مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان از تاثیر مستقیم قطعی برق در تامین آب شرب گرگان خبر داد و گفت: در کنار بحران تولید آب در گلستان و خشکسالی حاکم بر استان، قطعی‌های مکرر برق ما را به شدت با مشکل مواجه کرده است.

 بحران شدید تولید آب شرب در گلستان/ تاثیر مستقیم قطع برق در تامین آب

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، بهزاد هرمزی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گلستان در خصوص آخرین وضعیت تولید و توزیع آب شرب در استان گلستان و قطع آب شرب در ساعات شبانگاهی به خصوص در شهر گرگان، اظهار کرد: استان گلستان یکی از استان‌هایی است که منابع خوبی ندارد و خشکسالی امسال که در ۴۵ سال گذشته دومین خشکسالی گسترده در استان گلستان است تاثیر بالایی در کاهش منابع آبی داشته است.

وی ادامه داد: میزان آورد رودخانه‌ها، بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته و بارندگی‌ها حدود ۳۰ درصد کاهش داشته و سطح سفره‌های آب زیرزمینی به شدت پایین رفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تصریح کرد: تمام منابع آبی استان متکی به ۶۰۰ حلقه آب شرب است که در کنار ۳۵ هزار حلقه چاه آبی که در عرصه کشاورزی از آن استفاده می‌کند.

هرمزی بیان کرد: با روشن شدن چاه‌های آب کشاورزی، سطح سفره‌های آب زیرزمینی به شدت کاهش پیدا می‌کند و به صورت طبیعی ما در تامین آب شرب در استان با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

* کمبود ۴۷۰ لیتر بر ثانیه برای تامین آب شرب در گرگان

وی اضافه کرد: استان گلستان تنها استانی است که از هیچگونه سدی برای تامین آب شرب برخوردار نیست البته احداث سد برای استان به خصوص برای مرکز استان گلستان مصوب شده است تا اجرا شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با بیان اینکه در استان گلستان کمبود یک هزار و 500 لیتر بر ثانیه کمبود تولید آب وجود دارد، بیان کرد: شهر گرگان یک هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارد اما در حال حاضر یک هزار و ۲۷۰ لیتر آب توسط آب منطقه‌ای به آب و فاضلاب برای تامین آب شرب تحویل داده می‌شود که ما با کمبود ۴۷۰ لیتر با کمبود سیستمی آب در گرگان مواجه هستیم.

هرمزی گفت: در تابستان که به پیک مصرف می‌رسیم، ما یک سوم نیاز آبی شهر را در اختیار نداریم و طی سه ماه گذشته در کنار این کمبود، نوسانات برق و کمبود تولید برق باعث شده تمام چاه‌های آب با خاموشی‌های پی در پی مواجه شوند.

وی افزود: طی یک هفته گذشته ما با قطعی‌های گسترده برق چاه‌های آب مواجه بودیم و برای مثال در روز شنبه از ۷۸ حلقه چاه گرگان ۴۱ حلقه بین یک تا سه ساعت به دلیل قطعی برق خاموش بوده و تولید نداشتند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تصریح کرد: از سوی دیگر نیاز است با توجه به وضعیت خشکسالی گلستان، مردم بیش از پیش در اصلاح الگوی مصرف دقت لازم را داشته باشند.

هرمزی گفت: برای شستن پارکینگ‌ها، شستن خودرو و کارهای غیرضرور از آب شرب و لوله‌کشی استفاده نکنند.

* ذخیر برف در گلستان صفر شد/ خطر خشکی کامل رودخانه‌ها

وی در خصوص علت کاهش فشار آب در ساعات شبانگاهی بیان کرد: این کاهش فشار آب در راستای پایدار نگه داشتن توزیع آب در طول روز است و اگر این مدیریت فشار را اعمال نکنیم، در طول روز به دلیل نرسیدن حجم مخازن به اندازه نیاز، در تامین آب شرب دچار مشکل خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تاکید کرد: از ساعت ۲۳ تا ۶ صبح مدیریت مصرف و افت فشار آب در سطح شهر گرگان را تا اطلاع ثانوی خواهیم داشت و حتی سعی ما بر این است این میزان به حداقل ممکن برسد.

هرمزی گفت: آب در سطح لوله‌ها وجود دارد اما با فشار کمتر و عموم مردم گرگان تا طبقه همکف، آب شرب را از طریق لوله دریافت می‌کنند و تقاضا دارم مردم عزیز در شهر گرگان از منبع ذخیره آب و پمپ استفاده کنند تا در ساعات شبانگاهی مشکلی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: ۳۵ هزار حلقه چاه در استان گلستان حفر شده که فقط ۶۰۰ چاه برای تامین آب شرب اختصاص دارد و این مشکل بسیار بزرگی است که باید برای رفع آن فکری اساسی کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان بیان کرد: اصلاح الگوی کشف و استفاده از فاضلاب تسویه شده با کیفیت که در حال حاضر در استان گلستان شرایط آن وجود دارد یکی از راهکارهای مهم و تاثیرگذار در این عرصه است.

هرمزی گفت: رودخانه زیارت که تنها رودخانه‌ای است که برای تامین آب شرب از آن استفاده می‌کنیم که در حال حاضر به هیچ عنوان شرایط خوبی ندارد و از سوی دیگر تمام ذخیره‌های برف استان گلستان صفر شده است و این یعنی برفی برای آب شدن و جاری شدن در رودخانه‌ها وجود ندارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار