مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: در سال زراعی گذشته با وجود توصیه‌های متعدد اما برخی کشاورزان استان مبادرت به کشت برنج در سطح زیاد کردند به‌طوری که وضعیت سفره‌های زیرزمینی عمیق و کم عمق بغرنج و خالی شد.

کشت زیاد شالی و سفره‌های خالی زیرزمینی در گلستان/ کشاورزان توصیه کارشناسان را رعایت نکردند

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدمحسن حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در سال زراعی گذشته با وجود هشدارهای بسیار اما کشاورزان به توصیه‌های کارشناسان توجه نکردند، میزان کشت شالی در استان زیاد شد و وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی «کم عمق و عمیق» با کاهش مواجه شدند.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۴۰ بلای طبیعی وجود دارد، تصریح کرد: مسائل مربوط به بارشِ بیش از اندازه باران که باعث بروز سیلاب و بارش کمتر از میانگین که منجر به خشکسالی می‌شود از مهمترین اتفاقاتی است که با آن مواجه هستیم.

*سطح «آبخوان‌های عمیق» ۴۲ میلیون مترمکعب کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان در خصوص آخرین وضعیت منابع آب استان گفت: سال آبی مطابق با سال زراعی است از ابتدای مهر تا انتهای شهریور سال بعد به عنوان سال آبی شناخته می‌شود که در این بازه زمانی ۹۷ میلیمتر بارندگی داشتیم این رقم در مقایسه با سال زراعی گذشته حاکی از کاهش ۲۸ درصدی میزان بارش در استان است.

حسینی با اشاره به وجود پنج حوضه آبریز در استان گلستان ابراز کرد: ذخایر آبی در حوضه نکاءرود با کاهش هشت درصدی، حوضه خلیج گرگان کاهش ۲۵ درصدی، حوضه قره‌سو کاهش ۳۳ درصدی، گرگانرود کاهش ۲۷ درصدی، اترک کاهش ۲۶ درصدی مواجه بوده است در مجموع ۲۸ درصد کاهش میزان بارندگی در استان اتفاق افتاد.

وی افزود: سفره‌های زیرزمینی عمیق «آبخوان‌های عمیق» ۴۲ میلیون مترمکعب کاهش آب را نشان می‌دهد و در سفره‌های زیرزمینی کم عمق نسبت به سال گذشته ۳۱ میلیون مترمکعب کاهش دارد.

*28 درصد سدهای مخزنی گلستان آبگیری شد/ ظرفیت خالی 72 درصدی 14 سد مخزنی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان بیان کرد: ۱۴ سد مخزنی بزرگ در استان گلستان داریم که سد کوثر ۱۳ درصد آبگیری شده و ۸۷ درصد از ظرفیت سد خالی است، سد شهید چمران در کلاله ۱۵ درصد آبگیری شده و ۸۵ درصد خالی است، سد گلستان ۲۱ درصد آبگیری شده و ۷۹ درصد آن خالی است.

به گفته حسینی؛ آبگیری ۲۳ درصد از سد نگارستان، آبگیری ۲۹ درصد از سد شهید دستغیب، آبگیری ۲۳ درصد از سد کرند، آبگیری ۲ درصد از سد دانشمند، آبگیری ۴۱ درصد از سد اینچه‌برون، آبگیری ۷۰ درصد از سد آلاگل حاکی از وضعیت ذخایر منابع آبی پشت سدهای استان است.

وی ابراز کرد: از مجموع ۱۴ سد مخزنی استان حدود ۲۸ درصد آن آبگیری شده و ظرفیت ۷۲ درصد آن خالی است که نشان می‌دهد وضعیت بارندگی در استان مناسب نبوده است.

* به ازای هر گلستانی 1250 مترمکعب آب در اختیار داریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان افزود: سال گذشته ۳۶ درصد از ذخایر آبی در سدهای مخزنی استان آبگیری و ۶۴ درصد آن خالی بود، اگر رواناب موجود در رودخانه‌ها را داشته باشیم وضعیت استان بهبود خواهد یافت.

حسینی با اشاره به اینکه اگر بین پدیده‌های حدی و جوی تعادل ایجاد شود میزان رفاه افزایش پیدا می‌کند، گفت: در این صورت کمترین آسیب را از خشکسالی و سیل در استان شاهد خواهیم بود.

وی بیان کرد: به ازای هر نفر در استان گلستان یک هزار و ۲۵۰ مترمکعب آب در اختیار داریم که به منظور شرب، بهداشت، صنعت، کشاورزی و ... استفاده می‌شود که اگر بیش از این میزان بارگزاری روی منابع آبی شود به محض کوچکترین تلورانس دچار مشکل می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان با بیان اینکه آب‌های زیرزمینی استان گلستان بیش از حد استحصال می‌شود، گفت: با این شرایط دو سوم اراضی استان دیم می‌ماند و باید به سمت کشاورزی دیم حرکت کنیم و از آب سبز بهترین استفاده شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار