عملکرد پنجمین دوره شورای شهر گرگان بسیاری از مردم را قانع نکرد و با توجه به این که شفافیت سبب انتخاب اصلح می شود، در انتخابات پیش رو از نامزدها دعوت می شود در طرح شفافیت شرکت کنند.

شفافیت حلقه گمشده پارلمان شهری گرگان/ همه به جنبش «ازما» دعوتید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، یک ماه دیگر تا فرارسیدن انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، فرصت باقی مانده است؛ روزی که در آن مردم، نمایندگانی را برای اداره شهر خود انتخاب می‌کنند تا از منافعشان حراست کنند.

تأیید صلاحیت‌ها، اعلام شده و در فرصت باقی مانده داوطلبان به دنبال برنامه ریزی و تدوین برنامه و معرفی خود هستند تا بتوانند جزو نفراتی باشند که مجوز ورود به پارلمان شهری را دریافت می‌کنند.

در سنوات اخیر عبارت «مدیریت شیشه ای» در مجموعه شورا و شهرداری فراوان شنیده می‌شود حال با توجه به این امر، هم اکنون اعضای شورای شهر که ناظر بر عملکرد شهرداری‌ها هستند باید در این زمینه پیشقدم شده و در زمینه عملکرد، دارایی‌ها و مسائلی از این دست، شفاف سازی کنند.

در دوره‌ای که شوراها گرفتار اختلاس و رانت شده و نمونه آن در گلستان هم اتفاق افتاد، نقش شفاف سازی پررنگ‌تر می‌شود تا از قِبل آن مردم راحت تر دست به انتخاب زده و فردی پاکدست و کاربلد را برگزینند.

در همین راستا خبرگزاری مهر با همکاری جنبش «ازما» چالشی برای ارزیابی شایستگی‌های نامزدهای شوراها راه انداخته که طی آن کاندیداها می‌توانند با ثبت نام در این چالش، به پویش شفافیت بپیوندند و رأی دهندگان هم می‌توانند با آگاهی بیشتر نسبت به انتخاب اعضای شورای شهر و روستا اقدام کنند.

صحبت با مردم و گروه‌های مختلف هم حکایت از آن دارد که آنها هم خواهان شفافیت بوده و تأکید می‌کنند که این چالش باید به عنوان مطالبه مردمی پیگیری شود.

تماس با تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر گرگان و دعوت از آنها در این طرح، نشان می‌دهد آنها دست به عصا راه رفته و لبیک به این دعوت را منوط به بررسی بیشتر کرده‌اند.

شفافیت، مشارکت مردم در انتخابات را بالا می‌برد

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گلستان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: این چالش پیشنهاد خوبی بوده که رسانه‌ها باید آن را بیشتر مطرح کنند و این طرح، فرصتی برای معرفی کاندیداها است.

اجرای چالش شفافیت می‌تواند سبب دلگرمی مردم شده و مشارکت آنها را در انتخابات ۱۴۰۰ بالا ببرد غلامرضا منتظری با بیان اینکه می‌توان این طرح را به عنوان مطالبه مردمی پیگیری کرد، ادامه داد: طرح شفافیت با ایجاد دلگرمی در مردم می‌تواند باعث حضور پررنگ اقشار گوناگون پای صندوق‌های رأی شود.

وی بیان کرد: ما در پله آغازین گام دوم انقلاب هستیم و قرار است با این انتخاب، ریل‌گذاری جدیدی در کشور اتفاق بیفتد؛ مسیری که خط پایان آن تحقق تمدن نوین اسلامی است لذا این تعهد باید ضریب احساس مسئولیت ما را بالاتر ببرد و به کسی رأی بدهیم که توان حرکت در ریل گذاری جدید را داشته باشد.

انتخاب اصلح با اجرای چالش شفافیت

نایب رئیس خانه احزاب گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از بهترین راه‌هایی که مردم می‌توانند انتخاب درست انجام دهند، شفافیت از طرف کاندیداها است.

صاحب حجتی افزود: این افراد، باید شفاف کنند زندگی آنها در چه سطحی بوده و فرزندان آنها در چه موقعیتی هستند؟ شفاف کنند در طول مدتی که از انقلاب گذشته است کارنامه و عملکرد آنها در زمان مسئولیت به چه شیوه‌ای بوده و کارنامه خود را در معرض افکار عمومی و قضاوت مردم قرار دهند.

شفافیت حلقه گمشده پارلمان شهری گرگان/ همه به جنبش «ازما» دعوتید

وی ادامه داد: مردم با این رویکرد و بررسی کارنامه سطح و سبک زندگی افراد، انتخاب درست تری خواهند داشت.

شفافیت عملکرد مهم‌تر از شفافیت مالی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: شفافیت مالی اعضا و کاندیداها را دستگاه‌های نظارتی می‌توانند بررسی کنند ولی در مورد شفافیت عملکرد و رزومه جای تأمل دارد و تا زمانی که کار گروه و تیمی تشکیل نشود، بررسی آن سخت است.

محسن دزیانی افزود: بسیاری از کاندیداها برنامه منسجم نداشته و یکسری شعارهای کپی شده و کلیشه‌ای دارند و زمانی که وارد پارلمان شهری می‌شوند بر اساس آن هم عمل نمی‌کنند زیرا خط فکری مشخصی ندارند.

وی بیان کرد: اگر هم اکنون از اعضای شورای شهر گرگان بپرسید الگوی کار شما در این چهار سال چه بوده است؟ هیچکدام جواب کاملی ندارند.

این فعال اجتماعی اضافه کرد: در یک جا به سمت ماشین محور بودن و در جای دیگر به سمت پیاده محور بودن حرکت می‌کنند و تصمیمات متناقضی وجود دارد.

دزیانی ادامه داد: چون تعداد نامزدها زیاد است و نمی‌توان تک تک برنامه آنها را بررسی کرد بنابراین بهتر است مبنا یک کار گروهی و تیمی باشد.

وی گفت: بسیاری از کاندیداهای مستقل که براساس خاستگاه قومی قبیله‌ای وارد عرصه رقابت می‌شوند، ایده فکری ثابتی ندارند و بازخواست از آن هم مشکل است لذا بهتر است ائتلاف و جریانی شکل بگیرد تا راحت بتوان مطالبات را پیگیری کرد.

شفافیت حلقه گمشده پارلمان شهری گرگان/ همه به جنبش «ازما» دعوتید

اعضا خطوط فکری مشخصی ندارند

دزیانی با اشاره به تناقض در نحوه فعالیت اعضای فعلی، بیان کرد: وقتی از آنها دلیل موافقت با پروژه‌ای که مخالف با شعار آنها بوده، پرسیده می‌شود، بیان می‌کنند که «من یک نفر هستم و دست من نیست» و بسامد این جواب هم بسیار بالا رفته است.

وی گفت: بنده زمانی که مشاهده می‌کنم ایده خوب شکل گیری شورا به این درجه از ناکامی رسیده تصور می‌کنم باید شکل شوراها تغییر کند و در مواردی که انتخاب‌ها محله‌ای شده می‌توان تقسیم بندی کرد که از یک محله یک نفر به پارلمان شهری راه یابد.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: بسیاری از اعضای فعلی شورای شهر گرگان در اجرای پروژه‌ها، خطوط فکری مشخصی ندارند.

دزیانی با اشاره به اجرای تقاطع غیرهمسطح در افسران، گفت: این پروژه که شهردار قبلی با آن همه سخت گیری رضایت داد که اجرا نشود اما در دوره فعلی شورای گرگان، چون اعضا به دنبال رزومه بودند، در اولین طرحی که به دستشان رسید آن را اجرایی کردند.

انتخاب از بین هزار و ۳۷۱ نفر برای ورود به پارلمان‌های شهری گلستان و ۶ هزار و ۹۵۲ نفر برای شوراهای روستا کار سختی است که نیاز به بررسی دارد و البته شفافیت در این راستا می‌تواند به کمک مردم بیاید.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار