نگاهی به انتخابات در گلستان؛

با پایان یافتن زمان قانونی تبلیغات انتخابات، فعالیت های خیابانی و ستادی نامزدهای انتخابات در استان گلستان هم خاموش شده اما چراغ فضای مجازی همچنان روشن است.

پایان تبلیغات انتخابات در خیابان ها/ رقابت‌های مجازی‌ ادامه دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، روزهای گذشته خیابان‌های شهر گرگان پر بود از بنرها، پوسترها و فعالیت ستادهای انتخابات شوراهای شهر و روستا. گرچه در روزهای ابتدایی تبلیغات شور و هیجان آنطور که سال‌های گذشته رونق داشت، دیده نمی‌شد اما دو روز آخر تبلیغات حضور گسترده در ستادها خیابان‌های اصلی را پر ترافیک کرده بود.

شهرگرگان به دلیل مهاجر پذیر بودن محل زندگی اقوام و طوایف گوناگون اعم از ترک، ترکمن، فارس، بلوچ و سیستانی، سبزواری و بسیاری از طوایف دیگر است.

به همین دلیل در انتخابات شوراها هم حضور اقوام پررنگ دیده می‌شود. بررسی‌های میدانی هسته اصلی تبلیغات فقط در نقاط پرتردد شهر یعنی میدان شهرداری، میدان ولیعصر و خیابان ولیعصر تا ناهار خوران بود.

بیشتر ستادها دراین محدوده مستقر بودند و جوانان هم با حضور خود و پخش موسیقی رنگ و بوی دیگری به فضای روزهای آخر تبلیغات بخشیده بودند.

گرچه با همکاری شهرداری و فرمانداری محل‌های مشخصی برای تبلیغات دیده شده بود ولی با اینحال برخی اخلاق انتخاباتی را زیر پا گذاشته بودند. در همین رابطه فرمانداری گرگان چندین مرحله تذکر داده بود تا اینکه در نهایت مجبور به انتشار اسامی مختلفان و تعداد تخلف‌ها شد.

بازار ائتلاف‌ها داغ بود

در لیست اعلام شده توسط فرمانداری گرگان، ائتلاف موسوم به همراهان شهردار سابق گرگان بیشترین تخلفات را داشت. این ائتلاف که البته حواشی انتخاباتی آن از دوره گذشته آغاز شده بود

البته شایان ذکر است همانند سال‌های گذشته لیست‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی داغ هست و عنوان‌های مختلفی هم مثل نیروهای انقلاب، ائتلاف بانوان، گرگان قوی در کنار حامیان شهردار سابق گرگان مطرح بود.

حتی برخی چهره در میان این ائتلاف‌ها مشترک بودند که با واکنش‌های مختلف همراه شده بود. البته بیشترین واکنش‌ها به لیست حامیان شهردار بود که به عقیده کارشناسان زیر سوال بردن ماهیت شورا و وابستگی نامزدها به یک فرد مشخص را نمایان کرده است.

حال با پایان یافتن زمان قانونی تبلیغات، فعالیت‌های مجازی پررنگ‌تر شده و نامزدها و هوادارانشان فرصت را غنیمت شمرده اند تا از ساعت‌های باقی مانده بهره برداری کنند.

فرمانداری گرگان در اطلاعیه ای که اخیراً منتشر کرده بود از امحاء ۴۷ پوستر تبلیغاتی که با ابعاد غیراستاندارد و در مکان غیر مجاز نصب شده بود خبرداد.

در این اطلاعیه ذکر شده بود که نظارت برانجام تبلیغات انتخاباتی در مهلت قانونی، مفاد ماده ۶۱ الی ۶۶ قانون انتخابات شوراهای اسلامی و دستورالعمل مصادیق تبلیغات مجاز و غیرمجاز، کمیته امحا شهرستان گرگان از آغاز فعالیت روند شروع تبلیغات نامزدها نسبت به نظارت بر چگونگی تبلیغات رصد کامل داشته است.

سخت نگرفتیم اما ۱۴۰ بنر جمع آوری شد

محمد حمیدی در نشست خبری خود هم بیان کرد: امسال با توجه به شور انتخاباتی سعی کردیم کمتر به نامزدها در مورد تبلیغات سخت گیری شود.

حمیدی گفت: اما در ادامه کمیته امحاء با جدیت پیش رفت و تاکنون ۱۴۰ بنر از سطح شهر جمع آوری شد که البته قبل از جمع آوری با ارسال پیامک به نامزدها مهلت داده شد.

فرماندار گرگان بیان کرد: ۳۳۰ هزار نفر در گرگان واجد شرایط رأی دادن هستند که هشت هزار نفر آنها رأی اولی هستند.

وی توضیح داد که با انصراف ۲۵ نامزد در گرگان، ۱۴۶ نفر در عرصه رقابت باقی مانده اند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس هم گفت که از زمان تأیید نهایی صلاحیت داوطلبان عضویت در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در حوزه انتخابیه این شهرستان تاکنون ۱۴ نفر از ادامه حضور در عرصه رقابت‌ها انصراف دادند.

عبدالقدیر کریمی اظهار کرد: هزار و ۳۹۶ نفر شامل ۱۶۰ نفر در شهر گنبدکاووس، ۲۰ نفر در شهر اینچه‌برون و ۱۹۱ نفر در روستاهای بخش داشلی‌برون و هزار و ۲۵ نفر در روستاهای بخش مرکزی این شهرستان برای عضویت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نام نویسی کردند که در مجموع صلاحیت هزار و ۳۵۵ نفر از آنان تأیید شد.

وی افزود: تأیید صلاحیت شدگان نهایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر گنبدکاووس ۱۴۸ نفر، شهر اینچه‌برون ۱۸ نفر و روستاهای بخش داشلی‌برون ۱۸۹ نفر و بخش مرکزی هزار نفر بودند که تاکنون ۱۴ نفر در شهر گنبدکاووس و بخش مرکزی انصراف خود را از ادامه رقابت‌ها اعلام کردند.

۱۳۶ دواطلب در گنبدکاووس رقابت می‌کنند

فرماندار ویژه گنبدکاووس ادامه داد: با انصراف این افراد هم اکنون تعداد نامزدهای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر گنبد به ۱۳۶ نفر و شورای اسلامی روستایی بخش مرکزی به ۹۹۸ نفر رسید.

کریمی اضافه کرد: هم اکنون هزار و ۳۴۱ نامزد در عرصه رقابت‌های انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان گنبدکاووس باقی ماندند و در حال استفاده از فرصت قانونی برای تبلیغات و اعلام برنامه‌های خود هستند.

وی با اشاره به پیش بینی ۲۸۱ شعبه اخذ رأی با ۳۰۰ صندوق ثابت و سیار برای انتخابات ۲۸ خرداد در گنبدکاووس، گفت: باتوجه به شرایط کرونایی و تاکید بر رعایت شیوه‌نامه بهداشتی و مشارکت راحت‌تر مردم تعداد شعب اخذ رأی شهرستان در مقایسه با انتخابات دوره قبل هفت شعبه و ۲۶ صندوق افزایش پیدا کرده است.

کریمی افزود: مطابق آخرین آمار ثبت احوال گنبدکاووس افزون بر ۳۷۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۲۴۷ هزار نفر از آنان واجد شرایط رأی دادن هستند.

تنور فضای مجازی همچنان داغ است

حال که ساعت‌های منتهی به برگزاری انتخابات لحظه لحظه کمتر می‌شود، هواداران نامزدهای انتخابات تنور تبلیغات فضای مجازی را داغ کرده اند و با انتشار تصاویر نامزدها و هشتگ زدن‌ها دیگران را ترغیب به حمایت از داوطلب مورد نظر خود می‌کنند.

برخی هم با برگزاری لایوهای مشترک در فضای مجازی یکدیگر را به چالش‌های رسانه‌ای دعوت می‌کنند و درباره زیرساخت‌های شهری یکدیگر را نقد می‌کنند.

در میان فضای تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی بازی گردان‌های قوی‌تری هستند و تمرکز با ارسال پیام‌های دعوت و استوری کردن پوسترها در این دو شبکه بیشتر از همه است. با این حال پس از ۲۸ خرداد و با پایان یافتن زمان قانونی انتخابات مشخص می‌شود چه کسی از دل صندوق‌های رأی و با انتخاب مردم بیرون خواهد آمد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار