شرکت گسترده اهالی گلستان در انتخابات ۱۴۰۰، آغاز ساخت پروژه ۱۴۲ واحدی اقدام ملی مسکن در جلین، مشاهده ۲ قلاده روباه ترکمنی در گنبد و پیشرفت ۲۵ درصدی بندر خواجه‌نفس از جمله رویدادهای خبری استان در هفته گذشته بود.

حماسه گلستانی‌ها در انتخابات ۲۸ خرداد و مروری بر رخدادهای خبری هفته

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، هادی حق شناس استاندار گلستان گفت که براساس تعرفه‌های مصرف شده ۶۱ درصد واجدین شرایط استان در انتخابات ۲۸ خرداد شرکت کردند.

یک میلیون و ۳۵۴ هزار گلستانی واجد شرکت در انتخابات ۲۸ خرداد بودند که از این تعداد ۳۲ هزار و ۲۸۱ نفر برای نخستین بار طعم مشارکت سیاسی را تجربه کردند.

رقابت برای حضور در پارلمان شهری و روستایی گلستان بین هفت هزار و ۸۶۳ نفر جریان داشت که از این تعداد هزار و ۵۶ داوطلب شهری و بقیه روستایی بودند.

۳۰ شهر استان گلستان دارای شورای پنج نفره و سه عضو علی البدل، سه شهر بندرترکمن ، گنبد و علی آباد کتول دارای شورای هفت نفره و پنج عضو علی البدل و شهر گرگان هم دارای ۹ عضو اصلی و ۶ عضو علی‌البدل است.

برای کسب هر ۱۸۰ کرسی اصلی شورای شهر ۵.۸ نفر و برای هر سه هزار و ۲۵۴ کرسی شورای روستاهای گلستان ۲ نفر رقابت کردند.

ترکیب شورای ۸۰۸ روستای گلستان سه نفره و ۱۶۶ روستا پنج نفره است.

استان گلستان براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۱۹ نفر جمعیت دارد که ۵۳ درصد از این جمعیت، شهرنشین هستند.

**

عملیات اجرایی ساخت مرحله نخست پروژه ۱۴۲ واحدی در قالب اقدام ملی مسکن هفته گذشته با حضور مسوولان گلستان در شهر جلین از توابع شهرستان گرگان آغاز شد.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان گفت: ساخت ۵۲ واحد مسکونی از مجموع ۱۴۲ خانه این طرح در ۱۳ بلوک طراحی شده و هر واحد مسکونی دارای زیربنای ۸۵ مترمربع است.

سید محمد حسینی افزود: برای ساخت هر واحد، متقاضی علاوه بر آورده یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریالی ، از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وام بانکی با سود ۱۸ درصد با تنفس چند ساله و باز پرداخت ۱۲ ساله استفاده می کند.

**

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری کشور در گرگان گفت که زیرساخت‌های اولیه راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون گلستان وجود دارد و برای تکمیل و توسعه آن از ظرفیت بازار سرمایه و بخش خصوصی استفاده می‌شود.

حمیدرضا مومنی در بازدید از ایستگاه راه‌آهن، مرکز لجستیک و گمرک اینچه‌برون گنبدکاووس اظهار داشت: هزینه ایجاد زیرساخت در مناطق آزاد جدید بسیار زیاد است و دبیرخانه مناطق آزاد بودجه‌ای برای ایجاد این زیرساخت‌ها ندارد از طرفی اگر بخواهیم با اعتبارات دولتی کار را پیش ببریم، زمان‌بر خواهد بود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری کشور ادامه داد: هم اینک منطقه آزاد اینچه‌برون در مرحله نخست راه‌اندازی قرار دارد و با توجه به وجود زیرساخت‌های اولیه سریعتر از مناطق آزاد جدید دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

**

استاندار گلستان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان اظهار داشت: توجه به کتاب و کتابخوانی، بخشی از فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی است که باید با طرح های مشارکتی و تشویقی زمینه ترویج بیشتر فرهنگ مطالعه در مردم به خصوص نسل جوان را فراهم کرد.

هادی حق شناس بیان کرد: افزایش مشارکت و همراهی بخش خصوصی و گروه های مردم نهاد در بیشترشدن  فرهنگ کتابخوانی با هدف رسیدن به توسعه پایدار فرهنگی در همه مناطق شهری و روستایی گلستان موثر است.

**

سومین جشنواره موسیقی آوای ارادت ویژه بزرگداشت دهه کرامت با اجرای ۱۰۰ هنرمند در قالب ۹ گروه موسیقی آیینی و سنتی اقوام ساکن شرق گلستان به میزبانی گنبدکاووس برگزار شد.

عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در این مراسم که با اجرای گروه‌های موسیقی از اقوام ترکمن، آذری، سیستانی و کتولی در تالار آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس برگزار شد، با تبریک دهه کرامت، اظهارداشت: اجرای این جشنواره موسیقی اظهار دلبستگی هنرمندان موسیقی به اهل بیت و امام رضا(ع) است.

**

نورمحمد آرخی ورزشکار شهرستان ترکمن هفته  گذشته در مسابقات رکوردگیری ماده پرتاب وزنه با ثبت رکورد ۱۴ متر و ۱۰ سانتی‌متر موفق به کسب رنکینگ سوم جهان شد و حضورش را در پارالمپیک توکیو قطعی کرد.

**

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت که به تازگی یکی از همکاران این اداره موفق به تصویربرداری از سه قلاده روباه ترکمنی در مناطق شمالی این شهرستان مرزی شد که نشان می‌دهد، نسل این گونه کمیاب منقرض هنوز نشده است.

احمد احمدی افزود: اگرچه در ۳۰ سال گذشته مواردی از مشاهده روباه ترکمنی در نواحی شمالی گنبدکاووس گزارش شده اما در این مدت هیچ تصویری از این گونه کمیاب در شهرستان ثبت نشده بود.

وی برضرورت برنامه‌ریزی برای حفظ این گونه کمیاب در مناطق شمالی گنبدکاووس تاکید کرد و از مردم خواست از ورود به حریم زندگی این حیوان پرهیز نمایند.

**

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت گلستان از دریافت نوبت اول واکسن کرونا توسط ۶۴ هزار و ۶۳۶ نفر در استان خبر داد و گفت که ۱۷ هزار و ۳۸۶ نفر این افراد نیز نوبت دوم این واکسن را دریافت کردند.

علی باقری افزود: همچنان واکسیناسیون افراد ۷۰ سال گلستان به بالا در حال انجام است و مشمولان دریافت واکسن می‌توانند به مراکز تجمیعی واکسیناسیون در سطح استان مراجعه کنند.

**

هادی هاشمیان رییس کل دادگستری گلستان گفت که اولیای دم ۲ خانواده که فرزندانشان طی حوادثی جداگانه در استان کشته شده بودند در آستانه اجرای حکم قصاص قاتلان را بخشیدند.

**

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت که با هدف ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای ساکنان مناطق پیرامونی، جلوگیری از توقف‌های غیراصولی در حریم راه و ترغیب به تلاش حداکثری در راستای حفظ زیست بوم، پنج منطقه تفرجگاه در پارک ملی گلستان ساخته و به روستاییان واگذار می شود.

محمدرضا کنعانی اظهار داشت: این تفرجگاه‌ها که احداث آن از سال گذشته آغاز شده امکاناتی مانند استراحت‌گاه، سرویس بهداشتی و نمازخانه دارد و در مجاورت آن نیز نمایشگاه دائمی صنایع دستی و تولیدات این مناطق نیز دایر خواهد شد.

وی ادامه داد: توقف‌ خطرآفرین گردشگران در حاشیه پارک ملی گلستان، سبب بروز تصادفات زیادی برای مسافران و طبیعت‌گردان شده و آسیب زیادی نیز به حیات وحش منطقه وارد کرد که احداث این تفرجگاه‌ها در مناطق امن می تواند این خطر را تا حد زیادی کاهش داده و امنیت را برای حیوانات ساکن پارک ملی فراهم آورد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار