بانوی کارشناس فرهنگی:

خانم نفیسه سادات حسینی گفت: پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی و مبارزه با آفت ها و خطرات مهمترین وظیفه روحانیت است.

پاسداری از انقلاب مهمترین وظیفه روحانیت است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از حوزه از گرگان، خانم نفیسه سادات حسینی در نشست علمی-معرفتی پیرامون انتخابات که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان در سامانه سیما برگزار شد، در بحث از وجوب حفظ نظام در اندیشه سیاسی حضرت امام(ره)، به بیان معانی حفظ  و وجوب نظام پرداخت و اولین پیامد تحول در مفهوم حفظ نظام را تشکیل حکومت و جمهوری اسلامی از سوی حضرت امام(ره) دانست که بنابه فرمایش ایشان برای حفظ نظام اجتماعی، تاسیس نظام سیاسی ضروری است.

وی، با اشاره به اینکه حفظ، بقاء و استمرار نظام مطلوب و اختلال در آن مبغوض شارع است، توضیح داد: از دیدگاه حضرت امام(ره) سیاست جزء غیر قابل انفکاک دین است و دین بدون سیاست، دین محسوب نمی شود، همچنین حکومت را اصولی چون توحید، معاد، نبوت، عدل و امامت هدایت می کند ولی این اصول جهت اجرا و پیاده شدن نیاز به سیاست و حکومت دارند زیرا دین بدون سیاست و حکومت شانیت اجرا ندارد.

کارشناس فرهنگی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان خاطرنشان کرد: در اندیشه حضرت امام(ره) از جمله فلسفه های تشکیل حکومت، جلوگیری از هرج و مرج در حفظ نظام اسلامی است، امام خمینی(ره) اهمیت حفظ ثغور اسلام را تکلیف شرعی و بالاترین فرائض دانسته و در این مورد با اشاره به حرمت جان مومن، حفظ شریعت اسلامی را از آن هم بالاتر می داند.

 حسینی تاکید کرد: اهمیت جمهوری اسلامی در نگاه حضرت امام(ره) در حدی است که آن را از جان امام معصوم(ع) نیز ارجح می داند و آن را از وظایف مهم و اساسی انبیاء و معصومین(علیهم السلام) به شمار می‌آورد، چون معتقد است حکومت اسلامی یعنی برقرای حق و دین مبین اسلام که هدف آن تربیت انسان در راستای رسیدن به سعادت اخروی است، در این زمینه قیام عاشورا و حرکت امام حسین(ع) بهترین و گویاترین مصداق این امر است. 

وی توضیح داد: حضرت امام(ره) حفظ اسلام را به عنوان ام القرای جهان اسلام برای حفظ مکتب اسلام ضروری می داند، لذا اگر در این امور سهل انگاری و کوتاهی صورت گیرد، خیانت به اسلام و مسلمین است.

کارشناس فرهنگی، در پاسخ به این سوال که "کیفیت وجوب حفظ نظام سیاسی چگونه است"، بیان کرد: در اندیشه حضرت امام(ره) حفظ نظام سیاسی مشروط و مقید به شروطی است بطوری که از دیدگاه ایشان، حفظ نظام سیاسی توجیه‌گر معصیت و گناه نیست زیرا رواج این امور موجب سقوط نظام و شکست اسلام است نه بقای آن.

 حسینی متذکر شد: فلسفه قیام امام خمینی(ره) در تشکیل حکومت دینی؛ مبارزه با ظلم، بسط عدالت، ترویج فضایل احکامی و اجرای احکام نورانی اسلام بوده و تجاوز از موازین شرعی و اخلاقی و ارتکاب ظلم و معصیت به هر عنوان و از سوی هر ارگان و نهادی در تضاد به نهضت امام راحل است و ملاک در همه امور، قانون است و تخلف از قانون گناه و جرم محسوب می شود. 

وی با استناد به کلام امام خمینی(ره) خطاب به حوزه های علمیه تاکید کرد: پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی و مبارزه با آفت‌ها و خطرات مهمترین وظیفه روحانیت است و همانگونه که پیش از انقلاب اسلامی در همه صحنه‌ها حضور داشتند، اکنون نیز باید در صحنه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حضور داشته باشند.

کارشناس فرهنگی در پایان بار دیگر بر اهمیت رسالت حوزه‌های علمیه تاکید و  اظهار کرد: در نگاه امام خمینی(ره) "حوزه‌‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل مناسب باشند".

 

ارسال نظر

آخرین اخبار