مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان :

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت که از مجموع ۲۰ پرونده مرتبط با کسری گندم نمایندگان خرید تضمینی استان تاکنون بررسی ۶ پرونده به پایان رسیده و در نتیجه آن حدود ۹۰۰ میلیارد ریال به حساب خزانه برگشت داده شد.

۹۰۰ میلیارد ریال از بهای گندم مفقوده‌شده گلستان به خزانه بازگشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلستان24، سید خالق سجادی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: این پرونده ها مربوط به چند سال قبل است که بررسی بقیه موارد با جدیت مراجع قضایی در دست رسیدگی است.

وی با اشاره به تشدید نظارت بر خرید تضمینی و مراکز نگهداری گندم گلستان طی سال های اخیر ادامه داد: در حال حاضر همه مراکز زیر پوشش این اداره کل به دوربین نظارتی مجهز شده و ورود و خروج گندم در آن ها به صورت برخط کنترل می شود.

گلستان جزو سه استان برتر در تولید گندم است.

پارسال کشاورزان گلستان ۸۲۰ هزار تن گندم مازاد برنیاز خود را به صورت تضمینی به دولت فروختند.

مدیرکل غله و شرکت خدمات بازرگانی گلستان ادامه داد: با وجود افت تولید گندم استان در سال زراعی جاری ناشی از خشکسالی، کارخانه های آرد گلستان مشکلی برای تولید آرد ندارند.

سجادی ادامه داد: یکی دیگر از راه های رفع نیاز آرد گلستان، تامین از طریق واردات است که با مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قرار است بخشی از گندم مورد نیاز از قزاقستان وارد می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۶ کارخانه آرد در گلستان مشغول تبدیل گندم به آرد هستند که در آینده این تعداد به ۳۰ کارخانه خواهد رسید.

ظرفیت اسمی تولید آرد در کارخانه های آرد گلستان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت ذخیره سازی گندم در این استان شمالی، یک میلیون و ۶۳۰ هزار تن است.

وی در خصوص خرید تضمینی محصولات گندم و کلزا در سال زراعی جاری هم گفت: در حال حاضر ۶۲ مرکز خرید گندم و ۴۸ مرکز خرید کلزا در استان فعال است که تا صبح امروز یکشنبه ۱۰۰ هزار تن گندم و ۵۷ هزار تن دانه روغنی کلزا را از کشاورزان خریدند.

وی از پیگیری پرداخت مطالبات بهای کلزا به کشاورزان گلستان خبر داد و افزود: طی روزهای آینده بخشی از مطالبات کلزاکاران استان پرداخت می شود.

به گفته سجادی پرداخت بخشی از مطالبات گندم خریداری شده به حساب کشاورزان استان به مبلغ ۵۵۵ میلیارد ریال اواخر هفته گذشته به حساب آنان واریز شده است.

قیمت تضمینی کلزا در سال زراعی جاری هر کیلوگرم ۱۱۰ هزار ریال تعیین شده است.

در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رئیس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با عنایت به کمبود شدید بارندگی و حمایت از کشاورزان گندم‌کار مبلغ هزار تومان به قیمت تضمینی گندم (۴۰۰۰ تومان) به عنوان جایزه تحویل تقدیم شود.

مطابق گزارش معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان، ۳۰۱ هزار هکتار گندم قابل برداشت با تولید ۹۱۰ هزار تن و  حدود ۵۰ هزار هکتار با تولید محصول ۷۸ هزار تن برآورد می شود.

امسال اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان، ۹۱ مرکز گندم  و ۴۸ مرکز کلزا برای خرید به منظور خرید تضمینی تدارک دیده است.

گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بیش از ۵۰۰  هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه از جمله گندم، کلزا و چغندرقند می رود.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار