مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس با اشاره به کاهش بارش‌ها در سال زراعی جاری (مهر ۹۹ تاکنون) گفت که وقوع خشکسالی امسال که طی ۵۰ سال گذشته در منطقه کم سابقه بود، محصول زراعت پاییزه (گندم، جو و کلزا) این شهرستان را ۱۳۱ هزار تن کاهش داد.

خسارت خشکسالی مزارع گنبدکاووس در ۵۰ سال گذشته کم سابقه است

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامعلی نورا روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که میزان بارش‌ها در فصل پاییز و زمستان ۹۹ که زمان کشت، سبز شدن و رشد زراعت گندم، جو و کلزا بود، نسبت به مدت مشابه سال قبل آن بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و در فروردین امسال نیز حدود ۷۰ درصد کاهش یافت.

وی میزان بارش در فصل پاییز و زمستان ۹۹ و فروردین امسال را به ترتیب ۷۸، ۱۱۸ و ۱۶ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: کاهش بارش‌ها سال زراعی جاری بویژه در فروردین ماه امسال که گیاه در مرحله غلاف بندی و خوشه دهی است به آب نیاز دارد، در ۵۰ سال گذشته کم سابقه بوده است.

نورا اضافه کرد: پیامد کاهش بارش‌ها و خشکسالی در ابتدای فصل کاشت در گنبدکاووس این بود که ۱۸ هزار هکتار از ۱۲۲ هزار هکتار مزارع کشت شده گندم، حدود ۶ هزار هکتار از قریب ۲۰ هزار هکتار مزارع کشت شده جو و ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع کشت شده کلزا در این شهرستان اصلا سبز نشود.

مدیرجهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: استمرار خشکسالی و کاهش بارش‌ها در فصل زمستان و ماه فروردین در این شهرستان سبب شد تا به ۷۰ هزار هکتار از مزارع گندم، هشت هزار هکتار مزارع جو و ۶ هزار هکتار مزارع کلزا بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شود.

وی گفت: با وضعیت خشکسالی بوجود آمده امسال میزان تولید گندم گنبدکاووس ۱۰۰ هزار تن، جو ۲۵ هزار تن و کلزا ۶ هزار تن نسبت به سال قبل کاهش خواهد یافت.

نورا اضافه کرد: پیش بینی تولید امسال سه محصول گندم، جو و کلزا در گنبدکاووس به ترتیب ۲۲۰ هزار، ۱۵ هزار و ۵۰۰ و ۱۲ هزار تن است که متناسب با آن مراکز مورد نیاز برای خرید در سطح شهرستان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: امسال بیشترین خسارت خشکسالی مربوط به اراضی دیم و مناطق شمالی و بخش داشلی برون گنبدکاووس است که علاوه بر مزارع، مراتع این شهرستان نیز با کاهش و فقر تولید علوفه مواجه شدند.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۷۰ هزار نفر جمعیت، ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار