رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: عملیات اجرایی ۶ بند خاکی با مشارکت جوامع محلی، دامداران، مرتع داران و دولت در مناطق خشک و کم باران نواحی شمالی و بخش داشلی‌برون این شهرستان پایان یافته و آماده بهره‌برداری است.

۶ بند خاکی در بخش مرزی گنبدکاووس آماده بهره‌برداری است

به گزارش گلستان ۲۴؛ فرشید رحمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این بندهای خاکی در حوزه ماسان و روستاهای "ماسان‌کوب و آرتق قلیچ چشمه" از توابع بخش داشلی برون گنبدکاووس و برای کنترل رسوب سیلاب‌های فصلی، ذخیره نزولات آسمانی و روان آب‌ها برای شرب دام و زراعت، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک در مناطق شمالی این شهرستان احداث شد.

وی بابیان اینکه عملیات اجرایی این بندهای خاکی با مجموع ظرفیت سه میلیون مترمکعب، سال گذشته آغاز شده بود، افزود: از ۶ بند خاکی احداث شده، سه مورد آن با اعتبار تقریبی ۴۰ میلیارد ریال با مشارکت جوامع محلی، دامداران و مرتع‌داران و سه بند دیگر نیز با اعتبار ۴۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی ساخته شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس ظرفیت ذخیره فعلی آب این بندهای خاکی را با توجه به شرایط خشکسالی امسال افزون بر ۲۰۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: اگرچه بندهای خاکی با اهداف اصلی جلوگیری از فرسایش‌های خاکی و کنترل رسوبات احداث می‌شوند اما با این وجود نقش اساسی در ذخیره رواناب‌ها و تغذیه سفره‌های آب‌ زیرمینی دارند.

وی تصریح کرد: میزان بارش سالانه در نواحی شمالی گنبدکاووس به سبب همجواری با بیابان‌ "قره‌قوم" کشور ترکمنستان بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر است که غالب بارندگی‌ها به صورت رگباری است.

رحمانی ادامه داد: با توجه به لسی بودن خاک منطقه، بارش‌های رگباری زمانی برای نفوذ در خاک پیدا نمی‌کنند و به صورت هرزآب از دسترس خارج می‌شوند که در برخی موارد این هرزآب ها سبب خسارت به اراضی زراعی می‌شود.

وی گفت: احداث بندهای خاکی و یا بندسارها امکان هدایت و ذخیره روان آب‌ها و بهره‌برداری آن را برای دامداران و کشاورزان فراهم می‌کند و نفوذ برای ذخیره و تغذیه سفره‌ آب‌های زیرزمینی را نیز امکان پذیر می‌سازد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس همچنین با قدردانی از مشارکت جوامع محلی در احداث این بندهای خاکی اضافه کرد: احداث این بندها باتوجه به خشکسالی امسال می‌تواند مرهمی بر درد کشاورزان و دامداران منطقه باشد.

حوزه استحفاظی منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ۳۷۰ هزار نفری گنبدکاووس با پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، حدود ۵۳۱ هزار هکتار است که ۳۴۱ هزار هکتار آن منابع ملی و ۱۹۰ هزار هکتار آن مستثنیات اشخاص است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار