسعه این کشت با استفاده از آب چاه‌ها به‌صورت غرقابی صورت گرفت که موجب آسیب به آبخوان‌ها شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که کشت برنج را به تشخیص کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان‌ها واگذار کرده، کارگروه موردنظر در استان گلستان تشکیل شد و با توجه به خشکسالی سال جاری که از خشک‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر است، ممنوعیت کشت شالی و سایر محصولات پر آب طلب در سال آبی جاری را به‌ویژه توسط آب چاه‌ها مورد تأکید قرار داد.

وی گفت: بدون شک هدف از ممنوعیت کشت‌های پرآب طلب در گلستان، حفاظت از منابع آبی و بهره‌وری کشاورزی است و با توجه به اینکه کشت سنتی و غرقابی برنج نیاز آبی بالایی دارد، به همین منظور لازم است این نوع کشت در گلستان به همان ۱۵ هزار هکتار نسق قدیمی شالی محدود شود.

به گزارش ایسنا به نقل از آب منطقه‌ای گلستان، حسینی خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی، کنترل مصرف چاه‌های مجاز و نیز پیگرد چاه‌های غیرمجاز از راه‌های حفاظت از منابع آبی استان است و تنها راه چاره گذر استان از ورطه کم‌آبی ذاتی، بهره‌وری از منابع آبی مانند محصولات جایگزین و خشکه‌کاری برنج است؛ از مسئولان‌ و کشاورزان محترم در این زمینه درخواست یاری می‌کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار