چهارمین جشنواره ملی فیلم کوتاه طنین مساجد شامگاه پنجشنبه با معرفی آثار برتر بخش‌های گوناگون و تقدیر از برگزیدگان در گرگان به کار خود پایان داد.

چهارمین جشنواره ملی فیلم کوتاه طنین مساجد در گلستان به پایان رسید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، این جشنواره در سه بخش آزاد، کانون مساجد و ویژه با محوریت داستانی، مستند، تحقیق و پژوهش، فیلمنامه و نماهنگ و پویانمایی و همچنین ویژه روستایی برگزار گردید که آثار برتر به شرح زیر معرفی شدند:

در بخش آزاد داستانی آثار "یک لحظه دیرتر" اثر یوسف یزدانی، "ماهکان" اثر حسام حسینی و عباس حسین زاده و "مبادله" کاری از ابوالفضل عزیزی به ترتیب اول تا سوم شدند.

در بخش کانوهای مساجد، اثر "مجتمع" کاری از علی شاهینی، "صبح حلب" کاری از مریم مدرس و "پل" اثر رسول مجرد به همراه رضا جمالی به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش کانونی مستند هیات داوران اثر "نظیفه" کاری از محمد صفا را به عنوان اثر برتر معرفی کرد و "ناجی کرونر" کاری از مسعود کارگر و "سنگ قبر مشکی و پیتزای پپرونی" کاری ازا امین یگانه از سوی هیات داوران به ترتیب دوم و سوم شناخته شدند.

در این بخش اثر تولیدی "موج اول" کاری از زهرا مسلمی‌پور جایزه ویژه داوران در تقدیر از کارگردان را کسب کرد.

در بخش کانونی فیلمنامه آثار "چتر" و "قرار شبانه" به ترتیب کاری از مجتبی شیخ‌آزادی و سیدسجاد سامیه‌زرگر به ترتیب اول و دوم شناخته شدند و هیات داوران در این بخش اثری را حائز رتبه سوم ندانستند.

در بخش کانونی نماهنگ و پویانمایی هیات داوران هیچ اثری را حائز مقام‌های اول تا سوم ندانستند و تنها از داود جلیلی، "عفر صیادی و ندا میرمحمدی تجلیل شد.

در بخش ویژه روستا و فیلم داستانی، فیلم "کوه سفید" و "دُر" کاری از مهرداد حسنی و صادق حسین‌خانی به ترتیب اول و دوم شدند و هیج اثری به عنوان سوم شناخته نشد.

در بخش ویژه روستا و فیلم مستند اثر "نازگل" و "روزهای بی‌خبر" کاری از محمدرضا دهسانی و ابوالفضل تاجیک به ترتیب اول و دوم شناخته شدند و هیچ اثری به عنوان سوم اعلام نشد.

در بخش ویژه روستا و فیلنامه هیات داوران تنها به تجلیل از یاسین ظهرابی بخاطر اثر تولیدی "کوجه بهمن" اکتفا کرد و نفرات اول تا سوم در این بخش نظر هیات داوران را جلب نکرد.

همچنین در این جشنواره مهدی بوستانی‌شهربابکی به خاطر تولید "دست به داران" در بخش تحقیق و پژوهش از سوی هیات داوران به عنوان رتبه برتر شناخته شد.

در این مراسم از شهید دکتر عبدالله عباسی به عنوان یکی از شهدای مدافع سلامت گلستان تجلیل شد.

نماینده هیات داوران ضمن قرائت بیانیه هیات داوران این دوره از جشنواره با بیان این که هنرمندان باید به اخلاق اهتمام داشته باشند، گفت: چهارمین جشنواره فلیم کوتاه طنین مسجد زمینه‌ساز توجه بیشتر به موضوعات اخلاقی بود.

جهانگیر الماسی عنوان کرد: بزرگان و نیاکان این سرزمین (ایران) تاکید، توصیه و نصیحت داشتند که از آنجایی که انسان‌ها در کنار هم زندگی می‌کنند، نباید به یکدیگر دروغ گفت و این مساله باید در حوزه هنر بیشتر مورد توجه و اهتمام باشد.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌ها می‌توانند برخلاف زنبور عسل که در یک کندو با هم هستند، تنها زندگی کنند، اما خود بشر زندگی اجتماعی را انتخاب کرده، زیرا از گذشتگان خود یافتیم که در جمع زندگی کردن سبب سعادت بشر می‌شود.

در چهارمین جشنواره فیلم کوتاه طنینی مسجد هزار و ۴۵ اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۴۰۰ اثر، کارهای تولیدی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور بود.

استاندار گلستان در این مراسم با بیان این که ۲ جشنواره فیلم رضوی و فیلم کوتاه طنین مسجد که در گرگان برگزار می شود در بلند مدت جایگاه خود را پیدا خواهند کرد گفت: با توجه به شرایط کرونایی استقبال خوبی از این جشنواره شده و بدون شک اگر این شرایط نبود، شاهد برگزاری جشنواره‌ای باشکوه‌تر و جذاب‌تر خواهیم بود.

هادی حق‌شناس تصریح کرد: قرار نداشتن در شرایط کرونایی سبب جذب حامیان مالی بیشتر و بهتری برای این جشنواره می‌شد.

استاندار گلستان گفت: اگر بخش بین‌المللی جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد فعال شود، بدون شک حامیان مالی بیشتری پیدا خواهد کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان هم در این مراسم با بیان این که این جشنواره باعث شد در شرایط کرونایی بعد از بیش از یک سال درهای سالن نمایش تالار گرگان به روی هنرمندان گشوده شود، گفت: بنا به اظهار نظر هیات داوران، استقبال کمی و کیفی از این جشنواره باعث شد دست‌اندرکاران جشنواره بتوانند به اهداف در نظر گرفته شده، برسند.

عادله کشمیری عنوان کرد: تربیت و آموزش هنرمندان متعهد و تولید محتوای دینی در کنار بسط و گسترش آن در حوزه فیلمسازی از اهداف جشنواره بوده و تولیدات زیادی در حوزه سبک زندگی اسلامی ایرانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

در این مراسم همچنین پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهارمین جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد قرائت شد.

در بخشی از پیام سیدعباس صالحی آمده است: برگزاری چهارمین جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد که با ذوق وافر و همت بلند جوانان کانون های فرهنگی و هنری مساجد نضج گرفته است، شناسنامه گویای از قدرت روز افزون دنیای تفکر و اندیشه ورزی از قاب دوربین فیلمبرداری و با هدف ترویج معارف غنی مسجد است.

داوری دوره چهارم جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد را جهانگیر الماسی، فرهاد قائمیان، انسیه شاه حسینی، مسعود امامی و الله قلی نظری برعهده داشتند.

گلستان ۸۱۶ کانون فرهنگی و هنری دارد و در این جشنواره صد اثر از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان به هیات داوران ارسال شد.

در دوره‌های اول، دوم و سوم این جشنواره به ترتیب ۸۹ ، ۷۰۰ و ۵۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار