مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: آیین دویست و هشتاد و هشتمین سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن در آرامگاهش در آق توقای شهرستان مراوه تپه برگزار می‌شود.

آئین بزرگداشت مختومقلی فراغی در آق توقای برگزار می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان اعلام کرد: به همت و همکاری این اداره‌کل، جمعی از فعالان فرهنگی و نمایندگان تشکل‌های مردمی ترکمن و بنیاد علوی از 25 اردیبشت‌ماه مجموعه برنامه‌هایی در قالب شعرخوانی و سخنرانی در بستر مجازی به بهانه دویست و هشتاد و هشتمین سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن در پنج شهرستان کلاله، بندر ترکمن، گنبد کاووس، آق قلا و مراوه تپه در استان گلستان آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه عمده برنامه‌ها با توجه به شرایط ویژه کرونایی به صورت مجازی است، درباره شاعران و سخنرانان افزود: آنادردی عنصری، عطانظر برزین، عید محمد اونق و عبدالرحمان اونق به عنوان سخنران و موسی قزلجه، فریده مختم‌نژاد، قمرالدین سیدی، نوریاغدی زیارتی، بای محمد قلیچی، عبدالستار سوقی، محمدشیرمحمدلی، آمنه طریک، احمد نیازی و ابراهیم پورقاز در این بازه زمانی در فضای مجازی حضور یافته و سخنرانی و شعرخوانی می‌کنند.

کشمیری به برپایی همایشی ادبی در جوار برخ قابوس بن وشمگیر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: به همکاری جمعی از انجمن‌های ادبی؛ همایش ادبی شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراغی ایده پردازی و مقالاتی به دبیرخانه آن ارسال شد.

وی درباره محورهای این همایش ادبی، گفت: اندیشه‌های انسانی و آرمانی شاعر، شخصیت‌های تاریخی در اشعار مختومقلی، فرازهای قصصی در اشعار مختومقلی، اخوت و همزیستی مسالمت آمیز در اشعار مختومقلی از جمله محورهای این همایش بود که در این مراسم به اثر برگزیده جوایزی نقدی اهدا خواهد شد.

کشمیری ادامه داد: در روز 30 اردیبهشت ماه نیز برنامه‌ای متمرکز و حضوری از ساعت 15 تا 18 که به‌صورت مجازی نیز پوشش داده خواهد شد، در محل آرامگاه مختمومقلی فراغی در آق توقای شهرستان مراوه‌تپه برگزار می‌شود.

وی درباره برخی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در محل آق توقای گفت: شعرخوانی، اجرای سرود و نمایش موضوعی، سخنرانی جمعی از مسئولان شهرستانی و استانی و نیز رونمایی از ترجمه دیوان مختومقلی فراغی از جمله برنامه‌های پیش بینی شده است.

یادآوری می‌شود، چندی پیش و پس از هشت سال‌ تلاش و برگزاری ۹۵ جلسه مستمر، دیوان مختومقلی فراغی در چهار جلد به همت مشهدقلی قزل، حاجی محمد قرنجیک، خال‌محمد پقه و عاشرمحمد رئوفی و موسی جرجانی ترجمه و آماده نشر شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار