سد نرماب، بزرگترین سد مخزنی استان گلستان است که قرار بود احداث آن در سال ۹۶ به اتمام برسد اما عمل نکردن دولت به تعهداتش سبب شد تا این پروژه بزرگ و حیاتی همچنان ناتمام بماند؛ هرچند مسئولان قول دادند خرداد امسال این سد آبگیری شود.

 سد "نرماب" گلستان خردادماه امسال آبگیری می‌شود؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان ، نرماب، بزرگترین سد مخزنی استان گلستان است که فروردین ماه سال 90 در شهرستان مینودشت کلنگ زنی شد. این پروژه از محل ماده 56 یا همان فاینانس داخلی و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) آغاز شد اما به رغم هزینه‌ای که پیمانکار در این پروژه انجام داد اما دولت از پس تعهدات 15 درصدی خود برنیامد.

سدی که قرار بود سال 96 تکمیل و آبگیری شود حالا در سال 1400 بهره برداری از آن همچنان درگیر اما و اگر است.

پس از سیل اواخر 97 و نوروز 98 و با حضور سرلشکر سلامی، فرمانده کل سپاه در مناطق سیل زده و  بازدیدی که بعد از آن از سد نرماب داشت، با وجود اینکه دولت هنوز هم چند صد میلیارد تومان به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) بدهی دارد، اما دستور داد اقدامات اجرایی پروژه با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند و موانع آن برطرف شود.

اهمیت سد نرماب از آن جایی بیشتر می‌شود که به نظر کارشناسان رجوع کنیم؛ بسیاری از صاحب نظران معتقدند اگر سد نرماب در موعد مقرر احداث می‌شد خسارت 4 هزار و 800 میلیارد تومانی سیلاب سال 98 دست کم به نصف کاهش پیدا می‌کرد.

علاوه براین سد نرماب می‌تواند آب شرب مورد نیاز 4 شهر و 130 روستا با جمعیتی حدود 550 هزار نفر را تأمین کند. علاوه براین 28 هزار هکتار از اراضی پایین دست این سد نیز سیرآب خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان از پیشرفت 84 درصدی بدنه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سد در حال ساخت استان خبر داد و گفته تاکنون حجم خاکریزی بدنه سد 5.88 میلیون مترمکعب بوده و حجم باقیمانده 1.32میلیون مترمکعب است.

سیدمحسن حسینی با بیان اینکه امسال آبگیری از سد نرماب انجام می‌شود، گفت: حجم باقیمانده تا تراز آبگیری اولیه 200  هزار متر مکعب است که تا زمان آبگیری به تراز لازم می‌رسد.

وی افزود: پیشرفت تاسیسات هیدرومکانیکال سد نرماب در بخش خرید و ساخت 85 درصد بوده که 50 درصد نصب آن هم انجام شده است که اقدامات نصب به صورت شبانه روزی ادامه دارد.

اما احداث بدنه سد به تنهایی نمی‌تواند نرماب را آماده آبگیری کند، بلکه جابه جایی کامل روستاهای مخزن سد با اولویت روستای جنگل‌ده بالا از موضوعات مهم است و تا زمانی که واحدهای مسکونی و همچنین خدمات زیرساختی برای حضور و سکونت روستاییان در سایت جدید فراهم نشود، عملا امکان آبگیری سد وجود ندارد.

در این باره مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: قبل از آغاز عملیات اجرایی سد در سال 90، مطالعات اجتماعی این پروژه انجام و تصمیمات لازم برای جابه جایی روستاهایی که در مخزن سد قرار داشتند، گرفته شد.

وی افزود: روستاهای جنگلده بالا و پایین در اولویت این جابه جایی قرار گرفتند و 10 هکتار زمین هم برای انتقال روستاییان به سایت جدید خریداری شد. با هماهنگی با بنیاد مسکن طرح هادی هم تهیه و در سایتی که اهالی روستای جنگلده پایین مستقر شدند، از سال گذشته آغاز شد.

حسینی ادامه داد: با اینکه اهالی جنگل‌ده بالا هم در زمان خرید زمین موافقت خود را اعلام کرده بودند اما در زمان ایجاد زیرساخت‌ها، از پذیرش جابه جایی استنکاف کردند. با توجه به کمبود اعتبارات و عدم همراهی مردم برای خرید زمین، در نهایت اواخر سال 98 زمین موردنظر را خریداری کردیم.

وی با اشاره به همکاری بنیاد مسکن در ساخت سایت جدید مسکونی برای اهالی جنگل‌ده بالا گفت: از 234 واحد مسکونی که باید ساخته شود 61 واحد حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امیدواریم طبق برنامه زمان‌بندی بتوانیم کل روستا را تا پایان شهریورماه به سایت جدید منتقل کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مدعی شد آبگیری اولیه سد از خردادماه در صورتی که اهالی جنگل‌ده بالا همچنان در کاسه سد زندگی می‌کنند، خطری برای مردم نخواهد داشت اما از بعد از شهریور که بارش‌ها بیشتر و احتمال وقوع سیلاب وجود دارد این اهالی باید جابه جا شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار