احمد تجری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با صدور پیامی روز 28 اردیبهشت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی را به فعالان این حوزه تبریک گفت.

پیام مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط‌عمومی و امورفرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، در این پیام آمده است:

 18 می هرسال مصادف با 28  اردیبهشت آغاز مسیری تازه برای موزه‌ها و میراث‌فرهنگی است.
شعار امسال روز جهانی موزه «موزه ها؛ بازیابی و تصور دوباره» است؛ «بازیابی و تصور دوباره» در دنیای امروز یکی از بخش‌های مهم فرهنگی و اقتصادی موزه‌ها و مواریث تاریخی است که توجه به این امر احیای فرهنگ، هویت و تقویت اقتصاد را به همراه خواهد داشت.
موزه‌ها گنجینه‌ای ارزشمند هستند که فرهنگ و ریشه‌های گذشته ما درون آن قرار دارد و درواقع موزه‌ها مکانی برای تفکر در مورد زندگی انسان‌های پیش از ما و عبرت گرفتن از تجربیات آن‌هاست.
استان گلستان با توجه به غنای تاریخی بسیار بالا و تنوع اقوام، با عنوان رنگین‌کمان اقوام شناخته‌شده است؛ این استان با داشتن 14 شهرستان از بالغ‌بر 2500 جاذبه طبیعی، تاریخی و فرهنگی برخوردار است که تاکنون فقط 1500 اثر آن شناسایی‌شده و بیش از 900 اثر آن در فهرست آثار جهانی و ملی به ثبت رسیده است؛ این تنوع، گلستان را به عنوان بهشت کوچک و به نگارستان ایران مشهور کرده است.
اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان برای اولین بار بهره‌برداری از بناهای تاریخی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) با کاربری‌های گردشگری را در راستای حفظ این بافت ارزشمند در اولویت قرارداد و با مشارکت بخش خصوصی و با زنده‌سازی این آثار و تغییر کاربری مناسب با بافت و معماری آن، علاوه بر حفظ و حراست از این بافت تاریخی به عنوان هویت منطقه، زمینه اثرات مثبتی را چون کاهش مبالغ سنگین حفاظت از آثار تاریخی، ایجاد اشتغال پایدار در توسعه گردشگری و جذب مسافر و گردشگر را فراهم ساخته است.
اینجانب ضمن تاکید بر ضرورت اهمیت حفاظت و حراست از هویت تاریخی و فرهنگی، روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی را به ملت بزرگ ایران اسلامی، مردم فرهیخته استان گلستان و به‌ویژه همکاران محترم در حوزه میراث‌فرهنگی، فعالان و تلاشگران این حوزه تبریک عرض نموده و امیدوارم با بهره‌مندی مناسب از داشته‌های مهم فرهنگی و تاریخی و با توسعه موزه ها نقش و جایگاه آن‌ها را درروند توسعه کشور ارتقا بخشیم.

 

احمد تجری
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان

 

ارسال نظر

آخرین اخبار