بسیاری از نهادهای خودجوش مردمی از جمله کانون های فرهنگی و هنری مساجد و پایگاه‌های بسیج با استفاده از توانایی و ظرفیت بالایی در حفظ، نگهداری و نظافت محیط زیست بکوشند و بازوی توانایی برای مرکز محیط زیستی باشند.

ضرورت همکاری میان دستگاه های محیط زیست، جنگل ها و مراتع با نهادهای فرهنگی در جهت حفظ محیط زیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، محیط زیست به عنوان تنفس گاه های زندگی بشر محسوب می‌شوند، تخریب و  از بین بردن آن مساوی است با از بین بردن زندگی و به مخاطره انداختن و نابود کردن آینده انسان‌ها است.

 

از همین رو می‌طلبد که برنامه ریزی های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی به گونه‌ای باشد که به هیچ وجه خطر و آسیبی به این تنفس وارد نشود.

 

اما وضع موجودی که ما در جنگل های گلستان ملاحظه می‌کنیم به گونه‌ای است که سیاست ها در جهت حفظ و نگهداری جنگل ها ضعیف اعمال می‌شود، بر همین اساس بر آن شدیم که علت این مسئله را جویا شویم و ببینیم که چه عواملی باعث ایجاد تخریب محیط زیست ما می‌شود.

 

* 1) فرهنگ رها کردن زباله در طبیعت در بین مردم:

اکثر تفرجگاه های مردمی و جنگل هایی که در مسیر راه های مسافرتی قرار دارند دچار این نقصان بزرگ هستند که زباله‌ های تولید دست بشر و خصوصاً زباله‌هایی که به هیچ وجه به چرخه طبیعت باز نمی‌گردند توسط ما انسان ها در محیط های جنگلی رها می‌شود و این امر باعث می‌شود که هم به محیط زیست آسیب بزند و هم باعث افزایش تولید بیماری‌ها شود و هم شکل و شمایل و فضای سبز را از بین ببرد، این مسئله یک امر بسیار خطرناک در جلوگیری از جذب توریست نیز به شمار می‌آید، بالا بردن سطح دانش جامعه در حفظ محیط زیست و آموزش های مورد نیاز از جمله اقداماتی است که باید در این رابطه صورت پذیرد.

 

*2) کمرنگ کردن حفظ محیط زیست و آموزش های مورد نیاز از سوی رسانه ها:

یکی از اقداماتی که می‌تواند باعث جلوگیری و پیشگیری از زباله ریزی و حفظ محیط زیست شود تبلیغ و روشنگری مستمر از سوی رسانه‌ها از جمله رسانه ملی است که می‌تواند تا حد بسیاری از این آسیب های احتمالی جلوگیری کند.

 

 

*3) فرهنگ‌سازی در مدارس و کتاب‌های درسی:

فرهنگ‌سازی برای کودکان و خصوصاً در کتاب‌های درسی آنها از جمله راهکارهای زیربنایی است که باید از سوی متولیان امر صورت پذیرد تا در درازمدت یک فرهنگ پایدار در جامعه ایجاد شود.

 

*4) در دسترس قرار دادن وسایل نگهداری و تجهیز زباله در مراکز تفریحی:

یکی از عللی که باعث می‌شود زباله ها در فضاهای تفریحی و محیط زیست رها شود عدم برنامه ریزی و مدیریت درست از سوی مدیران این مراکز است. نبود سطل‌های زباله و وسایل جمع آوری زباله و در دسترس بودن آن باعث می‌شود که زباله ها در فضاهای بسته فضاهای جنگلی و تفریحی رها شود.

 

*5) عدم ارتباط برنامه‌ ای دستگاه‌های محیط زیستی و جنگل‌ها با مراکز فرهنگی:

یکی از عللی که می‌تواند یک فرهنگ پایدار در حفظ محیط زیست کشور ایجاد کند، ارتباط دستگاه های جنگلها و مراتع و محیط زیست با مراکز دستگاه فرهنگی است، ایجاد تفاهم نامه های فرهنگی و برنامه‌ای می‌تواند هم موجب هم‌افزایی شود و هزینه ها کاهش پیدا کند و هم باعث فرهنگ‌سازی در بین مردم شود.

 

*6) استفاده از ظرفیت‌های نهادهای خودجوش مردمی در حفظ محیط زیست:

بسیاری از نهادهای خودجوش مردمی از جمله کانون های فرهنگی و هنری مساجد و پایگاه‌های بسیج می باشند که توانایی و ظرفیت بالایی در حفظ، نگهداری و نظافت محیط زیست دارند و همینطور توانایی پیشگیری از بسیاری از خطرات احتمالی و آسیب زا را نسبت به محیط زیست نیز دارند و می تواند بازوی توانایی برای مرکز محیط زیستی باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار