کشت تولید علوفه هیدروپونیک به عنوان یکی از روش‌های تولید در چند سال اخیر در حالی مطرح بوده است که در استان گلستان طرفدار ندارد.

زرق و برق تولید علوفه گلخانه هیدروپونیک در گلستان طرفدار ندارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بازار، بیشترین آب مصرفی استان گلستان معادل ۸۸ درصد مربوط به بخش کشاورزی است و فقط ۹ درصد آن در حوزه آب شرب و سه درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

تغییرات اقلیمی در استان گلستان و کاهش بارندگی‌ها هر ساله زنگ‌های خطر را برای منابع آبی این استان با صدای بلندتری مینوازد ولی گوش کسی به این زنگ‌ها بدهکار نیست.

مسئولان هر ساله در جلسه‌های مختلف آمارها و اعداد بحران آب و خشکسالی را در نمودار و گراف‌های مزین شده به نمایش می‌گذارند و راه حل‌های اجرایی را به زمان دیگری موکول می‌کنند.

بخش کشاورزی و کارشناسی با طرح‌های پشت میز طراحی شده می‌خواهد دهن کشاورزان را شیرین کند و کشاورزانی که سال‌های سال به صورت سنتی زراعت کرده است هم زیر بار این طرح‌ها نمی‌رود.

هر ساله هم از مردم می‌خواهیم مدیریت مصرف را در دستور کار خود قرار دهند در صورتی که به گفته همین آمارها نمی‌توان با مدیریت ۹ درصد آب مصرفی در بین مردم بخش عظیم آب مصرف شده در بخش کشاورزی را مدیریت کرد.

 

گلخانه‌های آیروپونیک در مساحت کوچک توجیه اقتصادی ندارد

کشت محصولات هیدروپونیک و آیروپونیک یکی از روش‌های مدیریت مصرف به کشاورزان بود اما در استان گلستان آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

مهدی کوهساری که در آزادشهر گل گاوزبان و گیاهان دارویی کشت می‌کند، به خبرنگار بازار می‌گوید: تبلیغات این نوع گلخانه‌ها من را ترغیب کرد که به سمت کشت آیروپونیک به صورت نمونه بروم.

وی ادامه می‌دهد: در فضایی که در اختیار داشتم طبقه‌های این گلخانه را ایجاد کردم و شرایط را مهیا کردم. زعفران را در طی دو سال به این صورت کشت کردم اما صرفه اقتصادی برای من نداشت و اگر کشت را در زمین انجام دهم صرفه اقتصادی بهتری دارد.

کوهساری توضیح می‌دهد: این نوع کشت باید با تجهیزات و در سطح بالا باشد و نمی‌توان به هر کشاورز و شخصی پیشنهاد آن را داد و حتما نیاز به کسی است که توان مالی خوبی داشته باشد تا بتواند سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه می‌دهد: تبلیغات این کارها بسیار پر زرق و برق است اما در عمل شرایط فرق دارد و گاهی حتی در استان گلستان کارشناس خبره و کاربلد برای حمایت‌ها و پشتیبانی این کار وجود ندارد.

کوهساری توضیح می‌دهد: کشت محصول به این صورت نیاز آبی بسیار کمی دارد، شاید بهتر باشد بگویم اصلا نیاز آبی ندارد ولی احداث گلخانه شرایط فنی و سرمایه زیادی می‌خواهد و باید با توجه و بررسی همه جانبه مسایل کار را ادامه داد.

اجرای گلخانه هیدروپونیک پر هزینه است

سید ضیاء محمد خانی که گلخانه هیدروپونیک شش هزار متری دارد و گوجه فرنگی کشت می‌کند، در خصوص شروع کارش به خبرنگار بازار می‌گوید: در گذشته پدرم کوره‌های آجرپزی به روش سنتی داشته بعد از تعطیل شدن آن‌ها در طرح‌های پیشنهادی جهاد کشاورزی گلخانه هیدروپونیک را انتخاب کردیم.

وی ادامه می‌دهد: هزینه‌های گلخانه برای هر متر مربع حدود ۸۰۰ تا ۱ میلیون تومان در نظر می‌گیرند ولی در اجرا هزینه‌های کار بسیار بیشتر است و کار مشکلی است و ترویج آن در بین علاقه‌مندان خیلی راحت نیست.

در منطقه گلستان تولید علوفه به این روش چندان طرفدار ندارد و وجود بیش از ۸۶۰ هزار هکتار مراتع در استان گلستان باعث شده دامداران بیشتر از این ظرفیت‌ها برای علوفه دام خود استفاده کنند

محمد خانی با تاکید بر اینکه نیاز آبی محصولات تولید شده خیلی کم است، می‌گوید: محصول گوجه فرنگی تولید شده کیفیت خوبی دارد و محصول خودمان را به عراق و قزاقستان صادر می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: برای اجرای این کار چند مشاور ثابت داریم و هر ۱۰ روز یکبار یک مشاور عالی به ما کمک می‌کند. نگهداری از محصول تولید شده در گلخانه نیاز به مراقبت همه ساعته دارد و لحظه‌ای غفلت باعث می‌شود که محصول خراب شود و یا ضایعات داشته باشد.

کشت هیدروپونیک تولید علوفه در گلستان طرفدار ندارد

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در استان گلستان کشت‌های هیدروپونیک به سمت صیفی جات میل و رغبت پیدا کرده است و گلخانه‌های هیدروپونیک خیار و گوجه و سایر صیفی جات طرفداران بیشتری دارد.

کارشناسان مرتع معتقدند که کشت هیدروپونیک برای تولید علوفه زمانی کاربردی است که در منطقه پرورش و تولید دام به صورت صنعتی بوده که برای تولید صرفه اقتصادی‌تری دارد. در منطقه گلستان تولید علوفه به این روش چندان طرفدار ندارد و وجود بیش از ۸۶۰ هزار هکتار مراتع در استان گلستان باعث شده دامداران بیشتر از این ظرفیت‌ها برای علوفه دام خود استفاده کنند.

از طرفی یکی دیگر از روش‌های تولید علوفه در گلستان کشت یونجه است که برای دامداران صرفه اقتصادی‌تری دارد و تمایل بیشتری به این کار نشان داده شده است.

 

۲۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک در گلستان به بهره‌برداری رسیده است

نوید رضا فرهانی در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: در استان گلستان ۲۸۳ هکتار گلخانه وجود دارد که از این مقدار ۹۰ هکتار گلخانه به روش هیدروپونیک در حال آماده‌سازی و اجرا است.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان ادامه می‌دهد: ۲۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک در گلستان به بهره‌برداری رسیده است و بیشتر گلخانه‌ها در کشت گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ایی و بادمجان تولید دارند.

وی با بیان اینکه در استان تولید علوفه گلخانه نداریم، توضیح می‌دهد: با توجه به گزارش‌های رسیده تولید علوفه در شرایط گلخانه مقرون به صرفه نیست و ارزش غذایی محصول تولیدی برای خوراک دام کیفیت مناسب را ندارد.

بررسی‌ها نشان داده است در استان گلستان گلخانه‌های تولید علوفه در حال حاضر صرفه اقتصادی ندارد و راه برای ایجاد آن هنوز شروع نشده است. دانش موجود و الگوهای مشابه در استان‌های دیگر هم به قدری محدود است که نتوانسته به عنوان یک روش برای سرمایه‌گذاران و کشاورزان استان گلستان قرار بگیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار