مقاوم‌سازی حدود ۳۴ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی و شهری با هدف پیشگیری و کاهش خسارت بلایای طبیعی و اجرای طرح هادی در ۵۶۶ روستا از جمله اقدامات هشت سال گذشته دولت در این استان است که نگرانی از بروز خسارت در زمان وقوع حوادثی مانند سیل و زلزله را تا حد زیادی برطرف کرده است.

تحول در مسکن روستایی گلستان با نوسازی ۳۴ هزار خانه غیرمقاوم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، اقدامات و حمایت‌های مالی و اعتباری دولت یازدهم و دوازدهم از سال ۹۲ تا پایان سال گذشته برای پوشش حدود ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان مناطق روستایی و برخی شهرهای گلستان در بخش‌های مختلف نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن، اجرای طرح هادی و بازنگری این طرح پس از ۱۰ سال، صدور سند مالیکت، واگذاری زمین به نیازمندان و افراد فاقد زمین در روستا، مسکن جوانان، محرومان و طرح اقدام ملی مسکن انجام شد و کماکان نیز ادامه دارد.

گلستان با هزاران واحد مسکونی روستایی غیرمقاوم به دلیل ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی همواره در تیررس انواع بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله، رانش زمین و طوفان‌های شدید و خسارت زا قرار دارد.

به عنوان نمونه در جریان سیل و رانش زمین ابتدای سال ۹۸ در برخی شهرستان‌های این استان هزاران خانه آسیب دید که با تخصیص اعتبار، حدود ۲۲ هزار واحد مسکونی روستایی آسیب دیده از سیل و ۴۰۰ خانه خسارت دیده از زلزله پنج ریشتری برخی روستاهای رامیان و مراوه‌تپه تعمیر و بازسازی شد.

مرمت و نوسازی این تعداد واحد مسکونی درمناطق روستایی و برخی شهرهای کمتر از ۲۵ هزار گلستان فقط طی ۲ سال سبب شد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان رتبه نخست بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده از سیل را در میان ۲۲ استان‌ درگیر سیل از آن خود کند.

مقاوم سازی مسکن روستایی

طرح مقاوم سازی مسکن از سال ۸۵ در کشور آغاز شد و به گفته بنیاد مسکن به طور میانگین سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر کشور نوسازی و مقاوم سازی می‌شود.

گلستان یکی از استان‌های پیشرو در این طرح ملی است و به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان شمالی از سال ۸۵ تاکنون در مجموع ۸۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر استان مقاوم شد که از این تعداد ۳۳ هزار و ۸۶۴ واحد آن با زیربنای کل ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار مترمربع مربوط به بازه زمانی سال ۹۲ تا پایان سال قبل است.

سیدمحمد حسینی افزود: از مجموع واحدهای نوسازی و مقاوم شده گلستان در هشت سال اخیر هفت هزار و ۴۲۳ واحد مسکونی در ۷۴۷ روستا به آسیب دیدگان سیل سال ۹۸ تعلق داشت که علاوه بر کمک‌های بلاعوض دولت، پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت نیز به مالکان آن پرداخت شد.

حسینی با اشاره به حادثه‌خیز بودن گلستان و ضرورت مقاوم سازی ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان اضافه کرد: از مجموع ۹۳۳ روستای بالای ۲۰ خانوار استان، ۲۰۰ روستا در معرض سیل و ۱۱۹ روستای دیگر در معرض خطرات و حوادثی مانند رانش و زلزله قرار دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان باتاکید برضرورت توجه روستاییان به نوسازی واحدهای قدیمی و غیرمقاوم تصریح کرد: این نهاد امسال عملیات نوسازی هفت هزار خانه غیرمقاوم استان را در دستور کار دارد.

وی پیش بینی کرد که درصورت همراهی دستگاه‌های مرتبط و مشارکت بانک‌های عامل در تامین تسهیلات، تا پنج سال آینده حداقل نیمی از خانه‌های کم دوام استان گلستان درمناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نوسازی شود.

طرح هادی

طرح هادی روستایی با اهدافی از جمله ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می‌شود.

تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم طرح هادی در ۱۰۱ روستای بالای ۲۰ خانوار گلستان اجرا شده بود اما طی هشت سال گذشته این طرح در ۵۶۶ روستای دیگر با اعتبار ۲ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال اجرا گردید.

به گفته معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان هم اکنون با اجرای طرح هادی در ۶۶۷ روستا، شاخص برخورداری روستاهای استان در این طرح به ۷۱ درصد رسیده است.

ولی الهی گفت: عملیات اجرایی طرح هادی روستایی شامل جدول گذاری، اجرای شبکه راه ارتباطی، آسفالت، اجرای دیواره سیل بند و ساخت کانال انتقال آب های سطحی در ۲۰۴ روستای گلستان پایان یافته و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گفته وی پارسال طرح هادی روستای با اجرای هزار و ۵۰۹ طرح عمران روستایی در ۳۰۰ روستا و اعتبار هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال برای برخورداری ۲۱۴ هزار نفر اجرا شد که امسال اعتبار این طرح به حدود ۲ برابر خواهد رسید.

بازنگری در طرح هادی

بازنگری طرح هادی مناطق روستایی هر ۱۰ سال یک‌بار متناسب با رشد جمعیت برای توسعه و تامین عادلانه امکانات و کمک به ماندگاری جوانان در روستا مورد بازنگری قرار می‌گیرد که به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان و تا قبل از سال ۹۲ فقط طرح هادی ۶۷  روستا بازنگری شده بود اما در پایان سال ۹۹ این رقم به ۴۰۱ طرح افزایش یافت.

حسینی اظهار داشت که هم اکنون طرح هادی ۴۰۰ روستای گلستان نیازمند بازنگری است که تاخیر در اجرای آن باعث افزایش قیمت زمین در روستا، مهاجرت به شهرها برای سکونت و مشکل در ارایه خدمات دستگاه‌ها می‌شود.

وی بابیان اینکه برنامه بازنگری طرح هادی ۱۵۰ روستای گلستان با نیاز اعتباری ۲۰۰ میلیارد از منابع ملی در دستور کار امسال بنیاد مسکن گلستان قرار دارد، افزود: تهیه فهرست روستاهای دارای اولویت و نرخ رشد جمعیت بالا و مستقر در حریم شهرها و انتخاب پیمانکار نقشه بردار و مشاور انجام شده تا این روستاها به زودی از مزایای بازنگری طرح هادی برخوردار شوند.

به گفته حسینی، بنیاد مسکن گلستان سال قبل طرح هادی را در ۶۰ روستای این استان از محل اعتبارات ملی بازنگری کرده بود ضمن اینکه هم اکنون تمامی ۹۳۳ روستای بالای ۲۰ خانوار گلستان طرح هادی دارند.

صدور سند مالکیت

صدور سند مالکیت برای واحدهای مسکونی مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر گلستان از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همراهی بنیاد مستضعفان (علوی) و ادارات ثبت اسناد و املاک است که به گفته مدیرکل بنیاد مسکن استان این اقدام به‌منظور تثبیت مالکیت خانه‌های روستاییان، استفاده از اسناد به عنوان وثیقه برای گرفتن تسهیلات بانکی، ممانعت از نزاع و تخلفات ملکی، محرومیت زدایی و کمک به جهش تولید و ممانعت از مهاجرت به شهرها انجام می‌شود.

حسینی بابیان اینکه هم اکنون اسناد مالکیت خانه‌های ۶۰۰ روستا و ۱۷ شهر کمتر از ۲۵ هزار نفر گلستان متعلق به بنیاد علوی است، افزود: تلاش داریم تا ۲ سال آینده با هماهنگی و همراهی بنیاد علوی و ادارات ثبت اسناد برای اشخاص و متقاضیان واجد شرایط سند مالکیت صادر شود.

وی اضافه کرد: برای تسریع در روند تعیین تکلیف و صدور سند مالکیت این خانه‌ها، ۱۰۰ گروه ارزیاب‌، نقشه خانه‌ها را با مشارکت و همکاری متقاضیان تهیه کرده و پرونده‌ها را به اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان‌ها ارسال خواهند کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان پیش بینی کرد که طی ۲ سال آینده برای ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر در مناطق روستایی استان سند مالکیت صادر شود و صاحبان آن‌ها از خدمات ارایه شده بهره‌مند گردند.

حسینی بابیان اینکه صدور سند مالکیت برای خانه‌های ساخته شده در مناطق روستایی متعلق به بنیاد علوی در گلستان از سال‌های قبل به اجرا درآمده بود یادآور شد: پیش از شروع فعالیت دولت یازدهم ۸۰ هزار جلد صادر سند مالکیت در استان صادر شده بود که این رقم در پایان سال قبل به ۱۰۱ هزار جلد افزایش یافت و مطابق برنامه‌ریزی و مقدمات انجام شده تا ۲ سال آینده، سند مالیکت برای ۱۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان صادر خواهد شد.

واگذاری زمین

واگذاری زمین به افراد فاقد زمین به‌ویژه زوج‌های جوان درمناطق روستایی و مستاجران در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر از دیگر اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که به گفته مدیرکل این نهاد در گلستان، در راستای ماده چهار قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن نسبت به تملک اراضی ملی در محدوده روستاها اقدام و بعد از تفکیک و آماده سازی اراضی به متقاضیان واجد شرایط واگذار می‌شود.

حسینی افزود: در واگذاری زمین به افراد اشاره شده، قبل از شروع فعالیت دولت تدبیر و امید ۶ هزار و ۴۹۶ هزار قطعه به مساحت یک میلیون و ۹۴۲ هزار و ۵۵۹ مترمربع به متقاضیان واگذار شده بود اما این رقم در پایان سال قبل به هشت هزار و ۳۳۲ قطعه به مساحت کل ۲ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع افزایش یافت.

به گفته وی درحال حاضر به تمامی متقاضیان ساخت مسکن در روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر تا سقف ۶۵ میلیون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می‌شود.

مسکن محرومان

احداث مسکن برای محرومان از طرح های جدید دولت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که درچند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته و در همین ارتباط ساخت سه هزار واحد مسکونی با زیربنای کل ۱۸۰ هزار مترمربع در گلستان آغاز شد.

از مجموع این خانه های در حال احداث، بهره‌برداری از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد به همراه هشتاد هزارمین واحد مسکونی نوسازی و مقاوم شده این استان اسفند پارسال با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به صورت متمرکز در روستای پنج پیکر شهرستان بندرترکمن آغاز شد

به گفته حسینی مدیرکل بنیاد مسکن گلستان برای ساخت این خانه ها هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال هزینه شد که شامل پرداخت ۶۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض، پروانه و نظارت ساخت رایگان برای هر خانه بود .

مسکن ملی

طرح اقدام ملی مسکن به منظور ساخت ۴۰۰ هزار خانه برای خانوارهای بدون خانه در شهرهای کشور از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید است که از سال گذشته در کشور و استان گلستان آغاز شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان در این باره به ایرنا گفت که سهمیه استان دراین طرح ساخت ۲ هزار و ۲۹۴ واحد است که عملیات اجرایی مرحله نخست آن ۲۴ خرداد پارسال در سه شهر مینودشت، بندرگز و مراوه‌تپه شروع شد.

حسینی اظهار داشت که در فاز نخست اجرای این طرح، ۱۲۷ واحد مسکونی شامل ۱۶ واحد در مراوه تپه، ۴۸ واحد در مینودشت و بقیه در بندرگز ساخته خواهد شد.

وی اضافه کرد: دولت در طرح اقدام ملی مسکن قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای کشور بسازد که ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر احداث می‌شود.

استان گلستان ۲۷ شهر با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر دارد.

حسینی تصریح کرد: دولت در این طرح ۸۵۰ میلیون ریال تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت می‌کند و بقیه هزینه ساخت نیز باید توسط متقاضی تامین شود.

مسکن جوانان

احداث مسکن برای جوانان روستایی نیز یکی دیگر از اقدامات دولت تدبیر و امید است که در راستای اجرای آن از خرداد سال گذشته ساخت ۴۰۰ واحد با اعتبار پیش بینی شده ۳۲۰ میلیارد ریال در روستای جعفرآباد گرگان استان گلستان آغاز شد.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن گلستان، برای ساخت هر واحد مسکونی با زیر بنای ۸۰‌ مترمربع، ۸۰۰ میلیون ریال وام قرض الحسنه با بازپرداخت ۱۵ ساله پیش بینی شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار